زمان مطالعه: 4 دقیقه
7 نکته مهم در شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

7 نکته مهم در شستشوی لباس در ماشین لباسشویی

بسیاری از مواقع، کلی لباس کثیف تا آخر هفته جمع می‌شود که باید همه آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بشویید.

شستن لباس با ماشین لباسشویی کار سختی نیست. می‌توانید تنها با انتخاب یک برنامه، به راحتی همه لباس‌‌ها را در ماشین بشورید.

اما اگر این کار را بدون توجه به نکات و ریزه‌کاری‌های آن انجام دهید، ممکن است با لباس‌هایی رنگ‌گرفته، چروک و تمیزنشده رو به رو شوید. با دنبال کردن این 7 ترفند مهم برای شستشوی لباس‌ها، همواره پاکیزه و مرتب باشید!

1) جدا کردن لباس‌ها بر اساس رنگ

برخی لباس‌های تیره (مخصوصا در شستشوی اول) رنگ پس می‌دهند. بنابراین اگر نمی‌خواهید یک بلوز سفید شما به آبی بدرنگ تبدیل شود، باید قبل از شروع کار، لباس‌های رنگی را جدا کنید. رنگ‌های روشن مانند سفید، پاستلی، خاکستری روشن و لباس‌هایی با شکل‌های چاپی و پس‌زمینه سفید را در یک دسته قرار دهید.

برای شستشوی لباس‌های سفید می‌توانید بدون هیچ مشکلی از سفید کننده نویتکس استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که هرگز برای شستن لبا‌س‌های رنگی، از مایع سفید کننده استفاده نکنید. لباس‌های رنگی که ممکن است رنگ پس بدهند (مشکی، قرمز تیره، سرمه‌ای یا آبی تیره، قهوه‌ای تیره و خاکستری تیره) را نیز از سایر لباس‌ها جدا کنید.

2) لباس‌های بچه‌ها را جداگانه بشویید

اگر عادت دارید که همه لباس‌ها را با هم داخل ماشین لباسشویی قرار دهید، این اشتباه را برای شستشوی لباس نوزادان و کودکان انجام ندهید. اگر می‌خواهید ظاهر لباس کودکان خوب مانده و به خوبی نیز تمیز شوند، آن‌ها را جدا از لباس‌های خود بشویید.

قبل از اینکه لباس‌های کودک خود را برای شستشو آماده کنید، ابتدا برچسب آن‎‌ها را برای آشنایی با نوع شستشو و مواد شوینده چک کرده و هرگونه لکه را از بین ببرید. همچنین لازم است که لباس‌های کودک را از پتوهایش جداگانه بشویید.  

قبل از انداختن لباس‌ها در ماشین، باید دکمه‌ها و زیپ‌ها را ببندید و لباس را پشت و رو کنید تا از طرح‌های روی آن محافظت شود. پیشبند یا جوراب‌های کوچک را در یک کیسه مشبک قرار دهید تا در طول شستشوی لباس‌ها در ماشین، گم نشوند.

برخی از کودکان پوست حساسی دارند و به مایع لباسشویی یا انواع پودرهای شوینده واکنش نشان می‌دهند. بنابراین برای شستشوی لباس نوزادان و کودکان، از یک مایع لباسشویی مناسب با فرمولی ملایم استفاده کنید که آبکشی آسان داشته باشد.

3) لباس‌های بسیار کثیف باید جداگانه شسته شوند

لباس‌ها را از حوله‌ها و ملحفه‌ها جدا کنید. پرز حوله‌ها ممکن است به لباس بچسبند و محلفه‌های بزرگ نیز مانع از شستشوی صحیح لباس‌ها می‌شوند. همچنین باید لباس‌های کمتر کثیف و لباس‌های خانه را جدا از لباس‌های خیلی کثیف بشویید. برای لباس‌های کثیف، به یک برنامه شستشو با آب گرم و مقدار بیشتری از مایع لباسشویی نویتکس نیاز خواهید داشت.

بهتر است لباس‌هایی مانند سوییشرت، شلوار جین/کتان یا مانتو را از لباس‌های سبک‌تر مانند بلوز و پیراهن و شلوارهای خانگی جدا کنید. جدا کردن لباس‌ها بر اساس نوع پارچه و میزان کثیفی آن‌ها، به شما امکان می‌دهد که از دماهای مختلف آب و چرخه خشک‌کن متفاوت استفاده کنید که علاوه بر آسیب ندیدن بافت پارچه، لباس‌ها تمیز‌تر شوند.  

4) قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی

جیب لباس‌ها را بررسی کنید و دستمال کاغذی، سکه و هر جسم اضافی را بیرون بریزید. این وسایل به لباس و ماشین لباسشویی شما آسیب می‌رسانند. لباس را بیش از حد داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید. زیرا بار بیش از اندازه، باعث می‌شود لباس‌ها آنطور که باید شسته نشوند.

5) انتخاب یک ماده شوینده مناسب

این مرحله بسیار مهم است! استفاده از یک مایع شوینده مناسب با رایحه‌ای دلنشین، علاوه بر تمیزی، به لباس‌های شما آسیب نمی‌زند. دستورالعمل روی مایع لباسشویی را به دقت بخوانید تا بر اساس میزان بار و کثیفی لبا‌س‌ها، از مایع شوینده مناسبی استفاده کنید.

مصرف بیش از حد مواد شوینده، کف غیر قابل کنترلی تولید می‌کند و مصرف کمتر نیز لباس‌ها را به خوبی تمیز نخواهد کرد.

برای درخشندگی ملحفه‌ها و لباس‌های سفید، می‌توانید از کمی سفید کننده نویتکس نیز استفاده کنید. اگر روی لباس خود لکه‌های چربی یا غذا دیدید، آن‌ها را قبل از شستشو و با یک روش مناسب پاک کنید.

نرم‌کننده را مستقیم روی لباس‌ها نریزید، زیرا ممکن است آن‌ها را لکه‌دار کند. برخی از جاپودری‌ها محل خاصی برای اضافه کردن نرم‌کننده دارند. مایع لباسشویی را داخل جاپودری بریزید و یک برنامه مناسب انتخاب کنید.

6) برنامه مناسب را انتخاب کنید

هنگام انتخاب برنامه صحیح شستشو، باید به برچسب مراقبت از پارچه لباس دقت کنید. به این ترتیب، پاکیزگی را به حداکثر رسانده و در عین حال از لباس‌های خود نیز محافظت می‌کنید. معمولا برنامه‌های ماشین لباسشویی از گزینه‌های آب داغ تا سرد، خشک‌کن با دورهای مختلف، چرخه ظریف، سریع و تعداد دفعات آبکشی متفاوت تشکیل شده‌‌اند.

اگر تعداد لباس‌ها برای شستشوی کامل کافی نیست و عجله دارید، می‌توانید همه آن‌ها را با هم بشویید. توجه داشته باشید که برنامه شستشو را طوری انتخاب کنید که با ظریف‌ترین لباس‌ها نیز سازگار باشد. جهت استفاده از خشک‌کن برای لباس‌های خیلی ظریف، ابتدا برچسب آن‌ها را چک کنید، اما به طور کلی، معمولاً خشک‌کن 400 دور در دقیقه برای تمامی لباس‌ها کافیست.

7) دمای آب را متناسب با بافت لباس تنظیم کنید

استفاده از دمای مناسب آب در ماشین لباسشویی، می‌تواند تفاوت زیادی در شستشوی لباس ایجاد کند. به عنوان مثال اگرچه آب داغ و خیلی گرم، میکروب‌ها را بهتر از بین می‌برد، اما از طرفی در برخی موارد، شکل لباس را تغییر داده، موجب شل شدن بافت آن شده یا پارچه را کم‌رنگ خواهد کرد. به علاوه انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

برای لباس‌های ضخیم و خیلی کثیف، مجاز هستید از آب گرم و مقدار بیشتری مایع لباسشویی نویتکس استفاده کنید. برای از بین بردن چربی حوله‌ها و ملحفه‌های خیلی کثیف، آب را در دمای گرم را تنظیم کنید تا در هر بار شستشو، به خوبی ضد عفونی شوند.

همچنین برای ملحفه‌ها و حوله‌ها، حتماً از نرم‌کننده استفاده کنید تا ملحفه‌ها راحت‌تر اتو شوند و حوله‌ها نرم و لطیف باشند. ملایم‌ترین روش برای شستشوی لباس‌هایی که نسبتاً تمیزتر بوده یا رنگ می‌دهند، استفاده از آب سرد است. این روش به انرژی کمتری نیاز دارد و لباس‌ها را از بسیاری بلایای لباسشویی، در امان نگه می‌دارد.

بیشتر لباس‌های کودکان را می‌توان بدون مشکل و با یک برنامه معمولی شست. اما برای شستشوی لباس نوزادان و کودکان به روشی عالی، بهتر است از چرخه آبکشی اضافی استفاده کنید. بعد از تمام این مراحل، ماشین را روشن کرده و بعد از اتمام شستشو، لباس‌ها را روی بند رخت پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

نظر خود را درباره «7 نکته مهم در شستشوی لباس در ماشین لباسشویی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 7 نکته مهم در شستشوی لباس در ماشین لباسشویی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.