زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه چیز درباره فاینورد، نایب قهرمان لیگ کنفرانس اروپا

همه چیز درباره فاینورد، نایب قهرمان لیگ کنفرانس اروپا

تیم فوتبال فاینورد در فینال اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا، مقابل رم ایتالیا (1-0) باخت و نایب قهرمان شد.

کلسکیون افتخارات فاینورد

مهدی زارعی- نخستین بار که باشگاه فاینورد قهرمان لیگ هلند شد، همه چیز با امروز متفاوت بود، حتی املای این باشگاه به صورت Feijenoord بود؛ اندکی متفاوت با امروز. در فصل 24-23 پنج تیم برتر مناطق پنجگانه فوتبال هلند، دور نهایی را به صورت رفت و برگشت با هم برگزار کردند و فاینورد با 5 برد و 3 مساوی قهرمان هلند شد. چهار سال بعد، فاینورد مجددا قهرمان لیگ هلند شد و با قهرمانی جام حذفی در سال 1930 – که با برتری یک بر صفر در فینال، مقابل اکسلسیور رقم خورد- قهرمانی های جام حذفی خود را نیز آغاز کرد. عناوینی که تا امروز به 15 عنوان قهرمانی لیگ، 13 عنوان در جام حذفی، چهار سوپرکاپ هلند، یک جام قهرمانان اروپا، دو جام یوفا و یک جام بین قاره ای رسیده است و این تیم را به یکی از پرافتخارترین تیمهای اروپا بدل ساخته است.

فاینورد در سال 1970 با برتری(2-1) در وقت اضافی مقابل سلتیک، جام قهرمانان اروپا را از آن خود کرد و در همان سال جام بین قاره ای را با برتری(3-2) مقابل استودیانتس از آن خود ساخت. چهار سال بعد، نوبت به فتح جام یوفا رسید که با برتری(4-2) مقابل تاتنهام در پایان دو دیدار رفت و برگشت به دست آمد و این عنوان در سال 2002 نیز تکرار شد. این بار به لطف میزبانی در فینال و برد(3-2) در برابر دورتموند.

فاینورد برای تکمیل افتخارات خود باید لیگ کنفرانس را نیز از آن خود می کرد. اما در این راه ناکام ماند و با شگست(1-0) به نیابت قهرمانی بسنده کرد.

 

حرف F و دایره قرمز و سفید

شهر روتردام ، دومین شهر بزرگ هلند پرچمی دارد که همچون پرچم هلند از سه بخش تشکیل شده است. دو بخش بالا و پایین پرچم سبزرنگ است و قسمت میانی آن سفید. این رنگها از قرن 14 میلادی به عنوان نماد روتردام استفاده شدند که سبز ، نماد خانواده حاکم بر شهر بود و سفید ، نمادی از رودخانه روته. آسمونی ، با این حال ، وقتی در روز 19 جولای 1908، باشگاه فاینورد آغاز به کار کرد، به جای پرچم شهر روتردام ، رنگهای پرچم کشور هلند را در پیراهن خود ، به کار برد. اسم اولیه این تیم « ویلهلمینا » بود و پیراهن قرمز با آتسین آبی و شورت و جوراب سفید را به تن می کرد. یک سال بعد ، تیم تغییر نام داد و از نام « هیلسیوس فوتبال کلوب Hillesluise Football Club » بهره برد. اما زمانی که این تیم در سال 1912 وارد اتحادیه فوتبال روتردام شد تا در مسابقات این اتحادیه شرکت کند ، به دلیل همنامی با تیم فوتبال HFC  باز هم مجبور به تغییر نام خود شد.

feyenoord-logo-during-time
feyenoord-logo-during-time

نام بعدی این تیم RVV Celeritas. بود و با این نام جدید ، لباس هم دستخوش تغییرات شد و از راه راه زرد و سیاه و شورت و جوراب سفید استفاده شد. کمی بعد نام تیم باز هم دستخوش تغییر شد و از نام فاینورد بهره برد. اولین لوگوی فاینورد به رنگ پیراهن جدیدی باشگاه بود یعنی راه راه قرمز و سفید. این راه راه عمودی در دایره ای قرار گرفته بود که نام فاینورد در پایین آن نوشته شده بود. یک دهه بعد و در سال 1924 ، باشگاه از نمادی جدید رونمایی کرد که باز هم از دو رنگ قرمز و سفید تشکیل شده بود. این لوگو یک مستطیل بود که حرف F – که ابتدای نام تیم بود – در آن دیده می شد. بخشی از F قرمز بود و بخشی دیگر از آن ، سفید. یک توپ فوتبال هم در برابر F قرار گرفته بود. بعدها نماد فاینورد باز هم دایره ای شد و رنگ سیاه هم که رنگ شورت و جوراب تیم بود ، به لوگو اضافه شد. آسمونی ، در لوگوی فاینورد، عبارت « فاینورد » در بالای دایره و اسم شهر ( روتردام ) در پایین دایره و در بخش سیاهرنگ دیده می شدند. قسمت مرکزی دایره هم به دو رنگ قرمز و سفید تقسیم شده بود و حرف F همچنان در آن به چشم می خورد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ فاینورد ، حرف F و دایره قرمز و سفید
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ فاینورد ، حرف F و دایره قرمز و سفید

در سال 2008 به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس باشگاه ، تغییراتی جزئی در لوگو ایجاد شد. نماد کوچک تر شد ، اعداد 1908 و 2008 در بیرون از دایره و بالای لوگوی قرار گرفتند و عبارت 100 سال هم در پایین لوگو نوشته شد. در حالی که از هر سمت دایره، دو خط این اعداد را به هم وصل می کردند. در سال 2009 لوگوی فاینورد دوباره به شکل قبلی بازگشت و اعداد مربوط به صدمین سال تاسیس باشگاه از نماد کنار رفتند. با این تفاوت که نوشته های داخل لوگو و حرف F از سفید ، به طلایی تغییر رنگ دادند. فاینوردی ها در دهه های اخیر ، کمترین تغییرات ممکن را در نماد خود، ایجاد کرده اند. همین مساله نماد فاینورد را هم به نمادی شناخته شده در فوتبال هلند تبدیل کرده است. بدون این که تصویر پیچیده ای در این نماد وجود داشته باشد.    

 اختصاصی ورزشی آسمونی

نظر خود را درباره «همه چیز درباره فاینورد، نایب قهرمان لیگ کنفرانس اروپا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همه چیز درباره فاینورد، نایب قهرمان لیگ کنفرانس اروپا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.