زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم

نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم

فیلم سینمایی جاده قدیم به کارگردانی منیژه حکمت، روایتگر داستان تجاوز به یکی از شخصیت های این سریال است.

شنبه 29 شهريور 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

تجاوز و تعرض به زنان و دختران موضوعی است که در بسیاری از فیلم های ایرانی و خارجی به آن پرداخته شده است. در دیگرکشورهای دنیا قوانین حمایتگرانه و مشاورانی وجود دارند که در مواقع لزوم با اقدامات پزشکی وروحی و روانی در اولین فرصت بعد از شناسایی قربانیان اینگونه جنایات به کمک آنها می شتابند. اما زنانی که در کشورما ایران اگر هم این قوانین حمایتگرانه وجود داشته باشد و حتی باشند کسانی که بتوانند حق و حقوق آنها را از مجرم و قانون مطالبه کنند، اما قربانيان کمتر اینگونه اتفاقات را بازگو می کنند. مخصوصا اگر اتفاق پیش آمده تجاوز و تعرض باشد و دليل آن هم به خاطر برچسپی است كه امكان دارد جامعه بر روی این افراد بگذارد. یا نگاه اطرافیان را نسبت به قربانیان این حوادث نیز تغییر مي كند ، برخى حالتی دلسوزانه و با ترحم به اين اشخاص نگاه مى كنند و حتی به دليل رفتارهایی كه قربانيان از خود بروز می دهند. برخى به انها برچسب هاى فاقد تعادل روانی نيز مى زنند.

نقد و بررسی فیلم جاده قدیم
نقد و بررسی فیلم جاده قدیم

همانطور که در فیلم سینمایی "جاده قدیم" به نویسندگی و تهیه کنندگی و کارگردانی "منیزه حکمت" در سال 1396 به آن پرداخته شده است. این فیلم سینمایی نیز به موضوع تجاوز و تعرض به شخصیت می پردازد. سکانس های ابتدایی این فیلم به شخصیت زن جوانی (مينو) می پردازد که رئیس بانک و فردى قانونمند و اخلاق گرا است که ضوابط قانونی را سرلوحه کارهایش قرار می دهد. بانویی که امور خانه و اعضای خانواده اش را نیز به لحاظ عاطفی و احساسی به خوبی مدیریت می کند. حتی کوچکترین دغدغه فرزندانش را نیز مشکل خود می داند.

نقطه عطف داستان این فیلم به شب سال نو برمی‌گردد. شبی که به لحاظ شلوغی و ترافیک مینو تصمیم می‌گیرد با یک ماشین دربستی به خانه بازگردد. اما مینو توسط راننده ربوده شده و در جایی خارج از شهر مورد تجاوز ربایندگان قرار گرفته و در بیابان و یک جاده متروکه رها می شود. او توسط زن ومردی که از آن حوالی می گذشتند، به اداره پلیس آورده می شود. نکته روانشناختانه این فیلم سینمایی برخورد توام با تامل و تفکر "بهرام" شوهرش بعد از شنیدن ماجراهاهايى است که برای همسرش روى داده، برخوردی که قربانیان این جرایم بعد از حادثه به آن احتیاج دارند.

فیلم جاده قدیم
فیلم جاده قدیم

پرده میانی این فیلم سینمایی به زبان تصویر به بیان مشکلات رو حی و روانی و کابوس های شبانه "مینو "بعد از حادثه می پردازد. اما برخوردهای پدر بهرام (پدرشوهرش) با مینو بعد از حادثه ای که برایش افتاده است، مخاطب را دچار ابهام می کند. او قبل از وقوع چنین حادثه ای برای مینو او را زنی قوی و داراى قدرت مدیریت در امور مربوط به خانواده اش می دانست. اما بعد از اتفاقات فوق مینو را زنی فاقد تعادل روانی می داند که می بایست در یک آسایشگاه بستری شود. از طرفی دیگر مستقل بودن در عین زيباييش را دلیل اتفاقات افتاده برای او به حساب می آورد. پیرمردی که به افکار و عقایدی گذشته اش را در مورد زنان همچنان پایبند است واز اطرافیانش هم می خواهد که آنها را بپذیرند. اما پایان این فیلم سینمایی با یک خودآگاهی و پذیرش از جانب "مینو "همراه می باشد. پایانی که با یک شروع دوباره برای یک زندگی دوباره و بازگشت به کار و شغلش و فراموش کردن اتفاقاتی که برایش افتاده است، همراه می باشد. این فیلم سینمایی را می توانید در شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا کنید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی فیلم سینمایی جاده قدیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.