زمان مطالعه: 5 دقیقه
نقد و بررسی انیمیشن شانس (Luck)

نقد و بررسی انیمیشن شانس (Luck)

انیمیشن شانس ( Luck ) محصول سال 2022 و ساخت آمریکا است. پخش آن نیز توسط اپل تی وی صورت گرفته است.

یکشنبه 13 شهریور

نویسنده: نجیبه نعمتی
انیمیشن شانس (Luck) محصول سال 2022 و ساخت آمریکا است. پخش آن نیز توسط اپل تی وی صورت گرفته است.
انیمیشن Luck به کارگردانی «پگی هولمز Peggy Holmes» و نویسندگان آن نیز «Jonathan Aibel; Glenn Berger; Kiel Murray» می‌باشد.
تهیه کننده آن نیز بر عهده John Lasseter است. این انیمیشن برای رده سنی G (بر اساس رده بندی انجمن تصاویر متحرک آمریکا MPA) ساخته شده است.
رده سنی G یا (General Audiences) یا تماشاگران عمومی گفته می‌شود که والدین می‌توانند بدون هیچ ترس و واهمه‌ای آن را به کودکان نشان دهند.
بازیگران یا بهتر است بگویم صداپیشگانی همچون: اوا نوبل‌زادا، آدلین اسپون، سایمون پگ، جین فوندا و...در انیمیشن فوق حضور داشتند.
فیلم در مورد دختری به نام «سم گرین‌فیلد» با صداپیشگی «اوا نوبل‌زادا» است. دختری که به دلیل رسیدن به سن هیجده سالگی دیگر نمی‌تواند در پرورشگاه بماند و مجبور است آنجا را ترک کند. با وجود مخالفت و اصرارهای «سم »مسئولین پرورشگاه برای اینکه او مستقل شود و به قول معروف روی پاهای خودش بایستد او را به خانه مستقلی هدایت می‌کنند تا زندگی جدیدش را آغاز کند.
«سم» خودش را بد‌شانس‌ترین انسان روی زمین می‌شناسد. او که از بچگی به پرورشگاه سپرده شده در تمام این مدت (هیجده سال گذشته) هیچ خانواده‌ای او را قبول نکرده و مهارت خاصی هم ندارد. او قصد دارد روی پای خود بایستد. هم کار کند و هم وارد دانشگاه شود.
اما بد شانسی همیشه او را همراهی می‌کند.

 

انیمیشن شانس 2022 (Luck)
انیمیشن شانس 2022 (Luck)


«سم» در پرورشگاه دوست کوچولویی به نام « هیزل (با صدا پیشگی «آدلین اسپون)، دارد. «سم »به او قول می‌دهد که مرتب به او سر بزند.
«سم» همچنین به او یاد آوری می‌کند که او دختری خوش شانس است و به زودی خانواده‌ای، او را به فرزندی قبول می‌کنند.
«هیزل» آرزو دارد تا سکه شانس را پیدا کند. به نظر او اگر بتواند سکه شانس داشته باشد خانواده‌ای او را به فرزند خواندگی قبول می‌کند. هر بار که خانواده‌ای قرار است «هیزل» را به فرزند خواندگی قبول کنند، از این پذیرش او سر باز می‌زنند و پشیمان می‌شوند.
«سم» برای اینکه «هیزل» را به شانس متقاعد سازد به او قول می‌دهد تا سکه را پیدا کند.
«سم »در اتاقک زیر زمینی خود حتی در تهیه یک صبحانه معمولی هم دچار مشکل است. در محل کارش که یک سوپر مارکت است نیز باعث دردسرهایی می‌شود.
سم که از همه جا نامید شده، ساندویچ خودش را با گربه سیاهی (که نماد بدشگونی و بد شانسی) است قسمت می‌کند.
بعد از رفتن گربه متوجه سکه‌ای خاص با نشان شبدر چهار پر می‌شود. او سکه را نزد خودش نگه می‌دارد تا در زمان مناسب به «هیزل» بدهد. اما این سکه واقعا برای او شانس را به ارمغان می‌آورد. شانسی که او تا کنون آن را تجربه نکرده است.
«سم» با دستپاچگی سکه شانس را در چاه توالت می‌اندازد. او برای یافتن سکه بار دیگر به دنبال گربه سیاه می‌گردد. گربه‌ای که توانایی صحبت کردن با انسان‌ها را دارد. گربه نیز باید سکه شانس را پیدا کند این سکه مجوز ورود او به دنیای دیگری است. سم گربه سیاه (باب) با صداپیشگی « سایمون پگ» او را تعقیب می‌کند در طول تعقیب و گریزی که سم و باب دارند سم دچار بد شانسی‌های مختلف می‌شود و تمام این بد شانسی‌ها برای باب، نوعی خوش شانسی است. زمانی که گربه دریچه ورود به دنیای شانس را باز می‌کند، سم نیز وارد دنیای عجیب و غریب شانس می‌شود.
دنیایی خاص با تمام نشانه‌های شانس.
دنیای شانس از دو بخش فوقانی که شانس و طبقه زیرین که دنیای بد شانسی نام دارد تشکیل شده است.
در بخش فوقانی تمام موجودات جادویی شانس (لپرکان‌ها، خرگوش، خوک و اژدها و گربه‌های شانس)، گیاهان خوش شانسی ( شبدر چهار پر)، کریستال و غبار و تماما نشانه‌های خوش شانسی را در خود دارد.
گربه (باب) برای رفت و آمد میان دنیای شانس و زمین نیاز به سکه خودش دارد.
فیلم جستجوی سم و باب برای رسیدن به سکه شانس را پی می‌گیرد. سم برای امید دادن به هیزل و باب برای ماندن در دنیای شانس.
اما دنیای شانس با ورود غیر قانونی این دو و همچنین دست و پا چلفتکی سام، بهم می‌ریزد.

 

سم و باب در انیمیشن Luck 2022
سم و باب در انیمیشن Luck 2022


اشتباه‌هایی که این دو انجام می‌دهند دنیای شانس را در معرض نابودی قرار می‌دهد و تمامی خطوط ارتباطی میان دنیای شانس و زمین قطع می‌شود. این دقیقا همان روزی است که قرار است خانواده‌ای برای پذیرفتن هیزل به پرورشگاه بیایند.
«سم » عزم خود را برای یافتن این سکه جمع می‌کند. زمانی که از دزدیدن سکه شانس نامید می‌شوند به فکر یافتن سکه گم شده خود می‌افتند.
برای این کار از پهبادی خرگوشی استفاده می‌کنند. هر بار که به سکه نزدیک می‌شوند سکه را به نحوی از دست می‌دهند. این بار سعی می‌کنند به کریستال شانس دست بیایند. اقداماتی که انجام می‌دهند نظم میان دستگاه متعادل کننده را بهم می‌زنند و سبب می‌شود تا شانس از بین برود.

دیگر هیچ کریستالی تولید نمی‌شود و شبدرهای چهار پر می‌میرند.
اژدهایی به نام بیب با صداپیشگی «جین فوندا» حاکم دنیای شانس است. حال باید میان دنیای شانس و دنیای بد شانسی که در آن موجودات بد شانس و بدشگون مانند گابلین و ...هستند تعادل برقرار سازند.
این مسئله سبب می‌شود تا برای دوباره‌سازی و ترمیم سرزمین شانس به دنیای بدشانسی بروند و از آنها کمک بگیرند. آنها نیز از کمک برای ساخت دنیای شانس مضایقه نمی‌کنند.
دنیای ویران شده دوباره با زحمات سم و باب ساخته می‌شود. ارتباط میان ساکنین دنیای شانس و بدشانسی برقرار می‌شود.
خانواده‌ای که قرار است هیزل را به فرزندی قبول کنند دیر می‌رسند و زمانی که هیزل نامید می‌شود آنها سر می‌رسند.
سم متوجه می‌شود بدشانسی و خوش شانسی در حقیقت به تلاش انسان بستگی دارد و باید سعی و تلاش خودش را بیشتر کند.
داستان انیمیشن شانس چیزی بود که در سطور بالا آورده شده است؛ اما در فیلم این داستان و شرح وقایعی آورده شده در میان صحنه‌ها و توضیحات بیش از اندازه در خصوص دنیای شانس گم شده است.
پیچیدگی در زمان ارسال پهباد خرگوش به زمین برای یافتن سکه در میان فاضلاب‌های زمین و همچنین وارونه شدن دنیای شانس و دنیای بد شانسی بیشتر می‌شود.
آن قدر راندمان و مکانیسم دستگاه و روال کار طولانی و جزییات بیش از اندازه دارد که روال فیلم را بهم می‌ریزد و رشته کار از دست مخاطب خارج می‌شود. یادمان نرود که انیمیشن برای کودکان است؛ و نگه داشتن آنها کاری سخت است.
روند داستان شانس و جذابیت‌های آن در کلاف سر درگم مکانیسم دستگاه گم می‌شود.

 

بیب، اژدهای حاکم دنیای شانس
بیب، اژدهای حاکم دنیای شانس


توضیحات این بخش بیش از اندازه است. روند کار و چگونگی رساندن شانس بر روی زمین از پرورش شبدر چهار پر تا مبدل شدن آن به کریستال، گرد خوش شانسی، اتاق کنترل ارسال شانس بر روی زمین، چرخه متعادل ساز میان دو دنیا، سنگ‌های باستانی نیرو زا و.... همه مخاطب را دچار سردرگمی می‌کنند.
تهیه کننده فیلم شانس «جان لستر» است. او در سابقه کاری خود کارگردانی فیلم های انیمیشنی همچون داستان اسباب بازی و ماشین ها را دارد. او توانست پیکسار را در راس شرکت های انیمیشن سازی قرار دهد.
حال بعد از پیکسار او برای شرکت اسکای‌دنس (Skydance Animation) فیلم می‌سازد.
انیمیشن شانس اولین فیلم برای شرکت فوق محسوب می‌شود که متاسفانه تا کنون برای این شرکت هزینه های زیادی در برداشته و فیلم فوق نتوانسته است آن را تامین کند.
فیلم همان گونه که آورده شده دارای پیچیدگی است. حتی به عنوان یک بزرگسال در هنگام تماشای این فیلم نیز این پیچیدگی سبب گیجی می‌شود و مسلما برای کودکان یعنی مخاطبان اصلی این انیمیشن درک مکانیسم ساخت شانس با کریستال‌های مختلف آن سخت و دشوار است.
فیلم شانس بسیار شبیه انیمیشن inside out و همچنین فیلم soul (روح) است؛ این دو نیز پیچیدگی‌های زیادی داشتند؛ اما توانستند در گیشه موفق ظاهر شوند؛ اما این موضوع در فیلم شانس صادق نیست.
در نهایت فیلم انیمیشن شانس، فیلمی است که مخاطب خودش را روی صندلی سینما نگه نمی‌دارد.

نظر خود را درباره «نقد و بررسی انیمیشن شانس (Luck)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و بررسی انیمیشن شانس (Luck) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.