زمان مطالعه: 5 دقیقه
نگاهى به مجموعه جيران، از قصه تا واقعيت

نگاهى به مجموعه جيران، از قصه تا واقعيت

جيران يك مجموعه اى است تاريخى به كارگردانى حسن فتحى و نويسندگى احسان جوانمرد.

چهارشنبه 11 خرداد 1401
لاله عالم

خواندن کتاب های تاریخی یا دیدن فیلم های مربوط به دوران گذشته همیشه جذاب است. چرا که این وسایل ارتباطی به مانند پلی می مانند که آن سوی گذشته را به حال متصل می کنند.تاریخ همیشه مبهم و مرموز بوده است و همین باعث جذابیت آن می باشد. اینکه مردمان گذشته چگونه فکر می کردند، چه می پوشیدند، غذاهای آنها چه بوده است آیا حال و روزشان خوب بوده یا خیر و آیا معنویات و مادیات چه نقشی در زندگیشان داشته است، این ها همه سوالاتی است که برای همه نسل ها پیش می آید.

ناگفته های بسیاری در تاریخ وجود دارد. می گویند در تاریخ تحریف وجود ‌دارد. برخی مورخان شاید به اجبار دست در تاریخ برده اند. اما بهرحال اگر به هر تکه از تاریخ از زوایای مختلف بنگریم، شاید سرجمع به یک نتایجی برسیم. بهرحال با همه تحریف ها و کم و زیاد ها دانستن و تحقیق در تاریخ همیشه سودمند بوده است. با این مقدمه قصد داریم که نگاهی داشته باشیم به سریال جیران که این روزها از سایت اینترنتی فیلمو پخش می شود.

سریال جیران در شبکه نمایش خانگی
سریال جیران در شبکه نمایش خانگی

سوال اول من به عنوان یک مخاطب معمولی این است که مگر تاریخ ایران، فقط منحصر به قاجاریه و شخص ناصرالدین شاه است که باید بارها شاهد سرگذشت وی در سن های مختلف و زمان های مختلف باشیم و آیا این شخصیت خدمات بسیاری انجام داده است؟ یا انسان خوب و شايسته اى بوده که باید از وی چندین فیلم و سریال ساخته شود؟ در پهنه تاریخ ایران قهرمانان سلحشور، شاعران پر آوازه و افراد با ارزش بسیاری وجود دارند که سزاوار است، فیلم و سریال از زندگی آنها ساخته شود که هم نسل جوان با آنها بیشتر اشنا شوند و هم در فرهنگ مصور ما به تصویر کشیده شوند همچنین اگر هدف نشان دادن درام عاشقانه است، قطعا آن را در زندگی خیلی از مشاهیر می توان یافت. از ناصرالدین شاه بگذریم، شخص "جیران" چه نقش مهمی در تاریخ ایران داشته است که باید اسم یک سریال به آن اختصاص یابد؟!

سوال بعدی من این است که چرا فیلم و مجموعه های ما، منحصر به یک عده بازیگر خاص شده است و برخی از آنها که انگار دقیقا از مجموعه یا فیلم قبلی درست با همان شکل و کاراکتر وارد کار جدید شده اند. درست است که بازی گری در کارهای تاریخی مهارت بیشتری می خواهد و سختی های خاص خود را می طلبد و هر بازیگری شاید از پس نقش های شناخته شده تاریخی بر نیاید اما شاید بهتر این باشد که به چهره های جوان و کمتر شناخته شده هم فرصت دهیم تا آنها بتوانند هم حرفه ای تر، عرصه هنرهای تصویری و بازیگری را ادامه دهند و هم مردم بهتر بتوانند آنها را در نقش های خاص بپذیرند.

البته قبول دارم، بخشی از باز نبودن دست کارگردان برای انتخاب چهره های جدید، یا کمتر شناخته شده به دلیل رواج عمل های زیبایی و غلو شده است که چهره بازیگر را از نقش های تاریخی دور می کند. مجموعه "جیران" درباره عشق ناصرالدین شاه به دختری روستایی به نام خدیجه است که چشمان درشتی داشته و ناصرالدین شاه به وی لقب جیران را می دهد.

شروع مجموعه و نوع معرفی شخصیت ها در کاخ گلستان مخاطب را به یاد سریال ترکی حریم سلطان می اندازد. بهرام رادان، پريناز ايزديار، اميرحسين فتحى، مريلازارعى، مهدى پاكدل، امير جعفرى بازيگران اصلى سريال هستند كه در ميان انها به نظر مي رسد، "امير حسين فتحی" و "امير جعفرى" از نظر فيزيك بازيگرى و نحوه اجراى نقش بهترين انتخاب ها و متناسب نقش هستند. اگرچه اكثر بازيگرانی كه در نقش هاى كليدی اين مجموعه بازى مى كنند، بازيگران قابلى هستند و بارها بازى هاى زيبايشان را در نقش هاى ديگر ديده ايم اما اين دليل نمى شود كه هر بازيگرى بتواند فيزيك و خصوصيات هر نقش تاريخى را داشته باشد، اين گفته حتى در مورد اسطوره هاى سينماى ايران و جهان نيز صدق مى كند.

امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
امیرحسین فتحی در نقش سیاوش
امیر جعفری در نقش میرزا آقا خان نوری
امیر جعفری در نقش میرزا آقا خان نوری

از بهرام رادان تاكنون بازى هاى خوبى ديده ايم، به عنوان مثال مى توان به بازى قابل تامل وى در فيلم بى پولى (حميد نعمت الله) اشاره كرد. اما فيزيك وى با نقش ناصرالدين شاه جور در نمى ايد، رادان قيافه معصومى دارد و با اينكه سعي مى كند نقشش را خوب بازى كند، نمى توان او را در نقش ناصرالدين شاه پذيرفت كه خباثت و شرارت از چشمانش مى بارد.همچنين فرم گريم وى با فيزيكش همخوانى ندارد.

بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در فیلم جیران
بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه در فیلم جیران

همچنين بازيگر نقش جيران، پريناز ايزديار با اينكه بازى خوبى در اين سريال دارد و خيلی سعى مى كند كه در اين نقش جا بيافتد اما كارگردان مى توانست بازيگرى را انتخاب كند كه وجه تسميه بيشترى با اين نقش داشته باشد. البته كه طراحي لباس و گريم بسيار مى تواند در باور پذيرى نقش ها موثر باشد. اما بهتر است كه از ابتدا بازيگراني انتخاب شوند كه از نظر ظاهرى به نقش شباهت بيشترى داشته باشند، گرچه ظاهرا از جيران عكسى موجود نيست و تنها يك نقاشى به جاى مانده.

پریناز ایزدیار در نقش جیران
پریناز ایزدیار در نقش جیران

همچنين صداى مهدى پاكدل در تناقص با نقش خشنى است كه ايفا مى كند، بهتر بود كه در اين سريال براى ول دوبلور مى گذاشتند. بازيگر نقش مهد عليا، "مريلا زارعى"، توانسته نقش را در بياورد ولى نحوه بازى اش در اين مجموعه بانوعى ژست و حركات غلو شده همراه است.

نكته بعدى كه بايد به ان اشاره كرد مربوط به طراحي لباس است. نمى توان كاخ گلستان را با همه تجملش نشان داد اما اين شكوه و تجمل در البسه بازيگران كمتر ديده شود، اگر براى لباس ها به لحاظ بودجه مشكلي بوده است، مى توانستند با پارچه هايى ارزان تر ولى با رنك هاى شاد اين مشكل را بر طرف كنند. ترفندى كه در خيلى از سريال هاى تاريخى مورد استفاده قرار مى گيرد.

مرتضی اسماعیل کاشی در نقش خواجه روشن
مرتضی اسماعیل کاشی در نقش خواجه روشن

توجه كنيم وقتى يك سريال تاريخى ساخته مى شود ناخوداگاه با ديگر سريال هايى از اين دست، مقايسه مى شود. در سريال جيران همچنين مى تواند نقطه عطفى باشد براى "مرتضى اسماعيل كاشى" در نقش "خواجه روشن". او كه بيشتر درتاتر فعاليت دارد، با اين مجموعه توانسته با تركيبى از بازيگرى درونى و بيرونى و البته بيشتر بيرونى بازى خوب و موثرى از خود يه جاى بگذارد. همچنين "فاطمه مسعودى فر" در نقش بانوی گرجى با يك بازى درونى، طبيعى و زير پوستى، توانسته نقش را از ان خود كند.

فاطمه مسعودی فر در نقش بانوی گرجی
فاطمه مسعودی فر در نقش بانوی گرجی

از نكات مثبت سريال جيران مى توان به موسيقى زيبای آن و خوانندگی همايون شجريان اشاره كرد. همچنين تيتراژ زيباى مجموعه كه كار ابراهيم حقيقى است و فيلمبردارى خوب عليرضا رنجبران نيز قابل تحسين است. همچنين اسم اوردن از رفتگان سينماى ايران و تقديم هر قسمت به يكی از انها از كارهاى قابل تقدير دست اندركاران مجموعه از جمله كارگردان است و نقد اخر با اينكه تا كنون 16 قسمت از سريال پخش و هر قسمت به يكى از عزيزان درگذشته تقديم شده با اين وجود تنها از از 3 الی 4 بانو درگذشته نام اورده شده است.

نظر خود را درباره «نگاهى به مجموعه جيران، از قصه تا واقعيت» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به مجموعه جيران، از قصه تا واقعيت فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.