زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با لوگو و نماد تیمهای فوتبالی: بارسلونا ، پرچم کاتالونیا و صلیب سنت جورج

آشنایی با لوگو و نماد تیمهای فوتبالی: بارسلونا ، پرچم کاتالونیا و صلیب سنت جورج

تیم فوتبال بارسلونا سرانجام نام ورزشگاه خود را تغییر داد و از این پس نام ورزشگاه این تیم اسپاتیفای کمپ نو خواهد بود.

شکل گیری آبی و اناری ها

مهدی زارعی- باشگاه بارسلونا در 29 نوامبر 1899 توسط گروهی از بازیکنان سوییسی، انگلیسی و اسپانیایی های ایالت کاتالان تاسیس شد.« خوآن گَمپِر» یکی از این بازیکنان بود که زمانی در بازل سوییس بازی می کرد و رنگهای پیراهن بازل را برای باشگاه تازه تاسیس بارسلونا مورد استفاده قرار داد؛ رنگهایی که تا امروز جزئی از پیراهن این باشگاه باقی مانده و « بلوگرانا» را به لقب بارسلونا تبدیل کرده است؛ لقبی به معنای« آبی و اناری».

*** 

همه افتخارات بارسا

بارسا طی 122 سال فعالیت خود، 26 بار قهرمان لیگ اسپانیا، 31 بار فاتح جام حذفی، 5 بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا، 4 بار برنده جام یوفا، 5 بار برنده سوپرکاپ اروپا و 3 بار فاتح جام جهانی باشگاهها شده تا یکی از پرافتخارترین تیمهای فوتبال در سراسر جهان باشد. آبی و اناری ها در دهه گذشته ثروتمندترین باشگاه فوتبال جهان نیز بودند. از دیگر عناوین تاریخ این باشگاه می توان به سه قهرمانی در جام مکاره اروپا، 13 سوپرکاپ اسپانیا و 4 قهرمانی در جام برندگان جام اروپا اشاره کرد. رقابتهای جام برندگان جام اروپا و جام مکاره دیگر برگزار نمی شود.

ورزشگاه اختصاصی بارسلونا

استادیوم بازیهای خانگی بارسلونا تا سالها به اسم نیوکمپ شناخته می شد؛ ورزشگاهی که با تلفظ کاتالانی آن را کمپ نو می نامند. اما از  اول جولای 2022، قرارداد بین باشگاه بارسلونا و کمپانی اسپاتیفای، آغاز و به این ترتیب نام این پلتفورم موسیقی نیز در ابتدای نام ورزشگاه کمپ نو خواهد آمد تا از این به بعد ورزشگاه بارسلونا را با نام اسپاتیفای کمپ نو بشناسیم. این ورزشگاه در حال حاضر 99354 تماشاگر ظرفیت دارد و در 24 سپتامیر 1957 افتتاح شد. در طول این سالها این ورزشگاه چندین بار بازسازی شد اما تا قبل از بازسازی، ورزشگاه نیوکمپ حتی 120 هزار نفر را نیز در خود جای داده است. از جمله در سال 1986 در بازی مقابل یوونتوس در یک چهارم نهایی جام قهرمانان اروپا.

barcelona-logo-during-time

خفاش و سلسله آراگون

اما علامتی که بالای پیراهن بارسلونا و دقیقا روی قلب بازیکنان این تیم دیده می شود، چه مفهومی دارد؟ زمانی که بارسلونا تاسیس شد، از لوگویی استفاده می کرد که تاج پادشاهی در بالای آن دیده می شد. تاجی که یادآور تاج و تخت سلسله حکومتی آراگون بود. یک خفاش که نماد خانواده سلطنتی اسپانیا بود و بین دو شاخه نخل و برگ بو قرار داشت، بخش های بعدی این نماد را تشکیل می دادند.

****  

مسابقه طراحی نماد

در سال 1910 مسابقه ای برای طراحی نماد باشگاه بارسلونا برگزار شد و یکی از بازیکنان وقت بارسا به نام کارلوس کومامالا برنده این مسابقه شد. طرحی که از آن زمان تا حالا تغییر چندانی نکرده است و تمام چیزهایی که کاتالان ها برایش می جنگند، در این طرح دیده می شود. در قسمت پایین لوگو، رنگهای قرمز و آبی استفاده شده که رنگ لباس باشگاه است. رنگی که اولین بار در سال 1900 از آن استفاده شد و احتمالاً ابداع خوآن گمپر موسس بارسلونا بود که این طرح را از پیراهن باشگاه قبلی خود( بازل سوییس) تقلید کرد. یک توپ فوتبال هم در بین این بخش دیده می شد. توپی قدیمی و زردرنگ که به سبک توپهای یک قرن قبل، نشان از قدمت باشگاه می دهد.

***

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ بارسلونا ، پرچم کاتالونیا و صلیب سنت جورج
نمادهای بارسلونا در گذر زمان

قدیس و پرچم ایالت

دومین قسمت لوگو، در بخش بالایی و سمت راست نماد، دیده می شود. بخشی که به صورت راه راه به رنگهای قرمز و زرد هست. درست مثل senyera( پرچم ایالت کاتالان). اما در قسمت چپ لوگوی بارسلونا می توان زمینه ای سفید با صلیبی قرمز رنگ را مشاهده کرد که دقیقاً شبیه به پرچم کشور انگلیس است. نام این صلیب« صلیب سنت جرج» است. مردم منطقه کاتالونیا معتقد بودند که سنت جورج( جورج قدیس) از مردم منطقه حمایت می کرد و به همین خاطر احترام زیادی به جورج قدیس می گذاشتند. پرچم این قدیس تا امروز در لوگوی بارسلونا باقی مانده تا نمادی باشد از حمایت وی از باشگاهی که نماد ایالت کاتالونیاست. چندی قبل هم باشگاه بعد از 16 سال لوگوی خود را تغییر داد و عبارت های F،C و B را از لوگوی خود حذف کرد. عبارتی که دقیقا مشابه علامت اختصاری باشگاه بایرن آلمان بود و از طرفی هم کسی در دنیا بارسلونا را با عبارت FCB به یاد نمی آورد. به این ترتیب نماد باشگاه بزرگ کاتالونیا تغییر کرد و حالا توپ داخل لوگو، بزرگ تر از قبل در نماد دیده می شود. البته سایر بخش های نماد تغییری نکرد.

مشاهده می کنیم که تمام چیزهایی که برای بارسا اهمیت دارد، همچنان در این نماد دیده می شود؛ ایالت کاتالونیا، سنت جورج و مهم تر از همه پیراهن آبی و اناری بارسلون که این تیم بیش از یک قرن است که برای موفقیت آن می جنگد.

 

 

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگو و نماد تیمهای فوتبالی: بارسلونا ، پرچم کاتالونیا و صلیب سنت جورج» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگو و نماد تیمهای فوتبالی: بارسلونا ، پرچم کاتالونیا و صلیب سنت جورج فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.