زمان مطالعه: 4 دقیقه
همه رقابتهای یوونتوس مقابل تیمهای فرانسوی

همه رقابتهای یوونتوس مقابل تیمهای فرانسوی

18 برد، 6 تساوی و 6 باخت و 71 گل رد و بدل شده؛ این ها خلاصه ای از آمار بازیهای یوونتوس مقابل تیمهای فرانسوی است.

یوونتوسی ها از شش دهه قبل نبردهای خود را مقابل تیمهای فرانسوی آغاز کرده اند. در نبردهای یووه دو نکته قابل توجه است. تمام ده مسابقه اخیر این تیم با فرانسوی ها تنها با دو تیم بوده است: لیون و موناکو.

از طرف دیگر تمام خاطرات یووه از پاری سن ژرمن به برد، صعود و فتح جام خلاصه می شود و پاری سن ژرمن هرگز خاطره تلخی در ذهن هواداران بیانکونری برجای نگذاشته است. اما اولین تقابل یووه با فرانسوی ها نه مربوط به پاری سن ژرمن می شود و نه لیون و نانت. در 28 اکتبر 1964 و مرحله دوم رقابتهای فِیرکاپ( جام مکاره) اروپا، یوونتوس نخستین دیدار خود را برابر فرانسوی ها مقابل استاد فرانس در پاریس برگزار کرد و به تساوی(0-0) دست یافت. بازی برگشت در دوم دسامبر در استادیوم کوموناله شهر تورین برگزار شد که با گل دقیقه 49 دینو دا کوستا( بازیکن برزیلی- ایتالیایی یووه) مسابقه با برتری یوونتوس خاتمه یافت. یووه حرکت خود را به سوی مسابقه فینال آغاز کرد و سرانجام نایب قهرمان این رقابتها شد.

دو دهه گذشت تا یوونتوس برای نخستین بار در برابر پاری سن ژرمن قرار گرفت. در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام برندگان جام اروپا، در روز 19 اکتبر 1983 یوونتوس می رفت که در ورزشگاه پارک دو پرنس با دو گل بونی یک و کابرینی میزبان خود را شکست دهد، اما گل دقیقه 90 میشل اِنگوم کار را به تساوی(2-2) کشاند. با این حال همین نتیجه سبب شد که یووه با یک تساوی (0-0) در خانه به دور بعد صعود کرده و باز هم تا فینال صعود کند. فینالی که با برتری(2-1) مقابل پورتو همراه شد و بیانکونری قهرمانی جام برندگان جام اروپا را برای اولین بار به دست آورد.

یک فصل بعد یوونتوس در جام قهرمانان اروپا حضور داشت و باز هم حریفی فرانسوی را پیش روی خود دید. این بار در نیمه نهایی مسابقات، این تیم بوردو بود که حریف یووه می شد. در مسابقه رفت دو تیم در 10 آوریل 1985 یووه با سه گل بونی یک،ماسیمو بریاسکی و میشل پلاتینی (3-0) به پیروزی رسید تا عملا خود را در فینال ببیند. میشل پلاتینی هم اولین بازیکن فرانسوی یووه می شد که دروازه یک تیم فرانسوی را گشوده است. دیدار برگشت با دو گل به سود بوردو خاتمه یافت. نتیجه ای که ثمری نداشت و یووه به فینال رسید تا کمی بعد اولین قهرمانی خود در جام قهرمانان اروپا را هم تصاحب کند. این بار در ورزشگاه هِیسل و با برتری مقابل لیورپول.

تقابل بعدی یوونتوس با فرانسوی ها، مجددا با پاری سن ژرمن بود و باز هم یک سريال بسیار تکراری دیگر! یک برد (1-0) خارج از خانه با گل روی باروش پرتغالی و برتری(2-1) در خانه با گل روبرتو جالیا و گل به خودی ژان- پیر بوسر، پاریسی ها را از مرحله یک شانزدهم مسابقات کنار گذاشت. سرنوشت یووه؟ قهرمانی فصل 90-89 جام یوفا ؛ عنوانی که برای دومین بار نصیب یووه می شد!

یوونتوس و پاری سن ژرمن برای تقابل بعدی خود تا نیمه نهایی جام یوفا در فصل 93-92 انتظار کشیدند. این بار برای نخستین بار تقابل دو تیم در استادیوم دله آلپی تورین بود و ژرژ وه آ لیبریایی با گلی که وارد دروازه میزبان کرد، نخستین آفریقایی لقب گرفت که در این دیدار گلزنی کرده است. اما بهترین بازیکن آن سال فوتبال جهان در یووه بود و سرنوشت بازی را او مشخص کرد. روبرتو باجو ابتدا بازی را به تساوی کشاند و آن گاه با یک ضربه کاشته در دقیقه 88 نتیجه را (2-1) کرد. باجو در بازی برگشت هم تک گل مسابقه را به ثمر رساند تا یووه (3-1) به برتری دست یافته و راهی فینال مسابقات شود. کمتر از یک ماه بعد یووه سومین قهرمانی خود را در جام یوفا به دست آورد.

در فصل 96-95 رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا، حریف یووه تغییر کرده بود. اما باز هم برتری مقابل این حریف فرانسوی با صعود یووه به فینال رقابتها همراه شد. در دیدار رفت نیمه نهایی این مسابقات، دو گل جیان لوکا ویالی و ولادیمیر جوکوویچ، برتری(2-0) یووه مقابل نانت را رقم زد و هرچند مسابقه برگت(3-2) به سود نانت خاتمه یافت، اما یوونتوس در مجموع(4-3) پیروز و فینالیست شد. یک فینال دیگر بعد از عبور از حریفی فرانسوی و یک قهرمانی دیگر. این بار در برابر آژاکس آمستردام.

در ابتدای سال بعد، یووه مجددا در برابر تیمی فرانسوی قرار گرفت. این بار در سوپرجام اروپا که در فوریه 1997 به صورت رفت و برگشت برگزار شد و یووه در پارک دو پرنس با نتیجه حیرت انگیز(6-1) پاری سن ژرمن را خرد کرد. در پرگل ترین تقابل دو تیم، سرجیو پورینی، میکله پادووانو( 2 گل)، چیرو فرارا، اتیلیو لومباردو و نیکلا آموروسو گلهای یووه را زدند تا پنج ایتالیایی برای یووه گلزنی کرده باشند. دیدار برگشت هم با دو گل آلساندرو دل پیرو و گلی دیگر از جیان لوکا ویالی(3-1) خاتمه یافت یا یووه با برتری (9-2) در مجموع، بهترین برد تاریخ رقابتها سوپرکاپ اروپا را از آن خود سازد.

هرچند پس از آن، با افزایش تیمهای حاضر در لیگ قهرمانان اروپا، تقابل های یووه با فرانسوی ها بیشتر شد و حتی این تیم دو بار در مرحله گروهی با تیمهای بوردو و لیون مسابقه داد، اما باز هم خاطرات خوش یووه از فرانسوی ها پایانی نداشت و این تیم یک بار دیگر فینالیست و نایب قهرمان اروپا شد. این بار از مسابقه نیمه نهایی لیگ قهرمانان در فصل 17-2016 مقابل موناکو و دو برد(2-1) و (2-0) در برابر این تیم فرانسوی. گونزالو هیگواین دو گل یوونتوس در استادیوم لویی دوم را به ثمر رساندند و در بازی برگشت نوبت رسید به مانژوکیچ و دنی آلوز تا برتری(2-1) یووه را در خانه رقم بزنند. تک گل موناکو را هم کیلین امباپه زد. بازیکنی که تنها بازمانده از آن نبرد در بازی یووه و پاری سن ژرمن امشب خواهد شد.

در مجموع تقابل های یووه در برابر تیمای فرانسوی، راه راه پوشان تورینی 47 گل زده اند و 24 بار هم دروازه آنها باز شده است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «همه رقابتهای یوونتوس مقابل تیمهای فرانسوی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره همه رقابتهای یوونتوس مقابل تیمهای فرانسوی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.