زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی با باشگاه رنجرز : فینالیست لیگ اروپا، تیمی با دو نماد

آشنایی با باشگاه رنجرز : فینالیست لیگ اروپا، تیمی با دو نماد

به بهانه صعود رنجرز نماینده اسکاتلند به فینال لیگ اروپا، نگاهی داریم به شکل گیری، نمادها و افتخارات رنجرز.

آشنایی با تیمهای فوتبال : رنجرز / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

رنجرز ؛ تیمی با دو نماد

تقریباً تمامی تیمهای فوتبال با یک لوگوی خاص، شناخته می شوند. اما شرایط باشگاه رنجرز اسکاتلند با سایر تیمها فرق دارد. گلاسکو رنجرز تیمی است که با دو نماد جداگانه در مسابقات شرکت می کند. در نامه های اداری باشگاه و محصولات تجاری این تیم، می توان دایره ای را دید که یک شیر به صورت ایستاده در آن قرار گرفته است. اما اگر به پیراهن رنجرز دقت کنیم، خبری از این نماد نیست و سه حرف C، F و R را مشاهده می کنیم که علامت اختصاری« باشگاه فوتبال رنجرز» است. این باشگاه در فوریه 1872 تاسیس شده و اسناد دقیقی از 147 سال قبل وجود ندارد که با قاطعیت گفت از چه زمانی، این تیم از نمادهای مخصوص خود استفاده کرده است. اما اندک نوشته هایی که از قرن 19 این تیم باقی مانده است، نشان می دهند که اولین بار در فصل 82-1881 باشگاه از شیر به عنوان نماد خود استفاده کرد ؛ آسمونی ، شیری ایستاده که شباهت زیادی به لوگوی چلسی انگلیس دارد اما این تشابه اتفاقی نیست. « شیر » یکی از نمادهای اشرافی بریتانیا بود که به شکلهای مختلف درپرچمهای قدیمی دیده می شد.

rangers-logo-during-time
rangers-logo-during-time

اما یکی از رایج ترین آنها شیر ایستاده ( Rampant ) بود که وارد نماد رنجرز هم شد. در سال 1959 این علامت به صورت رسمی روی پیراهن تیم قرار گرفت. علاوه بر شیر و یک توپ فوتبال، اسم کامل باشگاه در دایره دیده می شد. آسمونی ،  همچنین عبارت ready ( آماده ) که مخفف شعار باشگاه بود. شعار باشگاه رنجرز، عبارت اسکاتلندی « Aye ready همیشه آماده » است که از این عبارت، تنها کلمه آماده در دایره دیده شد. در سال 1968 بود که لوگوی روی پیراهن تغییر کرد و سه حرف C، F و R به پیراهن تیم وارد شدند. از آن به بعد این سه حرف در لوگوی تیم ماندند و تنها تغییری که در این سالها کردند، مربوط به سال 2003 بود. وقتی فصل 03-2002 با قهرمانی رنجرز به پایان رسید، تعداد قهرمانی های این تیم در لیگ اسکاتلند به 50 رسید و به همین مناسبت پنج ستاره روی لوگوی تیم قرار گرفت.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ رنجرز ، تیمی با دو نماد
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ رنجرز ، تیمی با دو نماد

در تمام این سالها نماد قدیمی در لوازم تجاری و نامه های رسمی رنجرز باقی ماند و فقط اندکی مدرن شدند. این نماد طی سالهای 1968 تا 1991 همان عبارات و نشانه های همیشگی را داشت. اما شیر قرمز رنگ شد و درون توپ فوتبالی که آبی آسمانی بود جای داده شد. سایر بخشهای دایره لوگو سفید بود تا سه رنگ تشکیل دهنده پیراهن تیم هم در این نماد به چشم بخورند. از آن زمان به بعد، این نماد فقط یک تغییر داشته و آن هم، رنگ آبی توپ بود که پررنگ تر شد و دقیقاً همرنگ لباس تیم گشت. 

 

افتخارات باشگاه

اولین دوره رقابتهای لیگ فوتبال اسکاتلند از روز 16 آگوست 1890 آغاز شد و درپایان فصل، دو تیم دامبارتون و رنجرز با 13 برد، 3 تساوی و 2 شکست صاحب 29 امتیاز شدند. هنوز برتری تفاضل گل در صورت تساوی تیمها منظور نمی شد و به این ترتیب دو تیم به صورت مشترک قهرمان لیگ شدند. این اولین قهرمانی رنجرز در لیگ بود که بعدها به عادت باشگاه بدل شد. از جمله سه قهرمانی پیاپی طی سالهای 1899 تا 1901، سه قهرمانی دیگر طی سالهای 1911 تا 1913 و پنج عنوان پیاپی از 1927 تا 1931. اما بهترین نتایج این تیم طی سالهای 1989 تا 1997 رقم خورد که این تیم قهرمانی لیگ را در تمامی این سالها از آن خود کرد. رنجرز تاکنون 55 بار قهرمان لیگ شده و و احتمالاً تا یکی دو دهه دیگر می توانیم ششمین ستاره را بالای نماد این تیم مشاهده کنیم.

این تیم همچنین از 1894 تا امروز 33 بار فاتح جام حذفی و 27 بار نیز قهرمان لیگ کاپ اسکاتلند شده است. تنها عنوان قهرمانی این تیم در اروپا در سال 1972 به دست آمده که رنجرز قهرمان جام برندگان جام اروپا شد. فینال لیگ اروپا فرصت خوبی نصیب رنجرز ساخته تا این تیم پس از نیم قرن مجددا یک جام اروپا را از آن خود سازد.

 اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «آشنایی با باشگاه رنجرز : فینالیست لیگ اروپا، تیمی با دو نماد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با باشگاه رنجرز : فینالیست لیگ اروپا، تیمی با دو نماد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.