زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهى به فيلم حافظه، سرگرم كننده اما بى محتوا

نگاهى به فيلم حافظه، سرگرم كننده اما بى محتوا

حافظه محصول ٢٠٢٢ به كارگردانى مارتين كمپل و بازيگرى ليام نيسون است.

سه شنبه 3 خرداد 1401
چكاوك شيرازى
Memory

"لیام نیسون" در نقش "الکس لوییس" شخصیت اصلی این فیلم است. او مانند مامور 007 در چنین نقش هایی برایمان جا افتاده است. او بعد از بازی در فیلم ربوده شده به عنوان پلیس بازنشته ای که یک تنه بر ضد باندهای تبهکاری فعالیت می کند در حافظه جمعی دوستدارانش نقش بسته است. مردی همه فن حریف، قوی، باهوش و دوست داشتنی، شخصیتی شبیه "جکی چا" در فیلم هایش.
اما تفاوت آخرین نقشش در فیلم "حافظه" با دیگر نقش هایش در این است که این بار نقش یک آدمکش اجیرشده را بازی می کند. اما از آن جا که نباید و نمی شود از کاراکتری که در آن جا افتاده دور شود و فاصله بگیرد این بار، زمانی که اجير مى شود تا دختربچه سیزده ساله اى را به قتل برساند وارد جبهه مخالف آدم بدهای داستان می شود. و از آن جا که پلیس به دنبال دستگیری اوست باز هم مجبور می شود که یک تنه با باند تبهکاری به سردسته گی داوانا ( مونیکا بلوچی) مبارزه کند. پس هم چنان حامی و دوست داشتنی باقی می ماند. این نشان از هوش "نیسون"در انتخاب نقش هایش است.

سکانسی از فیلم سینمایی حافظه
سکانسی از فیلم سینمایی حافظه

مورد دیگری که به این شخصیت اضافه شده است و به جذابیت آن افزوده، بیماری "الکس" است. او به آلزایمر دچار شده و چند ماهی بیشتر زنده نیست. هر چند که استفاده ی چندانی از این ویژگی خاص نشده است. ضمن این که "حافظه "هم چنان فیلمی هالیوودی است که با نشان دادن خشونت های آن چنانی سعی در محو کردن ضعف های فیلم نامه اش دارد.
همه چیز در سطح اتفاق می افتد. دو گروه در تعقیب الکس هستند، اف بی آی و خلافکاران. در گروه پلیس، پلیس خوبی هست که سعی می کند با کمک به دیگران گذشته تلخش را از یاد ببرد و یک پلیس بد که ترجیح می دهد طرف وزنه قوی تر را بگیرد. اما هیچ کدام از این ها عمیق نیستند. همان هایی هستند که در همه فیلم های قبلی هم دیده می شوند.
كاراكتر جكى چان در تمام فیلم هایش یکی است پس نیازی به زمینه چینی برای معرفی ندارد. همان طور که نیسون در فیلم هایش منتظر معرفی نمی ماند. اما فرقی که فیلم های این دو با هم دارند این است که در فیلم های چان هر بار شاهد اتفاق تازه ای هستیم. حداقل در حرکات رزمی چیزهایی نو می بینیم. اما در مورد نیسون این اتفاق نمی افتد و ما تنها، او را بر روی بیسمنت های یا بهتر بگوییم در لوکیشن های مختلف می بینیم.

نقش آفرینی لیام نیسون در فیلم حافظه
نقش آفرینی لیام نیسون در فیلم حافظه

شاید دو خطی فیلم برای فیلم نامه خوانی که در هالیوود کار می کند جذاب باشد. شاید او چیزی شبیه جمله زیر را خوانده باشد: جایزه بگیری که می خواهد سردسته باند تبهکاران را لو بدهد اما آلزایمر این اجازه را به او نمی دهد. این جمله برای یک دو خطی جذاب است اما متاسفانه صرفا برای ترغیب تهیه کننده به تولید فیلم است و بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد زیرا هیچ تلاشی برای عمیق تر شدن اتفاقات نشده است.
لابد نخواسته اند که قهرمانش را ضعیف و آسیب پذیر جلوه دهند اما نظر شخصی من این است که گاهی باید قهرمان را فدای داستان کرد. هر چند که هیچ کس از سیاست های هالیوود سر در نخواهد آورد.
ولی در کل فیلم را دوست خواهید داشت. فیلمی با مجموعه ای از ماجراهاى بزرگ. اکت ها و هوشیاری الکس در دوران اوج بیماری اش هم به خودی خود جذاب است. فیلم فقط سرگرم کننده است اگر دنبال فیلمی پر محتوا هستید از دیدنش صرف نظر کنید.

نظر خود را درباره «نگاهى به فيلم حافظه، سرگرم كننده اما بى محتوا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به فيلم حافظه، سرگرم كننده اما بى محتوا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.