زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به فیلم “نابخشوده “، ساخته کلینت ایستوود

نگاهی به فیلم “نابخشوده “، ساخته کلینت ایستوود

نابخشوده ماجرای یک هفت تیرکش بازنشسته را روایت می کند که تشکیل خانواده داده و سعی می کند گذشته سیاه خود را پنهان کند، اما گذشته سیاهش دست از سر او برنمی دارد.

19 شهريور 1400
نويسنده: نرگس خرقانی

بازگشت با شکوه برای ژانر وسترن در نابخشوده

فیلم سینمایی “نابخشوده “را می توان یکی از وسترن های مهم تاریخ سینما به شمار آورد. زیرا این فیلم در دوره ای در سینمای هالیوود ساخته شد که از نظر بسیاری از منتقدان و کارشناسان ،دوران سینمای وسترن به سر آمده بود و دیگر مخاطبان علاقه ای به تماشای این ژانر سینمایی نداشتند .اما “نابخشوده “تمام این پیش فرض ها را بر هم ریخت و ثابت کرد که یک وسترن کار با تجربه می تواند همه قواعد موجود در سینمای روز جهان را به هم بریزد و حتی می تواند یک شاهکار در قالب ژانر وسترن بوجود اورد.

“کلینت ایستوود “ بازیگری که سال ها پیش تر با ایفای نقش در فیلم های معروف به وسترن اسپاگتی ساخته “سرجیو لئونه “کارگردان مشهور و موفق ایتالیایی به شهرت فوق العاده ای رسیده و در حد یک سو پر استار افسانه ای بالا رفته بود، با ساخت فیلم “نابخشوده “ به ژانر وسترن به نوعی ادای دین کرد، ژانری که زمانی با کمک آن به شهرت و محبوبیت فراوانی رسیده بود.

داستان فیلم نابخشوده

 فیلم نابخشوده 1960
فیلم نابخشوده 1960

 

داستان فیلم نابخشوده درباره یک هفت تیرکش بازنشسته است که تشکیل خانواده داده و سعی می کند تا گذشته سیاه خود را پنهان کند و ترجیح می دهد که به عنوان یک شهروند بی حاشیه و آرام در مزرعه خود و در کنار دو فرزند خردسالش روزگارش را بگذراند. اما به نظر می رسد گذشته پرهیاهو و سیاهش دست از سر او برنمی دارد و مجبور می شود تا دوباره به عنوان یک هفت تیرکش وارد صحنه شود. بازگشتی که همراه با دردسرهای فراوانی برای اوست و فصل جدیدی را در زندگی اش می گشاید.

روزگار این هفت تیرکش بازنشسته در فیلم نابخشوده بی شباهت به روزگار وسترن در دهه نود نیست. ژانری که در دهه 50 تا 70 میلادی از محبوب ترین ژانرهای سینمایی در جهان بود طی دهه هشتاد مخاطب خود را از دست داد و از آن دوران شکوه و پرطمطراق خود فاصله زیادی گرفت و قدم در دوره فراموشی گذاشته بود. چیزی شبیه به شخصیت اصلی فیلم که او نیز فراموش شده بود اما دوباره برای برقراری عدالت بازگشت. هرچند که این بازگشت در حد شکوه دهه های گذشته به نظر نمی رسد اما اسطوره ای است و امیدهای فراوانی را ایجاد می کند.
کلینت ایستوود برای این بازگشت اسطوره وار وسترن از حضور بازیگران مطرحی چون جین هکمن، مورگان فریمن و ریچارد هریس در این فیلم استفاده کرده است.

“جین هکمن “در نقش بدمن فیلم و کلانتر فاسد و خشن یکی از مهمترین وزنه های فیلم است و به جذابیت و پیشبرد داستان بسیار کمک کرده است. به هر حال برای داشتن یک درام خوب حضور یک شخصیت منفی قوی و تاثیرگذار ضروری است و کلینت ایستوود در مقام کارگردان این فیلم به خوبی این مهم را می دانست و انتخاب بسیار خوبی برای این نقش داشت .کسب جایزه اسکار نقش مکمل برای “جین هکمن “نیز گویای این انتخاب هوشمندانه است. حضور کوتاه مدت «ریچارد هریس »در نقش یک انگلیسی از خود راضی و جایزه بگیر ،به جذابیت های فیلم بسیار کمک کرده و بار کمدی نیز به فیلم داده است.

 فیلم سینمایی نابخشوده
فیلم سینمایی نابخشوده

 

“کلینت ایستوود “که خودش اسطوره وسترن است در کنار دوست و یار قدیمی اش در دوران هفت تیر کشی با نقش آفرینی “مورگان فریمن “همگی به فیلم بسیار کمک کرده اند تا شاهد یک فیلم جذاب و به یادماندنی در ژانر وسترن باشیم.

با وجود اینکه “کلینت ایستوود “در مقام بازیگر به عنوان قهرمان فیلم های وسترن ایتالیایی معروف به وسترن اسپاگتی مطرح شده بود اما در نابخشوده و در مقام کارگردان به سبک وسترن های آمریکایی عمل کرده است و فیلم بیشتر یادآور سبک وسترن های “جان فورد “است تا سرجیو لئونه! استقبال آکادمی اسکار از این فیلم نیز گویای این حقیقت است که آکادمی اسکار همواره به وسترن های سبک آمریکایی علاقه بیشتری دارد تا وسترن های ایتالیایی!

فیلم نا بخشوده در 9 بخش توانست کاندیدای اسکار شود و در چهار بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل و بهترین تدوین موفق به کسب جایزه اسکار شد.
کلینت ایستوود که به عنوان بازیگر هیچگاه موفق به دریافت اسکار نشده بود با این فیلم و تجربه های بعدی اش در مقام کارگردان و کسب جوایز مختلف و خصوصا اسکار بهترین کارگردانی نشان داد که برای منتقدان به عنوان کارگردان از جذابیت بیشتری برخوردار است تا به عنوان بازیگر!

هرچند که فیلم نابخشوده نتوانست دوباره ژانر وسترن را به یکی از محبوب ترین ژانرهای سینمای جهان تبدیل کند، اما بازگشت جذاب و با شکوهی برای این ژانر خاطره انگیز به شمار می رود و نشان داد که ژانر وسترن هنوز نمرده است و هنوز هم فیلم های خوب و جذابی در این ژانر را می توان دید، خصوصا در صورتی که کهنه کاران این عرصه دوباره آستین بالا بزنند و در این ژانر فعالیت کنند!

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم “نابخشوده “، ساخته کلینت ایستوود» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم “نابخشوده “، ساخته کلینت ایستوود فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.