زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد روانشناختی سریال چاکی

نقد روانشناختی سریال چاکی

عروسک چاکی به کارگردانی "دن مانچینی" محصول سال 2021 کشور آمریکا می باشد که در ژانر وحشت ساخته شده است.

شنبه 24 مهر 1400
نویسنده: مرجان دلپسند

عروسک ها جز معدود اسباب بازی هایی هستند که ویژه کودکان و نوجوانان خصوصا دختران است. اما گاها پسرهای کودک و نوجوان نیز بعضا علاقمند به عروسک ها و حتی جمع آوری آنها می شوند، اما به شکلی متفاوت تر. در علم روانشناسی علاقمندی پسران به اسباب بازی های خاص دختران تا پایان دوره کودکی چندان مشکل به حساب نمی آید.اما اگر تا دوران نوجوانی ادامه پیدا کند خصوصا در سن نوجوانی می‌تواند مانع از شکل گیری هویت یابی در آنها شود. اما مشکل بزرگتر زمانی پیش می آید که اسباب بازی‌ها و عروسک هایی که زمانی بهترین دوست و رفیق تنهایی کودکان هستند ، دست به انجام اعمالی بزنند که مختص بزرگسالان است. اعمالی که بیشترین آسیب روحی و روانی را در قشر کودک و نوجوان می تواند بگذارد. (بیماری هایی روحی و روانی از قبیل اختلال فوبیا، استرس پس از سانحه و....)

سریال چاکی
سریال چاکی

عروسک چاکی موضوعی است که در سریالی با همین نام به کارگردانی "دن مانچینی" محصول سال 2021 کشور آمریکا به آن پرداخته شده است. این سریال در ژانر وحشت و هیجان انگیز است . لوکيشن این سریال شهری کوچک در آمریکا است که به خاطر آمار بالای جرم و جنایت در آن به حمام خون معروف است. "عروسک چاکی" عروسک مو قرمزی که در نگاه اول عروسکی با شکل و شمایل بامزه است. او با توانمندی های خاصش مانند صحبت کردن های کودکانه اش نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.چاکی عروسکی شرور و کینه توز است که نگرشی منفی نسبت به اطرافیان خود دارد. عروسکی با مهارت ها و توانمندی های خاصش مانند( استفاده از تلفن همراه و صحبت کردن و خواندن ذهن اطرافیانش).

همانطور که در سکانس هایی از قسمت اول این سریال می توان دید.به عبارتی دیگر عروسک چاکی روح سرگردان یک قاتل زنجیره ای را در خود دارد و قرار است شاهد حوادث و ماجراهای دیگری از این عروسک و جیک باشیم. عروسکی که نسبت به جیک پسر نوجوان سیزده ساله این سریال که داستان حول محور او و پروژه عروسکی اش می پردازد، همانند یک ناجی که تنها راه نجات او را از دست آنها کشتن می داند، عمل می کند. در سکانسی از قسمت اول این سریال می بینیم که بعد از اینکه جیک با پدرش جر و بحث می کند، چاکی پدر او را به وسیله برق می‌کشد. جیک در این سریال پسر سیزده ساله ای است که مادرش را در یک حادثه رانندگی از دست داده است و بعد از این حادثه نیز به عروسک های اطرافش پناه برده است. اما به گونه ای متفاوت تر. او عروسک های کوچک و بزرگ را از حراجی ها و دست فروشی ها خریداری کرده و با تکه تکه کردن اندامشان از آنها برای ساخت عروسک خودش بهره می جوید. به واسطه همین ارتباطش با عروسک ها در مدرسه نیز مورد تمسخر سایر دوستان و همکلاسی هایش نیز قرار می گیرد.

سریال چاکی
سریال چاکی

یکی از نکات روانشناختانه در این سریال نحوه تربیت فرزندان می باشد. از یک سو با" جونیور" پسر عموی جیک روبرو می شویم. پسری که تنها به واسطه خواسته پدرش برای اینکه در آینده در دانشگاه هاروارد پذیرفته شود در کلاس های فوق برنامه شرکت می کند.اما از سوی دیگر پدر جیک که بیشترین زمان را در محل کار و ماموریت هایش می‌گذراند و کمترین زمان را با او سپری می کند.اما از سوی دیگر جیک نیز به خاطر اینکه علاقمندی هایش مشابه پسرعمویش نیست، از طرف پدر دائما طرد و سرکوب می شود. تا جایی که پدرش ماکت عروسکی را که او مدتها برای ساختنش زمان گذاشته است از بین می برد. اتفاقی که باعث مرگ پدر می شود.قسمت های بعدی این سریال را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد روانشناختی سریال چاکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی سریال چاکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.