زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم سمفونی حمید

نقد فیلم سمفونی حمید

سمفونى حميد فيلمى است مستند درباره زندگى حميد عليدوستى به كارگردانى جعفر صادقى

دوشنبه 13 تير 1401
نقد فیلم سمفونی حمید با نگاهی به شخصیت حمید علیدوستی 
نویسنده: مرجان دلپسند

فیلم "سمفونی حمید" به کارگردانی "جعفر صادقی" در ژانر مستند در سال 1401ساخته شده است. این فیلم بلند سینمایی روایتگر زندگی شخصیتی است که در دوران میانسالی خود و در شصت و پنج سالگی قرار دارد. دورانی که قرار است زندگی خود را از کودکی تا بزرگسالی مرور كند. سکانس شروع این فیلم شخصیتی را نشان می دهد که در حال دویدن در یک منطقه سرسبز و خوش آب و هواست.

جعفر صادقی کارگردان فیلم سمفونی حمید
جعفر صادقی کارگردان فیلم سمفونی حمید

این شخصیت "حمید علیدوستی" یکی از پیشکسوتان تیم فوتبال هما و مربی و سرمربی تیم فوتبال سایپا در دوره های پیشین است. او متولد 21اسفند سال 1334 می باشد. شخصیتی که پدر ترانه علیدوستی بازیگر سینما است. فردى که با اولین نگاه به او می توان شادابی، سرزندگی، تنهایی و بدور از حاشیه بودن را دید. زندگی او را در سه بخش هنری فرهنگی و ورزشی می توان شرح داد.

حمید علیدوستی به همراه دخترش ترانه علیدوستی در اکران فیلم سمفونی حمید
حمید علیدوستی به همراه دخترش ترانه علیدوستی در اکران فیلم سمفونی حمید

از نظر وجه هنری عاشق موسیقی به خصوص موسیقی باخ هست و در نواختن پیانو و دیگر سازهای موسیقی متبحر می باشد. بخشی از خانه اش مملو از صفحات گرامافون از هنرمندان موسیقی است. صفحاتی که به ترتیب تاریخ و سال چیدمان شده اند. بخش دیگری از کتابخانه اش مملو از کتاب هایی است در زمینه سینما و فلسفه و ادبیات نمایشی و ...که شاید بارها و بارها آنها را خوانده باشد. او به آثار نویسندگانی همچون نیچه و داستایوفسکی و... علاقمند و یک فیلم بین حرفه ای است كه تماشای هیچ فیلمی را از دست نمی دهد.

حمید علیدوستی بازیکن اسبق تیم فوتبال هما
حمید علیدوستی بازیکن اسبق تیم فوتبال هما

او همچنين علاقه فراوانی به دیدن فیلم در سینما داشت. از جنبه ورزشی نیز می توان گفت که فوتبال را از دوران کودکی و از کوچه های محله با دیگر کودکان هم سن و سال خود شروع کرد. درست زمانی که کاپیتان تیم ملی فوتبال "پرویز قلیچ‌خانی" را در همسایگی خود داشت. الگویی که باعث پیشرفتش در رشته ورزشی فوتبال شد. وى بازیکن تیم "فوتبال هما" و هافبک چپ این تیم بود. عليدوستى یکسال نیز در تیم فوتبال کشاورز بازی كرد. او همچنين سابقه حضور در دو دوره از بازی های جام ملت های آسیا (در سال 1980 و 1984) را در کارنامه کاری خود دارد. وى نيز بازیکنی سریع و چابک، تکنیکی و نخبه، سرزن و موقعیت شناس برای گل زنی و بسیار مورد اعتماد مربیان و دیگر بازیکنان تیمش بود. یکی از مسابقات ملی اش را در مقابل تیم ملی کویت درست زمانی تجربه که جنگ ایران و عراق آغاز شده بود و از آنجایی که کویت نیز به لحاظ سیاسی با عراق هم پیمان بود به نظر می رسید، تیم ملی ایران در این دوره از بازی‌ها ممکن است، شانسی برای بردن بازی نداشته باشد.

دوران فوتبالیستی حمید علیدوستی
دوران فوتبالیستی حمید علیدوستی

از نظر عليدوستى قهرمانی کم مدت ترین شغل جهان است. اما در عين حال شغلی است که برای رسیدن به آن می بایست فرد تمام توان خود را بگذارد. او در طول دوران فوتبالی خود هیچ گاه کارت زرد نگرفت. عليدوستى در دوران فوتبالش با اسطوره هایی از جمله زنده یاد "ناصر حجازی" دروازه بان اسبق تیم استقلال ، "نعیم صفری" مربی اسبق تیم فوتبال هما، "ناصر ابراهیمی" سر مربی اسبق تیم ملی، "ناصر محمدخانی" بازیکن اسبق فوتبال، "محمد توانایی" پیشکسوت فوتبال، "بهتاش فریبا"بازیکن اسبق تیم فوتبال هما، "احمد سنجری"بازیکن اسبق تیم فوتبال هما، "علی پروین" سرمربی سابق تیم پرسپولیس و... هم دوره بوده است.

عادل فروسی پور، پژمان جمشیدی و پیمان معادی از دوستان حمید علیدوستی
عادل فروسی پور، پژمان جمشیدی و پیمان معادی از دوستان حمید علیدوستی

"پیمان معادی" بازیگر و کارگردان، "عادل فردوسی پور" گزارشگر و کارشناس فوتبال، "پژمان جمشیدی" بازیکن سابق فوتبال و بازیگر سینما و... نیز از جمله دوستان صمیمی این شخصیت هستند. این شخصیت سابقه حضور در تیم بوندس لیگا در آلمان به مدت یکسال را نیز در کارنامه کاری خود دارد . او در طول دوره حضورش در این تیم نیز 10 گل زده را در کارنامه کاری خود دارد. یکبار هم در ایران به همراه "ناصر محمدخانی" سابقه آقا گل شدن را داشته است.

حمید علیدوستی در زمین فوتبال ورزشگاه
حمید علیدوستی در زمین فوتبال ورزشگاه

در سکانس های پایانی این فیلم استادیوم فوتبال "امجدیه" در باشگاه "شهید شیرودی" را با صندلی های خالی از تماشاگر و خاک خورده و پر از خاطره می توان دید. گویی سالهاست فردى از آن گذر نکرده است. زمين فوتبال امجدیه که سال ها قبل مسابقات فوتبال تیم هایی قدیمی اما سرشار از خاطره مانند سایپا، هما، استقلال، پرسپولیس و... در ان برگزار مى شد. حمید علیدوستی افتخار هم دوره بودن با شخصیتی ناصر حجازی هم دارد. این فیلم سینمایی را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

نظر خود را درباره «نقد فیلم سمفونی حمید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم سمفونی حمید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.