زمان مطالعه: 8 دقیقه
نقد و بررسی FIFA 22

نقد و بررسی FIFA 22

بازی FIFA اگرچه طی سالیان گذشته، نتوانسته است دل هواداران خود را شاد نگه دارد، اما در تلاش است تا همان اعتبار باقی مانده را نیز از بین ببرد!

به گزارش آسمونی، هر سال با فرارسیدن ماه مهر، تمامی توجهات به سمت دنیای فوتبال و بازی FIFA منعطف می شود. بازی ای که هرساله با کم لطفی شرکت سازنده یعنی EA Sports همراه می شود. شرکتی که تنها چیزی که جلوی خود می بیند، پول است و سعی دارد با تغییرات حداقلی، بیشترین بازده را دریافت کند؛ که اتفاقا نتیجه ای دور از ذهن نخواهد داشت!

با اشتباهات مضحکی که بازی FIFA 21 و همچنین نسخه های قبلی آن در این 5 سال داشته اند، به نظر می رسید که با فرا رسیدن نسل نهم از کنسول ها، شاید علاوه بر تغییرات بصری، تغییرات چشمگیری در زمینه هایی مختلف از جمله گیم پلی بازی برای پیشرفت این بازی برداشته شود که البته این تغییرات از سمت شرکت سازنده کمی محقق شد.

تغییرات بصری 

همانطور که می توان از بازی هایی که سالانه انتظار داشت، بازی FIFA 22 در زمینه بصری تغییرات متنوعی داشته است اما این تغییرات به نوعی نیست که بتوان گفت از صفر تا 100 تغییر کرده است. کیفیت تکسچرهای بازی در نسخه نسل هشتمی، تغییرات بسیار اندکی نسبت به بازی سال گذشته این سری دارد و فقط از لحاظ نورپردازی تغییرات داشته است که البته همین موضوع با منتشر شدن کنسول های نسل نهم از قبل انتظار می رفت. 

بازی FIFA 22
چهره مسی در نسخه نسل نهمی FIFA 22

 

در مقابل تغییرات بصری این بازی بر روی کنسول های نسل نهم یعنی، پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، نسبت به سال قبل تغییرات بیشتری داشته است و طبیعی تر به نظر می رسد. از بافت زمین چمن بازی گرفته، تا کیفیت دروازه ها، بافت موهای بازیکنان، فیزیک توپ و ... که در ادامه به آنها پرداخته می شود. شرکت الکترونیک آرتز، همواره در بخش کیفیت بصری بازی تلاش کرده است تا آنرا با تغییراتی نسبت به سال گذشته منتشر کند اما غافل از آنکه ضربات اصلی تر به پیکره این بازی از جای دیگر برخورد میکنند.

تغییرات گیم پلی 

بسیاری از بازی های پرطرفدار دنیا اگرچه در زمان عرضه از گرافیک خوبی برخوردار بوده اند، اما اکنون به دلیل گیم پلی جذاب آنها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. چه بسا بازی هایی که از گرافیک خاصی برخوردار نیستند اما به دلیل گیم پلی به شدت جذاب آن، هر بازیبازی را به سمت خود جذب می کنند.

اصلی ترین مشکل بازی FIFA 22 همانند بازی های سال های گذشته این مجموعه در همین بخش گیم پلی رقم می خورد. اگرچه شرکت الکترونیک آرتز هرساله قول تغییر روند گیم پلی این بازی را می دهد اما باز هم شاهد مشکلات متعددی در این زمینه هستیم. در صورتی که این مشکلات مقطعی باشند ممکن است روی تجربه کاربر تاثیر خاصی نگذارند اما در صورتی که به طور عمد در بازی قرار داده شده باشند، مکانیزم بازی را تغییر داده و عنوان "متا" در بازی ایجاد می شود.

برای مثال اگر به خاطر داشته باشید در بازی FIFA 20 بازیکنانی که قدرت شوتزنی بالایی با هر دو پا داشتند، به عنوان مثال، ویسام بن یدر، قیمتی بسیار بالا داشتند و کابوس هر آلتیمیت بازی در این گیم بودند. تغییرات گیم پلی هر ساله در بازی FIFA 22 اتفاق می افتد و از مکانیزمی به مکانیزم دیگری تغییر پیدا می کند اما بالانس کردن این تغییرات امری است که به نظر می رسد تصمیمی برای انجام آن گرفته نمی شود!

گیمپلی FIFA 22
ویژگی هایپرموشن FIFA 22

 

البته شرکت EA در این زمینه یک دلیل منطقی از سمت خود دارد؛ فروش بیشتر فیفا پوینت و کسب درآمد بیشتر! این شرکت بخش اعظم درآمد خود را به فروش فیفا پوینت در بخش آلتیمیت تیم فیفا بدست می آورد، به همین دلیل رویکرد بازی را به سمتی می برد که درآمد آن بخش بیشتر باشد.

امسال در بازی FIFA 22 به نظر می رسد متای بازی روی شوت از خارج از محوطه منعطف شده است، دروازه بان ها درون محوطه جریمه واکنش های استثنایی از خود نشان می دهند اما هنگام شوت های خارج از محوطه با جایگیری های اشتباه منجر به باز شدن دروازه می شوند.

همچنین با توجه به مسئله ای که سازندگان بازی آنرا "واقع گرایانه کردن بازی" نامیده اند، گذشتن از سد مدافعین حریف کاملا به امری دشوار تبدیل شده است حال این مسئله را در کنار واکنش دروازه بان ها و تاکتیک هایی نظیر دفاع همه جانبه و برگشت تمامی بازیکنان برای دفاع، بگذارید تا مهم ترین مشکل بازی امسال را متوجه شوید!

شرکت EA طی تریلرهای مختلفی که از بازی FIFA 22 قبل از انتشار رسمی آن اشاره کرد، به تغییراتی نظیر تکنولوژی هایپرموشن (Hypermotion) اشاره کرد و اعلام کرد که حدود 4000 انیمیشن مختلف به بازی اضافه شده است که تجربه آنرا واقعی تر می کند. همچنین روی فیزیک توپ در هنگام ضربه زدن به آن، سانترهای بلند، زدن ضربات سر و ... مانور های متفاوتی داد که عملا در هنگام جریان بازی موقعی که حریف با بازیکنی با قدرت شوت 70 از بیرون محوطه با یک ضربه دقیق (!) دروازه بان شما را مغلوب می کند، به چشم نخواهد آمد!

اسپانسرینگ بازیکنان و لیگ ها

بزرگترین نقطه قوت بازی های FIFA لایسنس های مختلفی است که در زمینه های مختلف انجام داده است. سفیرهای فیفا، که بازیکنان واقعی فوتبال در سطح اول دنیا هستند نظیر، هیونگ مین سون، ترنت الکساندر آرنولد و ژائو فلیکس و همچنین لایسنس لیگ های مختلف، باعث می شود تا کیت ها، صورت بازیکنان و همچنین ورزشگاه های مربوط به آن لیگ کاملا طراحی شده تا لذت بازی را دو چندان کند. البته با توجه به لایسنس هایی که بازی eFootball انجام داده است، باشگاه هایی نظیر لاتزیو، یوونتوس، آ اس رم و ... در این بازی با نام اصلی وجود ندارند.

ولتا و کریر مود

قبل از آنکه شرکت EA به اصطلاح "پول پرست" شود، بازی های این شرکت رنگ و لعاب دیگری داشت، بخش های قابل بازی دیگری نظیر کریر مود (Career Mode)، لذت واقعی سرمربیگری فوتبال را به بازیباز منتقل می کرد و پرطرفدار ترین بخش بازی های فیفا به حساب می آمد. با پیشرفت بخش آلتیمیت تیم و پتانسیل بالای فروش فیفاپوینت و در نتیجه درآمد بیشتر شرکت EA، توجه به بخش هایی نظیر کریر مود کاهش پیدا کرد. البته بخش های دیگری نظیر ولتا و پروکلاب به آن اضافه شده است اما، تغییرات این مودها به دلیل درآمد زا نبودن، به مواردی بسیار کم اهمیت و ناچیز محدود می شود.

VOLTA در FIFA 22
مود VOLTA در FIFA 22

 

به همین دلیل، شرکت EA سعی در ایجاد نوآوری و وارد کردن بخش های جدیدی به ولتا کرده است که بلکه به وسیله آن بتواند هم خاطرات بازی FIFA STREET را زنده کند، هم آنکه بار مسئولیت خود را از دیگر بخش های فیفا (به غیر از آلتیمیت تیم!) خالی کند که البته در این امر به هیچ عنوان موفق نبوده است.

بله، بخش ولتا بسیار شیرین و دوست داشتنی طراحی شده است. لذت بازی در زمین خاکی کنار دریا، بازی داخل سالن، گل کوچیک و ... کاملا به فرد منتقل می شود، اما به این موضوع توجه داشته باشید که به هنگامی که FIFA 21 منتشر شد، بخش ولتا شامل بخش داستانی بود که در FIFA 22 وجود ندارد و این نه تنها به معنی تنبل بودن طراحان این مود است بلکه نشان می دهد شرکت EA تمایلی به پیشرفت در برخی از زمینه ها ندارد. دقیقا همانطور که بخش داستانی الکس هانتر را به دلیل عدم جذابیت از فیفا حذف کردند، این بخش نیز به فراموشی سپرده شد.

آلتیمیت تیم

و البته نوبتی هم باشد، نوبت به سوگولی فیفا، بخش التیمیت تیم می رسد. این مود، از FIFA 09 در دسترس قرار گرفت و شاید در آن زمان، اصلا انتظار نمی رفت که بخشی موفق شود اما اکنون زمان حال را که می نگریم، متوجه می شویم که شرکت EA از همان زمان چه محصولی را در زمین فوتبال کاشته است که به مدت 13 سال است که آنرا درو میکند.

بخش آلتیمیت تیم در ابتدا آنقدر که امروزه از پروموهای مختلف (Promo) بهره می برد، استفاده نمی کرد. رفته رفته با افزایش درآمد سالیانه این شرکت از بخش Ultimate Team، این بخش پرطرفدار تر می شد و شرکت EA نیز به همین منظور، پروموهای متنوعی را ارائه می کند تا درآمد حاصل از فروش فیفاپوینت خود را افزایش دهد. 

به همین دلیل برخی از کشورها نظیر بلژیک، خرید فیفاپوینت را غیرقانونی اعلام کرد و مانع از فروش فیفاپوینت در کشورش شد. علت این کار هم، شرط بندی بودن خرید پک می باشد زیرا، فردی که پکی را از درون بازی خرید می کند از محتویات آن هیچ اطلاعی ندارد. حال اکنون در FIFA 22 می توان دید که برخی از پک ها قابل مشاهده قبل از خرید هستند! که نشان می دهد شرکت EA هر سال با طمع درآمد بیشتر بازی FIFA را منتشر می کند.

FUT HEROES
بخش Ultimate TEAM بازی FIFA 22

 

زمانی که یک بازی از حالت مهارت محور (Skill Based) بودن خارج شود، به مراتب پلیرهای خود را از دست می دهد. زیرا فرد دیگری که از وضعیت مالی بهتری برخوردار باشد می تواند با خرید تجهیزات بهتر، نتیجه ای به مراتب بهتر از شما دریافت کند که به اصطلاح (Pay to Win) گفته می شود. 

فیفا نیز از همین مشکل بهره می برد. بازی کاملا از حالت مهارت محوری خارج شده است و هرکسی که وضعیت مالی بهتر و یا شانس بیشتری داشته باشد اکثرا برنده بازی خواهد بود. به عنوان مثال شما می بایست تلاش کنید تا بتوانید بازیکنی مانند بنزما را خریداری کنید اما مقابل کسی قرار بگیرید که از رونالدو نازاریو در تیم استفاده می کند و هر شوت این بازیکن درون دروازه قرار بگیرد.

علاوه بر موارد اعلام شده، موضوع تازه ای که طی 3 سال اخیر بیشتر به آن دامن زده شده بحث RNG یا (Random Number Generators) و هندیکپ پیش می آید. RNG در حالت کلی به منظور تولید اعداد به صورت تصادفی می باشد که در اکثر بازی های تاس محور دیده می شود. حال این موضوع در صنعت گیم هم پدید می آید. برای مثال امکان برخورد توپ با تیرک دروازه هنگامی که در حالت تک به تک هستید، یکی از همین مقوله ها است. این موضوع یک امر اثبات شده است زیرا تمامی شوت های شما نباید به گل تبدیل شود! اما این مسئله از جایی بسیار دردناک می شود که شما طی یک حمله 4 بار توپ را به روش های مختلف به تیرک دروازه بزنید!

باگ های FIFA 22
باگهای بازی FIFA 22

 

هندیکپ نیز نوع دیگری از همین تعریف اما از جنبه منفی این قضیه است. به صورتی که مثلا بازیکنی مانند لیونل مسی که در تمامی بازی ها برایتان فوق العاده عمل میکند، ناگهان در یک بازی خاص، به عنوان مثال زمانی که 5 بازی پشت سر هم را برده اید، شروع به از دست دادن موقعیت های 100% گل می کند و یا پاس های بسیار ساده درست به مقصد نمی رسد، دروازه بان ناگهانی دروازه را خالی میکند و ... . البته این موضوع توسط سازندگان بازی به طور کامل رد شده است اما اینکه آیا واقعا حرفشان از روی صداقت است یا خیر، اطلاعی در دسترس نیست.

مشکلات سرور

از تمامی مشکلات گفته شده در این بازی بگذریم، به مشکلی به مراتب بزرگتر برخواهیم خورد. مشکلات سرور EA حتی با راه اندازی سرورهای جدید در سراسر جهان، باز هم دردسر زا است. آن هم در یک بازی سرعتی که می بایست به سرعت و با دقت تمام، روش ها و فرآیند های مختلف را طی کنید تا به دروازه حریف برسید و در لحظه شوت، لگ باعث شود تا بازیکن مورد نظر ضربه نهایی را به توپ نزند! 

نتیجه گیری نهایی

بازی FIFA 22، نسبت به نسخه های قبل تر، پیشرفت های مختلفی چه در گیمپلی و چه در گرافیک و ... کرده است، اما باز هم همان روند سابق را طی می کند. شرکتی که همواره به دنبال درآمد زایی است، تنها در مواقعی به حرف طرفداران گوش میکند که منفعتی در آن وجود داشته باشد. از آنجایی که رقیب قدرتمندی نیز برای این بازی وجود ندارد، شرکت EA با کمترین چالش ممکن روبروست و هرساله می تواند با کمترین تغییرات بیشترین نفع را ببرد. 

باید امیدوار بود و انتظار کشید تا بازی های جدیدی که قرار است در زمینه فوتبال منتشر شوند، بتوانند حس رقابت را در این شرکت ایجاد کنند، تا برنده اصلی طرفداران بازی های رایانه ای باشند.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد و بررسی FIFA 22» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و بررسی FIFA 22 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.