شنبه 18 تير 1401
نرگس خرقانى
نگاهی به زندگی و فیلم های جیمز کان به مناسبت درگذشت این بازیگر مطرح هالیوود

بازیگر مهمی که هیچگاه ستاره نشد!
جیمز کان یکی از بازیگران مطرح هالیوود، روز هشتم جولای 2022 در سن 82 سالگی در گذشت و با توجه به اینکه خانواده اش تنها خبر درگذشتش را اعلام کردند بنابراین هنوز علت مرگ جیمز کان اعلام نشده است. بازیگری که بسیاری از دوستداران سینما او را به واسطه نقش آفرینی در نخستین فیلم از سری فیلم های پدر خوانده و در نقش «سانی »پسر بزرگ دون کورلئونه می شناسند و این نقش را می توان مهمترین کار جیمز کان در طول دوران کاری اش دانست.
او را می توان از نسل طلایی و اسطوره های هالیوود دانست که هرچند هیچگاه در قامت یک ستاره در سینمای هالیوود مطرح نشد اما بدون شک یکی از بازیگران مهم هالیوود در دهه شصت و هفتاد میلادی به شمار می رفت که حضورش در بسیاری از آثار مهم سینمایی نشان از اعتبار بالای او داشت.

جیمز کان در سه دوره مختلف زندگی
جیمز کان در سه دوره مختلف زندگی

جیمز ادموند کان در 26 مارچ 1940 در منطقه برانکس نیویورک در کشور ایالات متحده آمریکا متولد شد. نام مادرش سوفی و نام پدرش آرتور که از مهاجرین آلمانی و یهودی تبار و ساکن نیویورک بود.
جیمز کان در نیویورک بزرگ شد و پس از آن برای ادامه تحصیل به دانشگاه ایالتی در میشیگان رفت. او برای تحصیل در رشته تئاتر به مدرسه تئاتر در پنسیلوانیا رفت و از همینجا بود که فعالیت او در زمینه بازیگری آغاز شد.

جیمز کان در فیلم ایرما خوشگله
جیمز کان در فیلم ایرما خوشگله

نخستین فیلم سینمایی که جیمز کان در آن به ایفای نقش پرداخت فیلم مشهور«ایرما خوشگله»به کارگردانی بیلی وایلر و با حضور ستارگانی چون جک لمون و شرلی مک لین بود که شروع بسیار خوبی برای جیمز کان آن هم در سن 23 سالگی به شمار می رفت.

جیمز کان در فیلم الدرادو
جیمز کان در فیلم الدرادو

الدرادو یکی از فیلم های محبوب جیمز کان بود که پیش از بازی در فیلم مشهور پدرخوانده به دیده شدنش بسیار کمک کرد. این فیلم به کارگردانی هوارد هاکس و با حضور بازیگرانی چون جان وین و رابرت میچم یکی از وسترنهای محبوب سینمای آمریکا در اواخر دهه شصت میلادی ساخته شد و در شهرت بیشتر جیمز جوان تاثیر گذار بود.
اما یکی از بزرگترین شانس های جیمز کان در دوران بازیگری اش انتخاب در فیلم پدرخوانده توسط فرانسیس فورد کاپولا بود. این فیلم در سال 1972 ساخته شد و همانطور که اشاره شد جیمز کان در این فیلم در نقش سانی پسر ارشد دون کورلئونه به ایفای نقش پرداخت. او که در ظاهر مهمترین جانشین دون کورلئونه بود اما بر خلاف مایکل پسر کوچک دون کورلئونه با نقش آفرینی آل پاچینو بسیار عصبی بود و معمولا بسیار سریع و احمقانه تصمیم گیری می کرد و همین رفتار منجر به قتل او توسط دشمنان دون کورلئونه شد. ایفای این نقش درخشان و به یادماندنی نامزدی جایزه اسکار را برایش به همراه داشت هر چند که موفق به دریافت این جایزه نشد اما برای همیشه با این نقش در سینمای جهان ماندگار شد.

 

جیمز کان در فیلم پلی در دوردست
جیمز کان در فیلم پلی در دوردست

از دیگر فیلم های معروف جیمز کان در دهه هفتاد فیلم "پلی در دوردست" ساخته ریچارد آتنبرو بود که در آن یک دوجین بازیگران مشهور سینمای هالیوود از جمله مایکل کین و شون کانری حضور داشتند.
یکی دیگر از نقش های معروف جیمز کان در دهه نود و حضور در فیلم مسیری و در نقش یک نویسنده معروف بود که به وسیله یکی از طرفداران دیوانه اش دزدیده می شود و مدتی در خانه این زن با نقش آفرینی درخشان کتی بیتس زندانی می شود. پس از هزاره دوم ماندگار ترین نقش جیمز کان درفیلم الف بود که مطمئنا برای نسل جدید سینمای دوستان شناخته شده تر است.
جیمز کان در طول دوران حرفه ای کارش یک جایزه امی و چهار جایزه گلدن گلوب برنده شد اما هیچگاه نتوانست به جایگاه یک ستاره در سینمای هالیوود برسد. در سال های آخر فعالیتش در هالیوود نیز از آن نقش های درخشان چند دهه اول بازیگری اش فاصله گرفته بود و تقریبا در هر فیلم کم ارزشی به ایفای نقش می پرداخت. بعدها خودش به این موضوع اذعان کرد و دلیلش را ولخرجی های بی حد همسر سومش اینگرید هایک می دانست که بسیار هم از او جوان تر بود.

شیلا رایان، همسر سابق جیمز کان
شیلا رایان، همسر سابق جیمز کان

جیمز کان در زندگی خصوصی اش چندان موفق نبود سه ازدواج ناموفق داشت که دومی اش ازدواج یکساله یعنی از 1976 تا 1977 با شیلا رایان همسر سابق الویس پریسلی بود که حاصل این ازدواج اسکات کان است که او هم به مانند پدرش بازیگر شده. طلاق پر خرج و جنجالی جیمز کان در سومین ازدواجش نیز صدمات مالی زیادی به او زد و به نظر می رسید در دوران میانسالی همانطور که در سینما افول کرد در زندگی خانوادگی هم مشکلات زیادی داشت و بیش از گذشته از روزهای اوج خود فاصله گرفت.

نظر خود را درباره «نگاهی به زندگی و فیلم های جیمز کان به مناسبت درگذشت این بازیگر مطرح هالیوود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به زندگی و فیلم های جیمز کان به مناسبت درگذشت این بازیگر مطرح هالیوود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.