زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به فیلم هفت (Se7en 1995)

نگاهی به فیلم هفت (Se7en 1995)

هفت فیلمی است با بازی برد پیت، گوئینت پالترو و مورگان فریمن.

چهارشنبه ۹ شهریور

نرگس خرقانی

نگاهی به فیلم هفت ساخته دیوید فینچر
تریلر مدرن هالیوود در دهه نود


فیلم هفت محصول 1995 و ساخته دیوید فینچر کارگردان پر آوازه هالیوود، یکی از بهترین تریلرهای روانشناسانه است که با گذر سال‌ها، تبدیل به یکی از کارهای کلاسیک در این ژانر شده است. هر چند که در زمان ساختش یکی از فیلم‌های سبک مدرن به شمار می‌رفت، اما با گذشت سال‌ها به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های این ژانر حتی در بسیاری از مدارس فیلمسازی تدریس می‌شود.
جذابیت‌های این فیلم مهم تاریخ هالیوود، از همان تیتراژ آغاز می‌شود. موسیقی خاص فیلم به شدت تماشاگر را با خود همراه می‌کند. فضای تیتراژ با موسیقی هاوارد شور آغازی بسیار شکوهمند را برای فیلم هفت رقم می‌زند.
فیلم هفت بر اساس ایده هفت گناه کبیره در آئین مسیحیت شکل گرفته است و دو کارآگاه پلیس با نقش آفرینی مورگان فریمن و برد پیت به دنبال یک قاتل زنجیره‌ای با نقش آفرینی کوین اسپیسی هستند که بر اساس هفت گناه کبیره دست به قتل‌های خود می‌زند.

 

مورگان فریمن (کارآگاه سامرست) و برد پیت (کارآگاه میلز)
مورگان فریمن (کارآگاه سامرست) و برد پیت (کارآگاه میلز)


نوع صحنه آرایی فیلم و رنگ فیلمبرداری به گونه‌ای است که در تمام فیلم حس حضور در عالم برزخ برای تماشاگر تداعی می‌شود. تونالیته زد و قهوه‌ای و کنتراست بالای تصاویر و فضای تاریک به خوبی در خدمت فیلم است و داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی تبار هالیوود یکی از بهترین کارهای خود را در این فیلم عرضه کرده است.
ریچارد فرانسیس بروس تدوینگر فیلم نیز به شکلی باورنکردنی پلان‌ها را در این تریلر نظم بخشیده و هر چه بیشتر به فضای تاریک و برزخ گونه فیلم کمک کرده است. خصوصا در پایان فیلم هفت می‌توان یکی از شاهکارهای تدوین را مشاهده کرد. به طوری که در حال حاضر سکانس پایانی هفت به عنوان یکی از بهترین سکانس‌های آموزشی برای تدوین گران مورد استناد قرار می‌گیرد.
شخصیت پردازی فیلم و بازی‌ها نیز در بالاترین حد خود قرار دارد. به طور مثال مورگان فریمن در نقش ویلیام سامرست که یک کارآگاه پلیس متفکر و خسته از جهان است و روزهای پایانی دوران خدمتش را می‌گذراند، این پرونده پایانی در دوران کاری او به شمار می‌رود. برد پیت در نقش یک کارآگاه جوان و عصبی که اخیرا به این شهر نقل مکان کرده بازی بسیار قابل تامل و درخشانی ارائه داشته.
نکته جالب توجه این است که حضور برد پیت در این فیلم به شهرت او به عنوان یک ستاره در سینمای هالیوود کمک کرد و تاثیر فوق العاده‌ای در مطرح شدن او داشت و بدون شک می‌توان فیلم هفت را به عنوان یکی از بهترین کارهای این بازیگر به شمار آورد.
کوین اسپیسی در نقش قاتل سریالی هر چند حضور کوتاهی در فیلم دارد اما در همین حضور کوتاه بسیار تاثیر گذار و جذاب است و به عنوان یک قاتل مرموز و روانی بسیار تاثیر گذار است.

توئیست جذاب انتهای فیلم Se7en
توئیست جذاب انتهای فیلم Se7en


در کنار همه این موارد که اشاره شد نمی‌توان منکر نقش مهم دیوید فینچر در مقام کارگردان شد. این فیلم در نیمه دهه نود به خوبی نوید دهنده ظهور یک کارگردان قدرتمند در سینمای هالیوود بود و پس از این نیز فینچر تبدیل به یکی از مهمترین کارگردانان دهه نود در هالیوود شد و پس از دهه خنثی و بی‌اثر هشتاد که بسیاری از منتقدان صحبت از مرگ سینما می‌کردند، با ظهور کارگردانانی چون فینچر، تارانتینو و نولان دوران جدیدی در سینمای هالیوود آغاز شد و بدون شک فیلم هفت با فضای مدرن و خاص خود یکی از مهمترین فیلم‌های هالیوود در دهه نود میلادی به شمار می‌رود که کمک زیادی به شروع راهی نو در هالیوود کرد.
فیلم هفت در گیشه نیز بسیار موفق عمل کرد و با بودجه سی میلیون دلاری توانست بیش از سیصد و بیست میلیون دلار فروش داشته باشد که برای یک کارگردان جوان در آن زمان موفقیت بسیار بزرگی به شمار می‌رفت.
این فیلم در اسکار 1996 تنها در دو رشته بهترین تدوین و فیلمنامه اورجینال کاندیدای اسکار شد و در هیچکدام موفق به دریافت اسکار نشد اما با گذر زمان مشخص شد که عدم موفقیت این فیلم در جوایز اسکار دلیلی بر عدم ماندگاری‌اش نخواهد بود، زیرا که فیلم هفت تبدیل به فیلمی ماندگار در تاریخ سینمای هالیوود شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم هفت (Se7en 1995)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم هفت (Se7en 1995) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.