زمان مطالعه: 1 دقیقه
همترازی سیارات (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل)

همترازی سیارات (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل)

در بامداد جمعه هم ترازی بزرگ سیارات عطارد، زهره، مریخ، مشتری و زحل را شاهد خواهیم بود.

پس از حدود 20 سال و‌ نزدیک شدن سیارات به یکدیگر در ماههای اخیر از دید ناظران زمینی؛ در افق صبحگاهی بامداد جمعه 3 تیر 1401، شاهد مقارنه بزرگ سیارات منظومه خورشیدی خواهیم بود.

5 سیاره تیر (عطارد)، ناهید (زهره)، بهرام (مریخ)، برجیس (مشتری) و کیوان (زحل) که همگی با چشم بصورت اجرام ستاره مانندی در آسمان قابل مشاهده هستند و از درون تلسکوپ بسیار زیبا دیده می شوند، در پگاه سوم تیر از افق شرق تا جنوب آسمان در یک خط قرار می‌گیرند.

سیارات اورانوس و نپتون نیز که از مرز بینایی انسان فراترند، در این صبحگاه در جمع سیارات مورد اشاره حضور دارند و می‌توان گفت 7 سیاره سامانه خورشیدی از روی زمین به عنوان هشتمین سیاره، در بامداد 3 تیر امسال در یک راستا قرار دارند.

موقعیت سیارات در بامداد جمعه 3 تیر 1401 - جنوب شرق آسمان
موقعیت سیارات در بامداد جمعه 3 تیر 1401 - جنوب شرق آسمان

ضمن آن که "ماه" بصورت هلال صبحگاهی در این بزم آسمانی، بین سیارات ناهید و بهرام بر جلوه باشکوه این همنشینی آسمانی می‌افزاید.

سیاره کوتوله “پلوتو” نیز که زمانی جزو سیارات طبقه بندی شده بود، در این بامدادان در آسمان صبحگاهی حضور دارد پس همه چیز مهیاست که به استقبال یک جشن بزرگ آسمانی بروید.

کافی است سحرخیز باشید و از یک ساعت قبل از طلوع مهر تابان، در مکانی که افق شرقی آن باز باشد، همراه با نسیم لذت بخش صبحگاهی به تماشای این پدیده نجومی که در حقیقت تمامی سیارات از نظر مداری، نسبت به زمین در سوی دیگر خورشید هستند، بپردازید.

همترازی سیارات منظومه شمسی، عکس از Pete Lawrence
همترازی سیارات منظومه شمسی، عکس از Pete Lawrence

 

نظر خود را درباره «همترازی سیارات (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره همترازی سیارات (عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.