زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل 

نقد فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل 

مرگ بر روى نيل فيلمى است جنائی بر اساس يكى از كتاب هاى اگاتا كريستی و با بازيگری انت بنينگ

شنبه 17 ارديبهشت 1401
نقد روانشناسی و معرفى فیلم سینمایی جنایی مرگ بر روی نیل 
نویسنده: مرجان دلپسند

"هرکول پوآرو" کارآگاه تخیلی بلژیکی است. خالق این شخصیت "آگاتا کریستی" نویسنده خلاق بلژیکی خالق رمان "مرگ بر روی نیل" است . از ویژگی‌های ظاهری و شخصیتی او می توان به نظم و ترتیب و وسواس عملی او در چیدمان و خرت و پرت های اطرافش از غذا گرفته تا ابزار و وسایل شخص اش اشاره كرد همچنين به سبیل جذاب و کلفت نظامی اش، خوشگذرانی و شیک و اتو کشیده بودنش از ديگر ويژگی هاى وى است. اين شخصيت در فیلم سینمایی "مرگ بر روی نیل" به کارگردانی "کنت برانا" و به نویسندگی "مایکل گرین" نيز حضور دارد.

لوکیشن هاى این فیلم انگلستان و مصر است. ژانر این فیلم جنایی ماجراجویانه و ساخت ایالات متحده آمریکا می باشد. سکانس شروع این فیلم سینمایی مربوط به اکتبر 1914 جنگ جهانی اول باز می گردد. پوآرو در فیلم یک افسر پیاده نظام است. جوانی که برای پیشبرد گروه پیاده نظام با پیشنهاد خارق العاده اش باعث شکست نیروهای دشمن و عقب نشینی آنها از منطقه می شود. اما در این بین حادثه ای رخ می دهد که آسیب جدی به پوآروی جوان وارد می‌شود. حادثه ای که به سبب آن به پیشنهاد نامزدش که پرستار یک بیمارستان است یک سبیل کلفت نظامی همیشگی بر روی صورتش باقی می ماند. اما این رابطه در همان دوران به دليل مرگ نامزدش کاترین پایان می یابد.

فیلم سینمایی جنایی مرگ بر رود نیل
فیلم سینمایی جنایی مرگ بر روی نیل

سکانس بعدی این سریال یک کلوپ در لندن را نشان می دهد که پاتوق ثروتمندان در شهر لندن است. "لینت" با بازی "گل گدوت" زن جوانی که با ورودش به این کلوپ افراد زیادی از جمله "رزالی" و "جکی" یکی از دوستانش دورش را احاطه می کنند. مردان بسیاری که چشم به ثروت هنگفت لینت دارند، هرکدام از افرادی که لینت را احاطه کرده اند، خاطره تلخی از گذشته با وی دارند. موضوعی که باعث شده در ظاهر دوستدار او باشد. اما در باطن به او و موقعیتش حسادت کنند.

از یک سو با خدمتکارش "لوئیز" که او را مانعی برای خوشبختی و ازدواجش می دانسته تا "رزالی" خواننده زن سیاه پوستی که او هم به نحوی از نزاد پرست بودن لینت در گذشته آسیب دیده است. زن جوانی که پسر عموهایش نیز هر کدام به خاطر دارایی او مایل به ارتباط و ازدواج با وی هستند. "جکی" نیز از دوستان دوران مدرسه "لینت" است که در دوران کودکی اش به خاطر گرفتن نقش اول نمایش از او کینه به دل گرفته است.  "جکی" را می توان ابر قهرمان این داستان به حساب آورد. زن جوانی که نامزد سابق سایمون با بازی "آرمی همسر" و همسر لینت در این فیلم می باشد.

داستان این فیلم از جایی شروع می شود که جکی بعد از ازدواجش با سایمون دچار حسادت می شود و به صورت مخفیانه آنها را در زمان ماه عسل شان به "مصر و ابوسمبل" تعقیب می کند. زنی که یک کالیبر 22 را با خود حمل می کند. لینت در این سفر از هرکول پوآرو به عنوان یک کارآگاه می خواهد تا برای در امان ماندن از حملات و ضرباتی که جکی می تواند به رابطه آنها وارد کند، در امان بمانند. از دیدگاه لینت دوستش جکی برداشت درستی از عشق ندارد و یک عشق یک طرفه را تجربه می کند.

سکانسی از فیلم مرگ بر روی نیل
سکانسی از فیلم مرگ بر بستر رود نیل

اما از دیدگاه جکی لینت با عشوه و ترفندهایش نامزدش را به سمت خود کشیده و موفق به ازدواج با وی شده است. شخصیت های دیگر این فیلم "بوک" با بازی "تام بیتمن" و مادرش "یو فیمیا" با بازی "انت بنینیگ" می باشند. مردی که هم دوره پوآرو در زمان جنگ بوده و به واسطه تلگراف مخفیانه مادر به مصر آمده است . هدف پوآرو از آمدنش به مصر فهمیدن چگونگی رابطه رزالی و بوک می باشد. زیرا فکر می کند که رزالی در رابطه با بوک نقشه ای دارد. تعریف عشق از دیدگاه "یوفیمیا" نیز چیزی متفاوت است. به عبارتی دیگر او نیز رابطه طولانی داشتن با یک نفر به عنوان همسر و تحمل نقص و کاستی های دائم با او را سخت می داند. اما هنوز پسرش بوک را در حدی نمی داند که بتواند ازدواج کند و یک زندگی مستقل تشکیل بدهد. تا حدی که حتی او را برای پایدار نماندن در یک شغل مواخذه نمی کند.

به نظر  می رسد، او مستقل شدن پسرش "بوک" را تهدیدی برای خودش تصور می کند. اما در ادامه ماجرا می بینیم که سرنوشت تلخی در انتظار لینت و دیگر سرنشینان کشتی است که این زوج جوان برای میهمانان خود بر روی رودخانه نیل در نظر گرفته اند. قتل هایی که در این کشتی اتفاق می افتد، آن چنان در هم تنیده اند که تنها با درایت پوآرو این کارآگاه بلژیکی حل می شود. همانطور که در دیالوگ معروف این شخصیت: "کار درست همیشه در درون انسان انجام می شود، همه چیز بر عهده سلول های خاکستری است. هیچ وقت این سلول های خاکستری را از یاد مبر دوست من"، می توان درک كرد.

ادامه ماجراهای این فیلم جنایی و ماجراجویانه را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

بازیگران فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل
بازیگران فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل
نظر خود را درباره «نقد فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل » در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم سینمایی مرگ بر روی نیل  فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.