دوشنبه 29 اذر 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

یکی از گروه های آسیب پذیر در جامعه را زندانیان و افراد سابقه دار تشکیل می دهند. واژه مجرم سابقه دار اصولا به افرادی اطلاق می شود که به خاطر ارتکاب جرایمی مانند قتل و سرقت و... توسط قانون متخلف شناخته و به زندان فرستاده مي شوند. به عبارتی دیگر حبس کشیدن مجازاتی است که جامعه و قانون برای این افراد در نظر می گیرد. اما موضوع مهمتر در این میان واکنش جامعه به این افراد پس از رهایی از زندان و حبس است و برچسپ هایی که به این افراد زده می شود. اين مشكل براى زنانی که خواسته یا ناخواسته به جرمی مرتکب می شوند. اما غافل از اینکه همین برچسپ زدن ها می تواند دلیلی برای مزید علت و اضافه شدن بر مشکلات پیچیده زندگی این زنان به حساب بیاید.

موضوعی که در فیلم سینمایی "نابخشودنی "، مطرح مى شود . اين فيلم به کارگردانی "نورا فینگشاید" است و در ژانر اجتماعی و درام محصول سال 2021 امریکا و آلمان مى باشد. تهیه کنندگان این فیلم سینمایی را "ساندرابولاک"، "گراهام کینگ "و "ورونیکا فرس "هستند و نویسنده اش "کریستوفر مک کوری" می باشد."روث "با بازی "ساندرا بولاک" زن جوانی است که در دوران جوانی با خودکشی پدرش و از هم پاشیده شدن شالوده خانواده مواجه شده است. دختری که می بایست همچون مادری دلسوز و خواهری مهربان حمایتگر خواهر خردسالش "کیتی "بعد از مرگ پدر باشد. سکانس های ابتدایی این فیلم را نیز می توان دریچه ای برای ورود به دنیای زنان زندانی و آسیب دیده و بر چسپ خورده در جامعه دانست. زیرا در سکانس های ابتدایی فیلم او بعد از سالها از زندان ترخیص می شود. آن هم به خاطر به گردن گرفتن جرمی که خواهرش در سنین خردسالی ناخواسته مرتکب شده است ، رازی که در سکانس های پایانی فیلم مخاطب مى فهمد. "روث "چند روز بعد از آزادی از زندان برای رفع مشکلات مادی و اقتصادی اش مجبور به کار در یک کارگاه نجاری و کارخانه بسته بندی در دو شیفت متفاوت می شود.

اما او حتی بعد از آزادی از زندان نیز توسط برخی از افرادی که از سابقه کیفری او اطلاع دارند، نیز مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. اما بخش اصلی مشکلات وی پس از آزادی از زندان یافتن خواهرى است که در همان دوران کودکی به فرزند خواندگی گرفته شده است. اما مشكل وقتى پيچيده تر مى شود که او می خواهد براى بار دیگر و حتی برای یکبار هم كه شده خواهر نوجوانش را ببیند. اماباز هم باهمان برچسپ هایی که توسط دیگر افراد جامعه به او زده شده است، مواجه می شود. اما این بار توسط والدینی که خواهرش "کیتی "را درهمان سنین کودکی به فرزند خواندگی پذیرفته اند. در واقع والدین جدید "کیتی "برای آنکه "کیتی "دوران نوجوانی اش را به آرامی سپری كند ، نامه هایی را که "روث "در دوران اسارتش در زندان برای او می نوشت را نیز به "کیتی "نشان نمی دادند. زیرا آنها می خواستند تا او هم خواهرش را فراموش كند چرا كه روث انگ یا برچسپ یک قاتل را باید تا آخرین روزهای زندگیش به دوش بکشد. تا بخش های میانی این فیلم سینمایی موضوع یافتن خواهر به فرزندخواندگی گرفته شده خوب پیش می‌رود.

اما در سکانس های پایانی این فیلم ناگهان این موضوع به کلی رها می شود. به عبارتی دیگر ظاهر شدن "روث "در قالب قهرمانی که خواهر خوانده کیتی را از چنگ یک آدم ربا نجات می دهد، بیشر نمایش داده می شود. اما از واکنش سرد و بی روح "کیتی "نیز بعد از دیدن دوباره خواهرش نیز نمی توان گذشت. شاید بهتر بود در فیلم نامه دیالوگ ها و سکانس های بیشتری را به کیتی و خواهرش که همدیگر را بعد ازسال‌ها دوری می بینند، در نظر گرفته می شد. این فیلم سینمایی را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی نابخشودنی با نگاهی به مشکلات زنان مجرم و سابقه دار در جامعه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی نابخشودنی با نگاهی به مشکلات زنان مجرم و سابقه دار در جامعه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.