زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقد فیلم سینمایی ایده اصلی

نقد فیلم سینمایی ایده اصلی

ایده اصلی فیلمی است با بازیگران معروف؛ بهرام رادان، هانیه توسلی، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، مهران صدیقیان و ....

سه شنبه 24 خرداد 1401
مرجان دلپسند
نقد فیلم سینمایی ایده اصلی، یک فیلم پرزرق و برق

با شروع فیلم سینمایی به یاد فیلم هایی می افتیم که لاکچری بودن در آن موج می زند. از لوکیش های این فیلم در چند کشور مانند قبرس و جزیره هندورابی و... که بی مناسبت با موضوع فیلم انتخاب شده اند، نیز می توان به جنبه لاکچری این فیلم پی برد. موضوع فیلم شباهت بسیاری به فیلم و مجموعه های بسیاری دارد که نمونه آخری آن را می توان سریال جزیره دانست. و آن هم انجام معاملات و مناقصات بزرگ دریک منطقه خاص، به خصوص حالت جزیره مانند را دارد.

البته در این فیلم که به گونه ای خاص هم هست مهره ها و شخصیتهای فیلم کم و داستان به نوعی دیگر است. به عبارتی می توان گفت موضوع کمی تکراری است. پیرنگ این سکانس از فیلم سینمایی را میتوان رقابت دانست. رقابتی که طرفین آن “لاله“ و ”سعید” شخصیت های داستان در یک موقعیت مشابه قرار دارند.

مریلا زارعی و بهرام رادان در فیلم ایده اصلی
مریلا زارعی (در نقش لاله) و بهرام رادان (در نقش سعید) در فیلم ایده اصلی

لاله به لحاظ ثروت و دارایی و سعید به لحاظ اعتمادی که برای بردن یک مناقصه بزرگ دارد. از گریم و لباس فوق لاکچری “مریلا زارعی“ در هلدینگ گرفته تا استراحت "بهرام رادان" درنقش سعید در چادری در ساحل جزیره کیش، مخاطب فکر خواهد کرد که قرار است، سهامداران یک هلدینگ با شمارش اسکناس هایشان قدرت برنده شدن در یک مناقصه را به رخ هم بکشند.

سکانس شروع فیلم سینمایی ساحل دریا در جزیره کیش را نشان می دهد و شخصیت "سعید" بابازی "بهرام رادان" که درحال تماس با "لاله بیهقی" دیگر شخصیت داستان است. صحبت از مناقصه ای پر سود و در یک موقعیت کاملا لاکچری است که قرار است در بیست و دو روز آینده در جزیره هندورابی انجام شود. سعید بعد از چند سال از ازدواجش رابطه اش باهمسرش لاله دچار اختلاف و کشمکش هایی عاطفی شده است.

لاله نیز به لحاظ سنی از سعید بزرگتر است و پس از مدتی معاشرت با او ازدواج کرده است. پدر لاله صاحب و سهامدار یک هلدینگ بزرگ است و در تمام بانکها دارای نام و اعتبار خاصی می باشد. سعید بعد از اقدام لاله برای طلاق و جدایی به اجبار بخش اعظمی از سهام هلدینگش را به لاله واگذار کرده است. سعید به لحاظ تحصیلات دانشگاهی، مهندس و آرشیتکت خبره است و به لحاظ دانش و توانمندی اش بسیار مورد توجه طرفین مناقصه درداخل و خارج از ایران می باشد. درحالیکه به لحاظ مالی لاله درموقعیت بهتری قرار دارد.

سعید مردی تنوع طلب و رفیق باز است و همین یکی از دلایلی است که باعث درخواست طلاق از سوی لاله شده. اما در سکانس های دیگر این فیلم سینمایی درست بعد از اینکه لاله به همراه بودن طرفین مناقصه و نداشتن برش لازم برای جذب طرفین مناقصه به سمت شرکت را در خود نمی بیند، تصمیم می‌گیرد تا اندک سرمایه سعید را نیز از او بگیرد. نقطه تعلیق این فیلم سینمایی را می توان از جایی دانست که لاله با کمک مشاور سعید "رویا" با بازی "هانیه توسلی" پیشنهاد انجام یک معامله درخارج از ایران را به سعید می دهد. آن هم برای بالا بردن امتیاز سعید در مناقصه که می تواند شانس برنده شدن او را در این مناقصه افزایش بدهد.

مریلا زارعی و هانیه توسلی از بازیگران فیلم سینمایی ایده اصلی
مریلا زارعی و هانیه توسلی از بازیگران فیلم سینمایی ایده اصلی

از این به بعد پیرنگ این فیلم ظاهرا جنبه ماجراجویی و شاید کمی معماگونه پیدا میکند. رویا مشاوری است که برای کسب پول حاضر است با هرکسی همکاری کرده و حتی موقعیت سعید رئیس فعلی خود را نیز به خطر بیندازد. در واقع رویا هم از مهره هایی است که برای لاله کار می کند. نیما با بازی "پژمان جمشیدی" نیز یکی از دوستان سعید است که و کسب و کار ثابتی ندارد و در خانه لاله در کانادا زندگی می کند. به نوعی جیره خوار "لاله بیهقی" است و از او برای انجام یک سری از امور در کانادا دستور می گیرد.

نقش آفرینی پژمان جمشیدی در کنار بهرام رادان و هانیه توسلی
پژمان جمشیدی در نقش نیما، در کنار بهرام رادان و هانیه توسلی در فیلم ایده اصلی

او هم درسکانس های میانی فیلم طوری درمقابل سعید و شیطنت هایش نقش بازی می کند که مخاطب فکر می‌کند، با دو رفیق دیرینه درفیلم همراه است. اما او نیز به فکر کسب ثروت و درآمد به هر نحو ممکن است. حتی برای رسیدن به هدفش حاضر است، دوست خود سعید را از لحاظ مالی به خطر بیندازد. به عبارتی تمام شخصیت های فیلم منفور و منفی بوده و به خاطر نفع مالی خود در ظاهر با لاله در ارتباط هستند.

به عبارتی هیچ کدام از مهره ها ارتباط عاطفی و دوستی با لاله ندارند و لاله در این فیلم زن تنهایی است که اگر ثروت و دارایی پدرش نباشد، میتوان گفت کاملا تنهاست. شخصیت ها به لحاظ ارتباط بین فردی در فیلم نامه انسجام لازم با یکدیگر را ندارند و هر کدام راه خود را می روند. حتی دیالوگ های شان نیز چندان بیانگر شخصیت آنها نیست. اما بازی نیما در این فیلم علارغم اینکه فیلم در ژانر کمدی نبود، نسبت به دیگر شخصیت ها بهتر بود. اما در پایان فیلم مشخص می شود که تمام اینها یک بازی بیشتر نبوده است. تمام مدت مهره های اطراف سعید و لاله در حال محک خوردن برای سنجش صداقتشان در این مناقصه بوده اند. پایان این مناقصه نیز با حمایت مالی همسرش به نفع سعید تمام می شود.
احتیاج سعید به کمک های مالی لاله و بردن نامی از شرکت او در این مناقصه، نتیجه ای است که از که از همان ابتدا لاله به دنبالش بود. اماسوالی که مطرح است، این است که یک مهندس باسابقه چگونه مرتکب چنین گاف بزرگی در یک معامله می شود؟!
نسخه کامل این فیلم سینمایی را در شبکه نمایش خانگی فیلیمو ببینید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد فیلم سینمایی ایده اصلی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم سینمایی ایده اصلی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.