زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی دعوت با نگاهی به شخصیت های زن

نقد روانشناختی فیلم سینمایی دعوت با نگاهی به شخصیت های زن

دعوت يك فيلم اپيزوديك و به كارگردانى ابراهيم حاتمى كيا مى باشد و نويسندگى آن را حاتمى كيا و چيستا يثربى به عهده داشته اند.

شنبه 27 فروردين 1401
نویسنده: مرجان دلپسند

"مادر شدن"، موهبتی است که در وجود زنان نهاده شده است. اما اگر از روی رضایت قلبی و آگاهانه نباشد، نه تنها لذت بخش نیست، بلکه می تواند آسیب زا نیز باشد. نقطه مقابل این موهبت نیز "سقط جنین" است. عملی که می تواند از تولد انسانی دیگر به این دنیا ممانعت به عمل بیاورد.گاهی اوقات شنیدن خبر بارداری برای یک زن می تواند نوید شادی و گسترده تر شدن یک خانواده باشد. اما گاها نیز تولد یک نوزاد می تواند آسیب های اجتماعی و فردی بسیاری برای یک زن به وجود بیاورد. موضوعی که در فیلم سینمایی "دعوت" به کارگردانی "ابراهیم حاتمی کیا" و در سال 1378در ژانر درام و اجتماعی به آن پرداخته شده است.

این فیلم سینمایی در پنج اپیزود ساخته شده است که هر اپیزود داستانی مستقل دارد. اما وجه مشترک آنها زنی است که باردار شده و یکی از زوجین به هر دلیل مایل به بدنیا آوردن فرزند خود در آن زمان نمی باشد. زنان در این فیلم شاید شخصیت اصلی نباشند، اما بدون آنها داستان این فیلم کامل نمی شود. در این فیلم سینمایی با پنج قشر از زنان بازیگر، مترجم، کارگر، پزشک و خانه دار سرو کار داریم. زنانی که یک وجه مشترک دارند و هر کدام از آنها با شنیدن خبر بارداری شان از منشی آزمایشگاه واکنش متفاوتی از خود نشان می دهند.

  • اپیزود اول

اپیزود اول این فیلم مخاطب را با "شیدا" با بازی "مهناز افشار" بازیگر جوانی که در صحنه فیلم برداری درحال ایفای نقش است، روبرو می کند. بازیگری که برای بازی در این فیلم اسب سواری، شنا، اسکی و رشته های دیگر ورزشی را آموزش دیده است. اما با شنیدن خبر بارداریش از همان ابتدا به دنبال مقصری برای برهم خوردن برنامه هایش برای بازی در این فیلم می گردد. آن هم فرزندی که در زمانی نامناسب قرار است قدم به این دنیا بگذارد. اما واکنش همسر وی در زمان شنیدن این خبر کاملا متفاوت است. در سکانسی دیگر این فیلم "شیدا" را در مطب پزشکی می بینیم که برای سقط جنین به آن مراجعه کرده است. اما شیدا با واکنش منفی همسرش و تعقیب و گریزهای او موفق به انجام این عمل نمی شود.

  • اپیزود دوم

در اپیزود دوم با "سودابه" با بازی "سحر جعفری جوزانی" که همسرش زینال با بازی "محمدرضا فروتن" یک گارگر از سطح اجتماعی پایین مواجه می شویم. سودابه نیز زمانی که خبر بارداریش را از منشی آزمایشگاه مى شود، او هم واکنشی توام با خشم و درماندگی را نشان می دهد. شاید بتوان علت خشم و درماندگی اش را بعد از شنیدن این خبر بی جا و مکان بودن و حضورش در شهری غریب دانست. سودابه نیز برای سقط جنین به همراه همسرش به همین مکان مراجعه می کند. اما بعد ازمراجعه اش با "خورشید" آشنا شده و برای رفتن به یک جای ارزان‌تر برای این عمل از آنجا خارج می شود.اما با ورودش به خانه خورشید با قراردادی با این مضمون که می بایست فرزندش را نگه دارد،مواجه می شود.

  • اپیزود سوم

در اپیزود سوم نیز با زن میانسالی مواجه می شویم که دارای چهار دختر است و دختری دارد که باردار است. این زن نیز با شنیدن خبر بارداری اش در قبرستان ناگهان مستاصل می شود. به بهانه بردن دخترش برای سونوگرافی به بیمارستان می رود و در آنجا با این واقعیت مواجه می شود که در زمانی صاحب فرزند شده است که می بایست برای تشکیل زندگی دخترانش تلاش نماید. اما این زن نیز به اجبار دخترانش برای سقط جنین به این مرکز پزشکی مراجعه نماید. اما عذاب وجدان و داشتن احساس گناه باعث می شود تا او از انجام سقط جنین منصرف شود.

  • اپیزود چهارم

در اپیزود چهارم با پزشک مامایی مواجه می شویم که نمی تواند باردار شود و به اصرار همسرش برای باردار شدن از روش های جدید پزشکی در آن زمان استفاده كرده است. به همین خاطر نیز بدنبال زنانی با چهره های متفاوت می گردد. اما در ادامه فیلم شاهد رابطه عاشقانه آن زن با همسرش کاوه می باشد. او هم به واسطه احساس شکست و سرخوردگی بعد از فهمیدن این رابطه از بدنیا آوردن فرزندش پشیمان می شود. اما به دلایلی او نیز از انجام این عمل منصرف می شود.

  • اپیزود پنجم

در اپیزود پنجم با شخصیت"بهاره" با بازی "مریلا زارعی" اشنا مى شويم، مترجمی که با مردی متاهل که رئیس یک شرکت بین المللی است وارد رابطه ای عاشقانه شده است.او نیز بعد از مطلع نمودن همسرش "منصور" با بازی "فرهاد قائمیان" با واکنش های متضادی از سمت وی مواجه می شود. بهاره که همسر پنهانی است و باصاحب فرزند شدنش حالا تبدیل به خطری جدی برای منصور شده است. مردی عاشق پیشه که حالا تبدیل به مردی خشن و غیر قابل تحمل شده است. فرزندی که حالا ان را تهدیدی برای حفظ رابطه اش با بهاره، همسر پنهانی اش، مى داند و همچنين خطرى براى حفظ موقعیت وچهره مثبت همیشگی در نزد خانواده اش و تا جایی که خواسته قلبی بهاره را از تولد این فرزند نادیده می گیرد. این فیلم سینمایی را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی دعوت با نگاهی به شخصیت های زن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی دعوت با نگاهی به شخصیت های زن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.