زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهى به فيلم علفزار در جشنواره فيلم فجر

نگاهى به فيلم علفزار در جشنواره فيلم فجر

فيلم علفزار يك فيلم ايرانى به نويسندگى و كارگردانى كاظم دانشى و به تهيه كنندگى بهرام رادان می باشد و براساس يك پرونده قضائى ساخته شده است.

چهارشنبه 13 بهمن 1400

نويسنده: انسيه نجفى نشلى

اولین مشخصه ای که باشنیدن نام فیلم علفزار به ذهن خطور می کند این است که تهیه کنندگی آن را بازیگر مطرح سینمای ایران بهرام رادان، به عهده دارد. نامی که به گفته تهیه کننده و کارگردان در نشست مطبوعاتی فیلم، بهتراست علت انتخاب و ربطش به موضوع فیلم، به برداشت آزاد مخاطب واگذار شود ... 
و اما علفزار ... فیلم با معرفی محل وقوع داستان و افراد و حواشی ماجرا در فضایی عادی و آرام آغازمی شود که البته شباهت زیادی به فضای فیلم های دیگر سالیان اخیر دارد. این فضا از جنس مردم کوچه و بازار وبسیار قابل لمس وباور است. اوضاع بسیار عادی است ولی مخاطب هرلحظه به شيوه مرموزی منتظر اتفاقی است. پلان های مکرر و متناوب از افرادی که نمی‌شناسیم و تاکید برحضور آنان در فضای عادی محله به تدریج و ناملموس مخاطب را با سروصدای محیط یکباره از آرامش، به متن یک درگیری پلیسی می کشاند که باشلیک اشتباه اسلحه مآمور، کودکی کشته می شود وبا اين ضربه شروع، غافلگیری و آغاز تعلیق با بهت مخاطب به تیتراژ می رسیم که البته پس ازمعرفی بازپرس و ورود به ماجرای فرعی زندگی و پرونده هایش تیتراژ ادامه می‌یابد.
ورود زن معتادی که برای کودک ده ساله نامشروعش از مرد رویاهایش! شناسنامه می خواهد و بازی قابل تامل خانم اسپهبدی و درگیری طنز دردناک این زوج، تنفسی در ماجرای تلخ درام است. از این دست تنفس در طول فیلم باز هم وجود دارد و در اوج سنگینی ماجرا، تنفس و طنزتلخ هم هست. معرفی شخصیت ها وفضا ومکان و سرفصل درام و مختصری از پیرنگ روایت، بطوریکه مخاطب بداند کجای ماجراست، معمولا در بیست دقیقه ابتدای فیلم واگویی می شود. حداقل به نظرم این شروع می تواند ما را با درامی قابل تآمل در پیشروی و گسترش مثبت قصه روبرو کند .
تقریبا در نیم ساعت اول فیلم، بازی "سارا بهرامی" در اوجی نفس گیر ضربه ای دیگر بر پیکر غافلگیری مخاطب وارد می کند و تعلیق در چهل دقیقه ابتدای فیلم دوباره اوج می گیرد‌.‌ البته با مشخص شدن ماجرای اصلی و ورود یک به یک ماجراهای فرعی در پرده اول، به تدریج گره های زنجیر وار گاه با ضربه گاه به نرمی گشوده می شود و تعلیق در دامنه درام به سوی قله پیش می رود. تعلیق عمیق تر و نقاط گره و عطف مشخص و هربار مخاطب غافلگیرتر می شود. موسیقی در نقاط عطف برای ایجاد تعلیق «دچار» تم خاصی است که در مورد لزوم و مشابه تکرار می شود. در اصل موسیقی در آثار سینمایی می تواند تشخص یابد و هر پرسوناژ یا ماجرای فرعی دارای تم مشخصی باشد.
نکته قابل تامل در گفت وگوی بازپرس و یکی ازچهار فرد متعرض به بانوان حاضر در باغ، «متاسفانه» ما را به دیدگاه فرهنگی و عرفی عقب مانده و غلط نسبت به زن یا دختر مجرد و نظر مثبت نسبت به زن متاهل است، و جمله بازپرس خطاب به متهم متجاوز که در توجیه عمل زشتش گفت: «نمیدونستم اونا زن وشوهرن!» جالب است که بر سرش داد زد: «هرکی شوهر نداره باید بهش تجاوز کرد؟»

نقش آفرینی سارا بهرامی و ستاره پسیانی در فیلم علفزار
نقش آفرینی سارا بهرامی و ستاره پسیانی در فیلم علفزار

ماجرای پرونده قتل غیر عمد کودک در محله ابتدای فیلم توسط مامور، پرونده تجاوز دسته جمعی در باغ به زنان متاهل در حضور همسر و فرزندان، زندگی شخصی بازپرس و فرزند بیمارش و درخواست انتقالی اش به تهران که محل زندگیش است و دو ساعت برای کار به شهر مورد نظر می آید، ماجرای شخص پر نفوذ شهرستان که فامیل زنانی است که مورد تجاوز واقع شدند و با فشار بر بازپرس از مقامات بالا دستی اش، سعی در مختومه کردن ماجرا با رضایت دادن وشکایت نکردن، دارد و برای پیشرفت خود زنان آسیب دیده خانواده را به سکوت دستور می دهد... همه و همه ماجراهای فرعی هستند که به موازات هم پیش می روند. زنجیره گره های در هم تنیده، یک به یک باز می شود و در این میان عروس فرد متنفذى که از زنان مورد تعرض قرار گرفته است، سکوت نکرده و شکایت می کند.
توجه به ارجاع دردناک بانوانی که مورد تعرض واقع شدند به پزشکی قانونی برای تائید ادعای تجاوز، خیانت خواهر متاهل سارا که از قبل با افراد متجاوز در باغ اشنایی داشت، دیدگاه منفی جامعه به زن یا دختر مجرد، ون دادن شناسنامه به فرزندان حاصل از ... ازدغدغه های فیلمساز در بیان معضلات جامعه است؛ بقول تلویحی از سخنان زن معتاد به بازپرس: «در شناسنامه دخترم ننویسید فرزند نامشروع، تا سرنوشتش مثل من نشود! این بچه چه گناهی دارد که باید تقاص گناه پدر مادر بی مسوولیتش را پس دهد؟!»

بهر روی باز نمایی زندگی بر مدار سلامت و عدالت محور بازپرس سیستم قضایی که علیرغم مشکلات شخصی و فشار مدیرش مبنی بر مختومه کردن پرونده تجاوز به بانوان خانواده و فامیلش و پرونده قتل غیرعمد کودک که تحت نظر اوست و دستمایه فشار بیشتر مدیر و فرد متنفذ بر او شده و تصمیم بازپرس عدالت محور در کمک به سارا و همچنین زن معتاد و دخترش و....بیانگر نکات قابل تامل است.

پوستر فیلم سینمایی علفزار
پوستر فیلم سینمایی علفزار
ایفای نقش جدی پژمان جمشیدی بعنوان بازپرس در فیلم سینمایی علفزار
ایفای نقش جدی پژمان جمشیدی بعنوان بازپرس در فیلم سینمایی علفزار
نقش آفرینی زیبای ترلان پروانه در فیلم علفزار
نقش آفرینی زیبای ترلان پروانه در فیلم علفزار
ترلان پروانه یکی از قربانیان در فیلم علفزار
ترلان پروانه یکی از قربانیان در فیلم علفزار

 

نظر خود را درباره «نگاهى به فيلم علفزار در جشنواره فيلم فجر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
  • انسیه نجفی نشلی
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به فيلم علفزار در جشنواره فيلم فجر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.