زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به فیلم راکی 4

نگاهی به فیلم راکی 4

سرى فيلم هاى راكى عنوان ٨ فيلم سينمائى است درباره بوكسورى به نام راكى بالبوا از گمنامى تا شهرت با بازى سيلوستر استانوله

سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰

چكاوك شيرازى

راکی ۴

آن روزها که سری فیلم‌های راکی و رمبو پخش می‌شد و در بهترین حالت علاقه مندانش فیلم‌ها را از ویدیو کلوپ ها کرایه می‌کردند، ما کودکانی هشت، نه ساله بودیم که تمایلی به تماشای چنین فیلم‌های اکشن و بعضا خشونت باری نداشتیم و دنیایمان را گرد پریان دیزنی فرا گرفته بود.
اما پسرهای آن دوران در هر سن و سالی که بودند به دنبال تماشای فیلم‌ها برای نشان دادن طرفدار بودنشان پوسترها و عکس‌ها و کارت‌هایی که تصویر قهرمانشان را نشان می‌داد، جمع آوری می‌کردند.

سیلوستر استالونه در نقش راکی
سیلوستر استالونه در نقش راکی


سال‌ها گذشت تا با یکی از طرفداران راکی ازدواج کردم. او در کودکی راکی را بسيار دوست داشت اما بعید به نظر می‌رسید که هنوز هم به همان میزان به او علاقه داشته باشد. اما در کمال ناباوری دیدم وقتی که حتی تکه‌هایی از فیلم راکی در جایی پخش می‌شود او مشتاقانه مانند پسربچه‌ای ده ساله به تماشا می‌نشیند و خاطره‌هایش از تماشای فیلم را برایمان بازگو می‌کند.
این حجم از علاقه باعث شد که برای اولین بار یکی از فیلم‌های راکی را ببینم تا بلکه به دلیل این همه عشق و علاقه پی ببرم.
شاید اگر کسی در کودکی‌اش انیمیشن سیندرلا را ندیده باشد و در سن چهل سالگی آن را تماشا کند هیچ جذابیتی برایش نداشته باشد و مدام به خود بگوید: این بود؟!!
این دقیقا حال من بعد از دیدن فیلم راکی بود.
داستانی به شدت بدوی که به مغرضانه‌ترین حالت ممکن ساخته شده است. غرض ورزی آن کاملا مشخص است.
اما فیلم نامه این فیلم به شدت ساده و ابتدایی است در واقع می‌توانستند فیلم‌نامه قوی‌تری برای رسیدن به اهدافشان بنویسند اما کافی دیدند که با هدف گرفتن احساسات و تعصبات ملی، قومیتی به فروش کلان برسند. و همین می‌شود که استالونه که تا قبل از آن به دنبال نقشی در هالیوود انتظار می‌کشید، برگ برنده را دریافت کرد.

سکانسی از فیلم راکی 4
سکانسی از فیلم راکی 4


داستان، داستانی کودکانه بود که آدم خوب داستان به جنگ آدم بد می‌رود و پیروز می‌شود، همین!
نه فراز و نشیبی در سطح داستان داشت نه اتفاقی برای ذات کاراکترها می‌افتاد.
تنها موقعیت جذاب فیلم همان رقابت بین راکی و حریف روسی‌اش بود که حین تمرین و آماده سازی او را مشغول تمرین با وسایل و تجهیزات مدرن نشان می‌دهد و راکی با وسایلی ابتدایی که می توان در یک مزرعه پیدا کرد ورزش و تمرین می‌کند. به لحاظ فیلمسازی این سکانس‌ها قوی و جذاب از کار در آمده است.
پس از تمام شدن فیلم از همسرم پرسیدم این که آمریکایی‌ها این فیلم را دوست داشته باشند مشخص است اما چرا در کل دنیا این همه محبوب است زیرا حتی داستان جالب توجهی هم ندارد. او پاسخ داد زیرا در آن دوران هنوز ابرقهرمان‌ها وجود نداشتند یا اگر بودند به ندرت در دسترس برای تماشا قرار می‌گرفتند مانند سوپرمن که سال‌ها پس از تولیدش طول کشید تا به دست ما برای تماشا برسد.
بنابراین بسیار طبیعی است که افرادی مانند راکی، رمبو، آرنولد یا بروس لی و... تا بدین حد محبوب باشند.
اما علاوه بر این من دلیل دیگری هم برای این میزان از علاقه‌مندی، قائلم و آن این است که اثر خاطره‌ای ( چه و چه بد) در دوران کودکی در ذهن ما نقش می‌بندد با هیچ چیز دیگری قابل قیاس نیست. همه لذت‌ها و خوشی رنگ و بوی دیگری دارند و همین است که پای صحبت هر نسلی که بنشینید این جمله را می‌شنوید که می گوید: آن دوران خوب بود. حتی فرزندان ما هم از این دوران به خوبی یاد خواهند کرد زیرا کودکی‌شان در این زمان سپری می‌شود.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم راکی 4» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم راکی 4 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.