کد مطلب: 62122 درج نظر
نگاهى به فيلم داستان فيلادلفيا

نگاهى به فيلم داستان فيلادلفيا

داستان فيلادلفيا بكى از معروف ترين فيلم هاى سينماى كلاسيك است و بازيگرانى چون كارى گرانت، جيمز استوارت و ... در ان شركت دارند.
زمان مطالعه: 3 دقیقه

دوشنبه 11 بهمن 1400

چكاوك شيرازى

  • داستان فیلادلفیا
  • اکران 1940
  • کارگردان: جورج کیوکر
  • فیلم نامه: دونالد اوگدن استوارت
  • موسیقی: فرانتس واکسمن

اطلاعاتم چندان نیست که بدانم آیا ایجاد فضای رویاگون با فیلم های سیاه و سفید ممکن است یا عوامل دیگری در ساخت چنین فضاهایی نقش دارند.
چندان هم برای کسانی که فیلم ساز نیستند نباید مهم باشد؛ تنها می توان از تماشای چنین فیلم هایی لذت برد، خاصه جنس زنانه ی جامعه که در کودکی مسحور گرد پری ای می شدند که جادوهای شگفت انگیزی می آفرید.
فیلم در سکانسی کوتاه با یک موسیقی بی نظیر که کاملا بیانگر فضا و حال و هوای فیلم است، شروع می شود و خبر از یک کمدی-رمانتیک جذاب می دهد. در این سکانس ما بلافاصله با کاراکترهای اصلی فیلم یعنی «تریسی» و «دکستر» آشنا و متوجه ی رابطه ی سست و پر از جنجال آن ها می شویم، بدون کلام و تنها با اکت های آن دو.
فیلم بلافاصله به منزل «تریسی» کات می خورد و ما را درست میان رفت و آمد های تدارک عروسی مجدد «تریسی» می اندازد.
قرار است این بار «تریسی» با مردی ازدواج کند که نماد یک فرد تازه به دوران رسیده است و پر بی راه نیست اگر بگوییم برای موقعیت و ثروت «تریسی» و خانواده اش با آن ها وصلت کرده است.
بسیار جالب است که هرگز کلامی از هیچ کدام از کاراکترها مبنی بر معرفی شخصیت به صورت کلامی نمی شنویم و صرفا از طریق واکنش ها و رفتارهایش به همه چیز راجع به خصوصیات اخلاقی شان پی می بریم. درست برعکس عمده فیلم هایی که در این جا ساخته می شود و شخصیت از ابتدا تا انتها سعی در معرفی خودش دارد و تازه هرگز هم موفق نمی شود و مخاطب را با باگ‌های فراوان به حال خود رها می کند.
تا این شبکه ی شخصیت هایی که در فیلم وجود دارند، همسر سابق و همسر آینده ی تریسی، مادر و خواهرش، عمو ویلی و پدری که خانواده را به دنبال رقاصه ای رها کرده است. به این جمع یک عکاس و یک خبرنگار هم اضافه می شود. همه ی این ها قرار است به کاراکتر اصلی یعنی «تریسی »کمک کنند که خودش را پیدا کند.
«تریسی» خودبزرگ بین است و به گفته ی خودش نگاهی از بالا به پایین دارد. به دلیل مشکلاتی که با پدرش داشته و هم چنین زندگی ناموفق سابقش، هرگز نتوانسته عشقی واقعی را لمس کند. این خصوصیات از او یک خودشیفته تمان عیار ساخته که نه می تواند عشقی برساند و نه عشقی دریافت کند.

کری گرنت، کاترین هیپبورن و جیمز استیوارت در فیلم داستان فیلادلفیا
کری گرنت، کاترین هیپبورن و جیمز استیوارت در فیلم داستان فیلادلفیا

هر یک از افرادی که در این شبکه ی شخصیتی قرار گرفته اند، نماد نوعی از طرز فکر و نگرش مردان جامعه ی آن روز آمریکا در رابطه با زنان هستند.
«دکستر» با همه ی علاقه ای که به «تریسی» دارد اما مشروب خواری را به همه چیز ترجیح می دهد ضمن این که نمی تواند خشمش را کنترل کند.
«جورج» نمادی از مردانی است که به زن تنها به عنوان ابزاری برای پیشرفت و پیشبرد اهداف و مقاصدشان می نگرند و هرگز نمی توانند عشقی را که یک زن سزاوارش است به او بدهند.
«کانر» هم از آن دست مردانی است که اندک هوشی دارند و سعی می کنند با استفاده از آن خود را با طبقه ی بالاتر از خود پیوند دهد و ضمن این که او می تواند به راحتی زن موردعلاقه اش را کنار بگذارد و به دنبال عشقی تازه برود.
عمو ویلی مرد چشم چرانی است که این چشم چرانی با کمدی مخلوط شده.
اما پدر تریسی که در عین هم می تواند شخصیت و روحیه ی تریسی را ویران کند و هم او را روی پاهای خودش نگه دارد. او تنها کسی است که با تحکم ایرادهای اخلاقی تریسی را بازگو می کند و او را اندکی تکان می دهد.
خواستگاران در تلاشند که قلب تریسی را به دست آورند. نکته ای که فیلم را از سایر فیلم ها متمایز کرده، این است که این بار سه نفر در رقابت بر سر ازدواج با بانویی زیبا و ثروتمند قرار می گيرند، اما همه ی آن ها اصلی ترین نیاز او که عشقی راستین است را نادیده می انگارند و بر عکس از او می خواهند که عیوب و اشکالات آن ها را بپذیرد.
تلاش این سه مرد باعث می شود که "تریسی" در موقعیتی قرار بگیرد که کم کم دچار یک خودآگاهی شود و در واقع مکاشفه ی نفس به عمل آید.
او بهترین انتخاب را می کند، «دکستر» همسر سابقش را. زیرا در همین کنش ها و واکنش ها «دکستر »هم فهمیده که چقدر همسر سابقش را دوست می داشته است. او تنها مردی از بین سه مرد است که در هر شرایطی به کمک "تریسی" می شتابد و او را از مهلکه می رهاند.
همه ی این اتفاقات روانشناختی یا فلسفی در دل یک کمدی بی نظیر (کلامی و غیر کلامی) اتفاق می افتد که ارزش فیلم را چند برابر کرده است.

کری گرانت و کاترین هیپبورن
کری گرانت و کاترین هیپبورن
هنر نمایی کری گرانت در فیلم داستان فیلادلفیا
هنر نمایی کری گرانت در فیلم داستان فیلادلفیا
کری گرانت و کاترین هیپبورن
کری گرانت و کاترین هیپبورن
پوستر فیلم داستان فیلادلفیا
پوستر فیلم داستان فیلادلفیا

 

: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به فيلم داستان فيلادلفيا فرم زیر را تکمیل کنید
پرداخت هزینه مشاوره

معرفی نویسنده:

متولد سال شصت و یک
فیلم نامه نویسی را زیر نظر اساتید؛ ناصر تقوایی و سعید عقیقی آموختم.
فیلم نامه هایی نوشته ام که بعضی از آن ها به فیلم کوتاه تبدیل شده اند.

نظر خود را درباره «نگاهى به فيلم داستان فيلادلفيا» در کادر زیر بنویسید :

8 - 3 = ?