کد مطلب: 60103 درج نظر
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم

نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم

فیلم سینمایی جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت، روایتگر داستان تجاوز به یکی از شخصیت های این سریال است.
زمان مطالعه: 2 دقیقه

شنبه 29 شهريور 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

تجاوز و تعرض به زنان و دختران موضوعی است که در بسیاری از فیلم های ایرانی و خارجی به آن پرداخته شده است. در دیگرکشورهای دنیا قوانین حمایتگرانه و مشاورانی وجود دارند که در مواقع لزوم با اقدامات پزشکی وروحی و روانی در اولین فرصت بعد از شناسایی قربانیان اینگونه جنایات به کمک آنها می شتابند. اما زنانی که در کشورما ایران اگر هم این قوانین حمایتگرانه وجود داشته باشد و حتی باشند کسانی که بتوانند حق و حقوق آنها را از مجرم و قانون مطالبه کنند، اما قربانيان کمتر اینگونه اتفاقات را بازگو می کنند. مخصوصا اگر اتفاق پیش آمده تجاوز و تعرض باشد و دليل آن هم به خاطر برچسپی است كه امكان دارد جامعه بر روی این افراد بگذارد. یا نگاه اطرافیان را نسبت به قربانیان این حوادث نیز تغییر مي كند ، برخى حالتی دلسوزانه و با ترحم به اين اشخاص نگاه مى كنند و حتی به دليل رفتارهایی كه قربانيان از خود بروز می دهند. برخى به انها برچسب هاى فاقد تعادل روانی نيز مى زنند.

نقد و بررسی فیلم جاده قدیم

همانطور که در فیلم سینمایی "جاده قدیم" به نویسندگی و تهیه کنندگی و کارگردانی "منیزه حکمت" در سال 1396 به آن پرداخته شده است. این فیلم سینمایی نیز به موضوع تجاوز و تعرض به شخصیت می پردازد. سکانس های ابتدایی این فیلم به شخصیت زن جوانی (مينو) می پردازد که رئیس بانک و فردى قانونمند و اخلاق گرا است که ضوابط قانونی را سرلوحه کارهایش قرار می دهد. بانویی که امور خانه و اعضای خانواده اش را نیز به لحاظ عاطفی و احساسی به خوبی مدیریت می کند. حتی کوچکترین دغدغه فرزندانش را نیز مشکل خود می داند.

نقطه عطف داستان این فیلم به شب سال نو برمی‌گردد. شبی که به لحاظ شلوغی و ترافیک مینو تصمیم می‌گیرد با یک ماشین دربستی به خانه بازگردد. اما مینو توسط راننده ربوده شده و در جایی خارج از شهر مورد تجاوز ربایندگان قرار گرفته و در بیابان و یک جاده متروکه رها می شود. او توسط زن ومردی که از آن حوالی می گذشتند، به اداره پلیس آورده می شود. نکته روانشناختانه این فیلم سینمایی برخورد توام با تامل و تفکر "بهرام" شوهرش بعد از شنیدن ماجراهاهايى است که برای همسرش روى داده، برخوردی که قربانیان این جرایم بعد از حادثه به آن احتیاج دارند.

فیلم جاده قدیم

پرده میانی این فیلم سینمایی به زبان تصویر به بیان مشکلات رو حی و روانی و کابوس های شبانه "مینو "بعد از حادثه می پردازد. اما برخوردهای پدر بهرام (پدرشوهرش) با مینو بعد از حادثه ای که برایش افتاده است، مخاطب را دچار ابهام می کند. او قبل از وقوع چنین حادثه ای برای مینو او را زنی قوی و داراى قدرت مدیریت در امور مربوط به خانواده اش می دانست. اما بعد از اتفاقات فوق مینو را زنی فاقد تعادل روانی می داند که می بایست در یک آسایشگاه بستری شود. از طرفی دیگر مستقل بودن در عین زيباييش را دلیل اتفاقات افتاده برای او به حساب می آورد. پیرمردی که به افکار و عقایدی گذشته اش را در مورد زنان همچنان پایبند است واز اطرافیانش هم می خواهد که آنها را بپذیرند. اما پایان این فیلم سینمایی با یک خودآگاهی و پذیرش از جانب "مینو "همراه می باشد. پایانی که با یک شروع دوباره برای یک زندگی دوباره و بازگشت به کار و شغلش و فراموش کردن اتفاقاتی که برایش افتاده است، همراه می باشد. این فیلم سینمایی را می توانید در شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا کنید.

معرفی نویسنده:

کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان ، دوره تئاتردرمانی و عضو اصلی انجمن تئاتر درمانی ایران ، شرکت در چند دوره کلاس آنلاین فیلم نامه نویسی استاد فرزانه شبانی و استاد مينو فرشچی
نقد روانشناسی فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی ، تهیه گزارش از نمایشگاه هایی از قبیل (جشنواره موسیقی،کتاب،مد و لباس و جشنواره فیلم فجر

ثبت نظر درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

4 * 7 = ?