زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهى به فيلم روز بلوا، ساخته بهروز شعیبی

نگاهى به فيلم روز بلوا، ساخته بهروز شعیبی

روز بلوا فيلمى است به كارگردانى بهروز شعيبي و درمورد فردى به نام عماد است كه ناگهان با اتهام هاى جدى روبرو مى شود.

یکشنبه 28 آذر 1400
چكاوك شيرازى

موضوع باب روز برای ساخت فیلم یا زنان و مردانی هستند که در زندگی زناشویی به یکدیگر خیانت می کنند یا اقازاده ها ست. «شعیبی» به سراغ موضوع دوم رفته است. در این که «شعیبی » پس از سال ها کار در سینما و تلویزیون این صنعت را به خوبی می شناسد و فیلم های خوب می سازد شکی نیست اما این که کارگردان های خوب ما هم چه فیلم نامه اى انتخاب كنند، موضوع دیگری است.

«حاج آقا بدیهی» با بازی «بابک حمیدیان »،ناگهان خبردار می شود که برادرش متواری شده است و دلیلش هم در یک کلام ساده، خوردن پول مردم می باشد. او کم کم پی می برد که همه ی پول هایش حرام است و تصمیم به پاکسازی می گیرد. اما چرا ایشان تا زمانی که برادرش فرار نکرده بود از خودش نمی پرسیده که این همه ثروت از کجا آمده؟ مگر با زندگی‌ عمویش و زندگی ای که با نان حلال می گذرد آشنا نبوده است؟ اما باگ های فیلم به همین جا ختم نمی شود.

نویسنده مدام چیزی می کارد اما همان طور دست نخورده رهایش می کند. مثلا جایی متوجه می شود که همسرش پول زیادی را بدون اطلاع او جا به جا کرده، خب این انتظار برای مخاطب به وجود می آید که قرار است بر سر همین موضوع اختلافی بینشان شکل بگیرد یا قصه سر درازی پیدا کند و همسرش مثلا یک خلافکار مالی از آب دربیاید. اما برخلاف تصور هیچ کدام از این ها نیست. تازه ورق به طرز مسخره ای بر می گردد و این «آقای بدیهی »است که از همسرش طلب بخشش می کند. آن هم برای فیلمی که برایش به عنوان پاپوش ساخته اند. فیلمی که هر آدم بی سوادی این روزها می تواند تشخیص دهد که دروغ یا راست است، چه برسد به دختر حاج آقا که مدیر موسسه ی خیریه ای است و اگر هم نباشد لااقل به شناختی از همسرش رسیده است که بتواند تشخیص دهد این ویدیو جعلی است یا حقیقت دارد.

فیلم روز بلوا
فیلم روز بلوا

 

گاهی به نظر می رسد ‌که چند نفر دور هم جمع شده اند و یکی گفته که بیایید یک‌ فیلم راجع یه آقازاده ها بسازیم چون روی بورسه! و بعد چند تا دیالوگ هم برایش نوشته اند و تبدیل به فیلم شده است. زیرا به حدی ایده های فیلم ابتدایی و در سطح مانده که چیزی غیر از این به ذهن نمی رسد. «حاج آقا بدیهی »که استاد دانشگاه هم هست و ظاهرا هم محبوب است، توسط یکی از شاگردهایش، که معلوم نیست از کجا سر در آورده، به دوستی ( محمد علیمحمدی) معرفی می شود. این شخص یک هکر حرفه ای است و شما ف بگویید او به فرحزاد می رود و مانند فرشته ی نجات همه ی مشکلات را حل می کند.

حاج آقا چند تا ایمیل و آدرس به او می دهد و همه ی اطلاعات مخفی کل خانواده را بیرون می کشد. این اگر توهین به شعور مخاطب نیست، دقیقا چه نام دارد؟ بعد هم قدم به قدم اطلاعاتی را بیرون می کشد که مربوط به اسناد و مدارک شرکت ها و از این قبیل است. جالب این جاست که برای خودشان هم سوال پیش می آید که چرا پلیس این کار را نمی کند و جواب مضحک تر این که هکر پاسخ می دهد چون کاغذبازی دارد. البته این جواب صرفا برای بستن دهان مخاطب است وگرنه همه می دانیم که پیدا کردن آدم ها برای پلیس کاری ندارد.
بشنوید از آن طرف ماجرا.

پدر زن حاج آقا (داریوش ارجمند) هم یک عده هکر دارد که اطلاعات را از بین می برند و با هکر حاج آقا رقابت می کنند. این وسط فقط پلیس از هکرهایش استفاده نمی کند!! انتظار می رفت که این تعقیب و گریز هیجان بیشتری داشته باشد اما خیلی زود سر و ته ماجرا هم آمد و هر دو در یک پشت بام متروکه به هم رسیدند و همه چیز را به هم گفتند و تهدیدها انجام شد و فیلم به پایان رسید.

معلوم نیست اگر قرار بود همه چیز این طور خلاصه وار مطرح شود چرا در سه قسمت ساخته شد؟ هر چند فراموش کردم یک قسمت فقط به این اختصاص پیدا کرد که حاج آقا دنبال برادرش بگردد!! که آن هم به این ختم بشود که او کاره ای نیست و مقصر پدر زن آقای بدیهی است. خیلی سوال های دیگر هم به جا مانده، مثلا این که همسر برادر فراری حاج آقا چرا انقدر طلبکار است؟ یا این که بالاخره حاج آقا اموالش را فروخت و پول مردم را داد یا به دنیای واقعی پرتاب شد و همه ی وعده هایش را فراموش کرد؟ حتی مشخص نیست حرف و مضمون فیلم چه بوده؟ خانواده؟ اعتماد؟ پولشویی؟ حروم خواری؟

چون زمانی که همسر و فرزندان حاج آقا به مسجد می آیند معلوم نیست قهر بودند که برای آشتی آمده اند؟ حاج آقا مقصر بوده همسرش او را بخشیده؟ آمده اند تا یا ارتباطی به پدر زنش دارد.

خلاصه ‌این که وقتی فیلمی با سوژه های روز می سازیم باید حرفی برای گفتن و دلیلی برای دیده شدن داشته باشیم وگرنه اگر به صحبت پیرامون این موضوع قبلا ( خوب یا بد) در سریال آقازاده مطرح شده.

نظر خود را درباره «نگاهى به فيلم روز بلوا، ساخته بهروز شعیبی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهى به فيلم روز بلوا، ساخته بهروز شعیبی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.