زمان مطالعه: 2 دقیقه
هفته های پایانی لیگ های اروپایی و جا به جایی قدرتها در صدر جدول

هفته های پایانی لیگ های اروپایی و جا به جایی قدرتها در صدر جدول

در تمام کشورهایی که سابقه برگزاری لیگ دارند، هرچند سال یک بار می توانیم شاهد رقابت دو الی سه تیم برای کسب عنوان قهرمانی باشیم؛

در لیگهای بزرگ، این امر در نتیجه حضور چند تیم هست که کیفیت آنها از بقیه رقبا بالاتر است. برای مثال در یک دهه اخیر، هیچ وقت چنین رقابتی را در بوندس لیگا شاهد نبودیم و همیشه شاهد قهرمانی های زودهنگام بایرن هستیم؛ دقیقا هم فقدان رقیب برای بایرن، هم سطح بوندس لیگا را پایین آورده و هم باعث شده فوتبال آلمان در سالهای اخیر، بدترین نتایج تاریخ خود را در عرصه ملی کسب کند.

اما همین آلمان هم لحظه های حساس و دراماتیکی را در روزهای پایانی لیگ خود تجربه کرده است. سال 2001 و در دقیقه 90 آخرین هفته لیگ، وقتی بایرن دروازه اش را مقابل هامبورگ باز شده دید، ناگهان قهرمان بوندس لیگا عوض شد و شالکه 04 صدرنشین هفته آخر بوندس لیگا گردید، اما فقط برای سه چهار دقیقه! زیرا پاتریک آندرسون بازیکن بایرن با یک ضربه غیر مستقیم در وقتهای تلف شده گل مساوی را به ثمر رساند و با زدن گل تساوی، بایرن 63 امتیازی شد و شالکه 62 امتیازی را به رده دوم فرستاد.

Andersson & Hitzfeld on their memories of 2001

یک سال بعد، در سری آ ایتالیا هم شاهد چنین جابه جایی در صدر جدول بودیم. جایی که اینتر، رم و یوونتوس هر سه شانس قهرمانی داشتند. هرچند اینتر تا قبل از هفته 34، صدرنشین سری آ بود، اما روز آخر(4-2) از لاتزیو باخت و با 69 امتیازی که داشت، ناگهان به رده سوم سقوط کرد. اما یووه و رم بازیهای خود را بردند؛ یووه 71 امتیازی قهرمان شد و رم 70 امتیازی نایب قهرمان. البته اوضاع همیشه تا این حد مطابق میل یووه نبوده است. دو سال قبل از این قهرمانی، آنها تا هفته آخر با 71 امتیاز صدرنشین بودند، اما در روز آخر و زیر بارانی سیل آسا یک گل از پروجا خوردند و باختند تا لاتزیو با برد در روز پایانی 72 امتیازی شده و قهرمانی ایتالیا را از آن خود سازد.

Il 14 maggio 2000 Perugia-Juventus sotto il diluvio: Partita aggiustata,  doveva vincere la Juve

لالیگا هم این گونه رقابتها را بارها تجربه کرده و بارسلونا یک هت تریک بی نظیر از خود به جای گذاشته است. در فصل 92-1991 بارسای یوهان کرویف تا قبل از هفته پایانی، دو امتیاز کمتر از رئال مادرید داشت، اما در روز آخر لیگ و در جزایر قناری، تیم تنریف شگفتی ساز شد و (3-2) رئال مادرید را شکست داد تا رئال 54 امتیازی، ناگهان بارسای 55 امتیازی را بالاتر از خود دیده و قهرمانی را به کالاتانها واگذار کند. این سريال سال بعد هم تکرار شد. باز هم در جزایر قناری، تنریف در بازی آخر لیگ، رئال را برد؛ این بار(2-0) تا رئال 57 امتیازی، یک بار دیگر بارسای 58 امتیازی را در صدر جدول مشاهده کند.

بارسا سال 1994 تا روز پایانی، دپورتیوو لاکرونیا را در صدر جدول می دید. اما دپور با پنالتی ای که در دقیقه 89 روز پایانی از دست داد، در خانه خود(0-0) متوقف شد و یک بار دیگر بارسلونای کرویف قهرمان لالیگا شد.

بالاخره می رسیم به جذاب ترین جابه جایی صدرنشین لیگ که مثل اکثر اتفاقات بی مانند فوتبال، در لیگ انگلیس رخ داده است. سالها قبل از این که منچسترسیتی به قهرمانی در روز پایانی عادت و رقبایی مثل منچستر یونایتد و لیورپول را در روز آخر نایب قهرمان لیگ کند، لیورپول و آرسنال در روز آخر لیگ 89-1988 در آنفیلد مقابل هم قرار گرفتند. آرسنال که سالها در آنفیلد موفق به برد نشده بود، حالا برای قهرمانی باید لیورپول را می برد؛ آن هم با اختلاف 2 گل. مسابقه تا دقیقه 90، (1-0) به نفع توپچی ها بود که مایکل توماس گل دوم را برای آرسنال زد و بازی(2-0) شد؛ با این گل هر دو تیم 76 امتیازی شدند و حتی تفاضل گل هر دو تیم هم 37+ شد. اما آرسنال به خاطر گل زده بیشتر، قهرمانی انگلیس را از آن خود ساخت و نشان داد که در فوتبال، غیرممکن، غیرممکن است و ثانیه ها می توانند سرنوشت تیمها را تغییر بدهند.

نظر خود را درباره «هفته های پایانی لیگ های اروپایی و جا به جایی قدرتها در صدر جدول» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره هفته های پایانی لیگ های اروپایی و جا به جایی قدرتها در صدر جدول فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.