زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد و بررسی سريال تاریخی و پر بیننده خاتون

نقد و بررسی سريال تاریخی و پر بیننده خاتون

سریل خاتون که این روزها در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است، زندگی یک خانواده را در بستر تاریخی نشان می دهد که تحت تاثیر اتفاقات آن دوران قرار می گیرند.

شنبه 17 مهر 1400
نويسنده: لاله عالم

خاتون یک مجموعه عاشقانه تاریخی است که در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است.کارگردان آن «تینا پاکروان»است . پاکروان به عنوان نویسنده ، بازیگر، تهیه کننده و کارگردان در سینما و تلویزیون ایران فعالیت دارد.او فیلم های سینمایی خانم، نیمه شب اتفاق افتاد و لس انجلس تهران را به عنوان کارگردان در کارنامه دارد. همچنین از کارهای وی در مقام تهیه کننده می توان به خانه کاغذی و یحیی سکوت نکرد اشاره کرد. همچنین فیلم های تلویزیونی داستان عوضی و مسافر بهشت به تهیه کنندگی وی بوده است.پاکروان به عنوان بازیگر در مجموعه های سال های مشروطه، مسافر بهشت و فیلم های سینمایی سارا و آیدا و... حضور داشته است. پاکروان هم‌نویسندگی و هم کارگردانی مجموعه خاتون را به عهده داشته است.

مجموعه خاتون روایت گر اتفاقاتی است که پس از شهریور 20 در ایران روی می دهد و منجر به ورود متفقین به ایران می شود. این مجموعه سعی کرده زندگی یک خانواده را در بستر تاریخی بررسی کند. خانواده ای که مرد نظامی و اشراف زاده است ودر شمال ایران سکونت دارد و به همراه همسرش و مادرش در یک منزل اربابی سکونت دارند. زن به لحاظ طبقه و عقاید با این خانواده متفاوت است. او که پدرش سابقه مبارزات سیاسی دارد خود نیز در جریان اشغال ایران به مبارزان می پیوندد و در تقابل با همسر و خانواده وی قرار می گیرد.

سریال خاتون چند قسمت است
سریال خاتون چند قسمت است

نگار جواهریان سریال خاتون

چنین داستانی به خودی خود جذاب است. خصوصا آنکه چاشنی عشق نیز همراه آن باشد و دو شخصیت اصلی داستان در عین تضاد و تقابل و ستیز عاشق نیز باشندو همین به پیچیدگی های داستان بیافزاید.لوکیشن فیلم، شمال با سبزی و طراوت خاص جنگل های آن که در تمام قسمت های فیلم شاهد آن هستیم به جذابیت مجموعه افزوده است. خصوصا آنکه شمال ایران برای همه حالت نوستالژیک دارد و چون اکثر ایرانی ها خاطرات خوبی از این منطقه دارند با آشتیاق بیشتری سریال را نگاه می کنند.

بودن بازیگرهای معروف و محبوب یکی دیگر از دلایلی است که مخاطب را همرا ه می کند. پژمان بازغی، اشکان خطیبی، بابک حمیدیان، شبنم مقدمی و نگار جواهریان.

 لوکیشن سریال خاتون
لوکیشن سریال خاتون

بازیگران سریال خاتون

فیلمبرداری هم بسیار عالی است و از سطح یک مجموعه تلویزیونی بالاتر است. چهره پرداز هم به کارش کاملا مسلط بوده و توانسته گریم های مناسب و موثری داشته باشد،شخصیت های فرعی و درون خرده پیرنگ داستان نیز، بازی های در خور و مناسبی دارند از جمله «رضا بهبودی »در نقش «دکتربوکوفسکی»،ستاره پسیانی در نقش «پروین پسیانی»، غزل شاکری در نقش خانم اکبر، بهناز جعفری در نقش رعنا، شاهرخ فروتنیان در نقش خان دایی،فرخ نعمتی در نقش سرتیب آریا و ...

حتی بازیگران نقش های کوتاه تر به مانند لهستانی ها که هر کدام شاید چند دقیقه بیشتر در فیلم حضور ندارند، خوب و به نقششان می خورند.سریال خانم در قسمت اول و دوم تماشاگر را با خود همراه می کند، دلایل زیادی وجود دارد که تماشاگر دوست داشته باشد ادامه سریال را ببیند، مانند چند دلیلی که در بالا به آن اشاره شد.به علاوه آنکه شخصیت اصلی سریال یک بانو است و اسم سریال نیز همچنین و تماشاگر منتظر این است که ببیند ، این بانو چه خواهد کرد و چه اتفاقاتی روی خواهد داد. اما مجموعه خاتون با تمام نقاط قوتی که دارد یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن اینکه بازیگران نقش های اصلی متناسب با نقش انتخاب نشده اند. در توانایی و قدرت سه بازيگر اصلي، نگار جواهريان، اشكان خطيبي و بابك حميديان هيچ شكي نيست.

ما تا به حال از اين بازيگرها، نقش افريني هاي بسيار پر قدرتي ديده ايم. اما چون در اين مجموعه ويژگي هاي نقش با فيزيك انها هماهنگ نيست. بنابراين انها هر چقدر هم كه خوب بازي كنند و گريمور هر چقدر هم كه سعي كرده باشد انها را به نقش نزديك كند، در انتها باز هم به نقش نمي خورند. چون اين مجموعه مي خواهد به تاريخ بپردازند و چنين مجموعه هايي بايد قدرت باور پذيري بالايي داشته باشند ، بنابراين انتخاب بازيگر در درجه اول از اهميت برخوردار است، با كمي بررسي ، ديدن فيلم هاي تاريخي يا حتي مشاهدات و مردم شناسي مي توان متوجه خصوصيات فيزيكي اقوام مختلف ايران باشیم و همچنين ويژگي تيپيك ظاهري افسران نظامی را می توان از دیده ها و شنیده ها دریافت یا به فیلم های مربوطه مراجعه کرد. آیا هدف از چهره پردازی یا طراحی صحنه این نیست که ما داستانی که روایت می کنیم باور پذیر تر باشد؟ پس چرا در انتخاب بازیگر نباید دقت لازم صورت بگیرد که اولین نقش را در باور پذیری دارد.

اميدوارم كه بيش از پيش در سريال هاي تاريخي به انتخاب بازيگر براي نقش توجه شود. زبرا اگر بازيگران متناسب نقش نباشند، تمام زحماتي كه براي يك فيلم يا مجموعه كشيده مي شود، انچنان كه بايد نمود پيدا نمي كند.

در ميان بازيگرانى كه نقش نسبتا بلندي دارد و در بسياري از قسمت ها حضور دارد بايد به شبنم مقدمي اشاره كرد كه مانند هميشه در اينجا هم بازي خوبي دارد و به لحاظ فيزيك متناسب با نقش است.

نظر خود را درباره «نقد و بررسی سريال تاریخی و پر بیننده خاتون» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد و بررسی سريال تاریخی و پر بیننده خاتون فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.