زمان مطالعه: 6 دقیقه
بازی مرکب، نبرد گلادیاتورها در بازی خوبی و بدی

بازی مرکب، نبرد گلادیاتورها در بازی خوبی و بدی

مجموعه کره ای «بازی مرکب» که از محصولات نتفلیکس است که مبارزه افراد فقیر و بدهکار برای بقا و زنده ماندن را نشان می دهد

پنجشنبه 6 ابان
دینا آهنگری

در دوران امپراطوری روم مبارزات خشونت آمیزی به نام نبرد گلادیاتورها برگزار می شد. گلادیاتورها برده هایی بودند که در سالن آمفی تئاتر برای سرگرمی امپراطور و مردم، با حیوانات وحشی و سایر گلادیاتورها تا حد مرگ می جنگیدند. اما هدف اصلی نبرد گلادیاتورها مرگ نبود، بلکه نمایش شجاعت برای سرگرمی و تفریح تماشاگران بود. بنابراین مبارزه آنها باید جذاب پیش می رفت. سرنوشت گلادیاتور زنده ولی شکست خورده را تماشاگران تعیین می کردند. اگر دست بالا می بردند و لایک می دادند، زنده می ماند و اگر شست دست را پائین می آوردند کشته می شد. چه قدر این اتفاق آشنا به نظر می رسد!

اگر چه در سده پنج میلادی مبارزات گلادیاتورها ممنوع شد، اما تاثیرات این ماجرا تا امروز به گونه های مختلف ادامه پیدا کرده است. نبرد گلادیاتورها بر ادبیات و سینما هم تاثیرات زیادی گذاشته است. چه در شکل سنتی و کلاسیک آن با آثاری مانند «بن هور»، «اسپارتاکوس» و «گلادیاتور» و چه با شکل های جدیدتری مانند مجموعه فیلم های «بازی های گرسنگی».
مجموعه کره ای «بازی مرکب» که از محصولات نتفلیکس است، از شکل های جدید مبارزات گلادیاتوری است. «بازی مرکب» مبارزه افراد فقیر و بدهکار برای بقا و زنده ماندن است که برای سرگرمی ثروتمندان ترتیب داده شده است. ظاهر مسابقات بازی های کودکانه است، اما مجازات باخت در بازی، مرگی سریع و بی رحمانه است. این اولین تضاد از مجموعه تضادهایی ست که به جذابیت و محبوبیت بالای این مجموعه کمک کرده است.

 فیلم بازی ماهی مرکب
فیلم بازی ماهی مرکب

ممکن است بارها امپراطور روم و مردمی که برای سرگرمی از کشته شدن آدم ها لذت می بردند را قضاوت کرده باشیم. حالا در این سریال با تلنگری جالب مواجه می شویم. در اواخر سریال، ثروتمندانی که با شرط بندی حامی مسابقات هستند را در جایگاه مخصوص تماشاچی می بینیم. سپس زاویه دید ما نیز به عنوان مخاطب در کنار آنها قرار می گیرد. شاید ما به اندازه آنها بی رحم و سنگدل نباشیم، اما به هرحال ما نیز برای سرگرمی به تماشای این مسابقات نشسته ایم.

داستان از آنجا شروع می شود که به فرد قمار باز و بدهکاری پیشنهاد می شود وارد یک بازی شود که در صورت باخت جانش را از دست می دهد، ولی در صورت بُرد پول هنگفتی به دست می آورد. درواقع این هم یک قمار است، اما بر سر جان. روند داستان و واکنش های شخصیت اصلی و سایرین تقریباً قابل حدس است. واکنش هایی مانند رد پیشنهاد، قبول مجدد آن، تلاش برای حذف رقبا و ...

هر چقدر این واکنش ها قابل پیش بینی تر هستند، باورپذیرتر هم می شوند و ساختار داستان را نیز منطقی تر می سازند. البته می توانیم از چند مورد غیر منطقی کوچک صرف نظر کرده و آنها را نادیده بگیریم. در عوض نویسنده تمهیدات دیگری برای غافلگیری و حفظ ریتم و هیجان و همراه نگه داشتن مخاطب با خود در نقاط مختلف داستان در نظر گرفته است که مانند شعبده بازی ماهر به موقع از جیب یا کلاه خود بیرون می آورد. ضمن اینکه از قبل برای آنها پیش زمینه هایی به مخاطب داده است. چیزهایی که در مورد پیرمرد، دکتر، پلیس و پرچمدار می فهمیم از جمله این موارد هستند.

یکی دیگر از عوامل جذاب بودن مجموعه واکنش متفاوت افراد مختلف در موقعیت های یکسان است. شاید بتوان گفت تضاد و تقابل اصلی، بین دو شخصیت «گی هون» و «سانگ وو» باشد. آنها شباهت های بسیاری به هم دارند. هر دو در یک محله بزرگ شده اند. در کودکی همبازی بوده اند. برای هر دو مادرهایشان نقش مهمی در زندگیشان دارند. اما تفاوت هایی نیز دارند. «گی هون» در محله به عنوان یک فرد بیکار و شکست خورده شناخته می شود، اما «سانگ وو» به عنوان یک فرد تحصیل کرده و موفق در محله مورد تحسین همه است. «گی هون» به ضعیف تر ها مثل پیرها و زن ها اهمیت می دهد و کمک می کند، ولی «سانگ وو» از ضعیف تر ها فاصله می گیرد و بیشتر به خودش فکر می کند.

 حقایق سریال بازی مرکب
حقایق سریال بازی مرکب

به تدریج متوجه می شویم بزرگترین شباهت و نقطه مشترک شان بدهی آنهاست. هردوی آنها بدهکار هستند و در موقعیتی مشابه وارد مسابقه شده اند. سپس در روند مسابقه و در موقعیت های یکسان با انتخاب های متفاوت و شخصیت های آنها آشنا می شویم. «سانگ وو» که در ابتدا کارهای خوب کوچکی هم انجام می دهد، با تقلب ها ساده ای سعی می کند زنده بماند. او به تدریج دست به کارهای بدتری هم می زند. او انتخاب می کند که برای زنده ماندن خودش به دیگران حقه بزند، آنها را از بین ببرد و یا حتی بی رحمانه بکشد.
در همین موقعیت مشابه، «گی هون» حاضر نیست برای برنده شدن دست به هر انتخابی بزند. او به چیزهایی اهمیت می دهد که از پول، برنده شدن و حتی زنده ماندن برایش باارزش تر هستند. «گی هون» هم نقص هایی دارد، اما در نهایت انتخاب های متفاوتی می کند.
این انتخاب های متضاد «قهرمان» و «ضد قهرمان» مجموعه «بازی مرکب» را باز در همان تقابل قدیمی خیر و شر قرار می دهد.

تباین و تقابلی که کمی با نسخه های کلاسیک «قهرمان» و «ضدقهرمان» متفاوت است. از همین رو یکی دیگر از تضادهای جذاب این مجموعه را شکل می دهد.

مورد دیگر این تضاد ها پیرمردی است که ضعیف ترین فرد به نظر می رسد، اما در کمال تعجب در این مبارزه برای بقا زنده می ماند. یکی از جالب ترین قسمت ها، مسابقه طناب کشی است. بیشتر بازیکن ها فکر می کنند این بازی به قدرت بدنی احتیاج دارد. ظاهراً گروهی که پیرمرد و زن ها در آن قرار دارند شانسی ندارد. اما پیرمرد به خوبی با تجربه خود گروه را رهبری و هدایت می کند. این سکانس اهمیت سالمندان در جامعه را نشان می دهد و اینکه اگر آنان به خوبی در نقش و جایگاه خود قرار گیرند می توانند چقدر برای جامعه مفید باشند.
هر چقدر انتخاب ارزش های اخلاقی در موقعیت های مرگ و زندگی دشوارتر باشد و شجاعت بیشتری بطلبد، همان قدر هم درام و تاثیر آن موقعیت برای تماشاچیانی که منتظر موقعیتی سرگرم کننده هستند بیشتر می شود.

شاید این مساله هم از نقاط قوت و هم از نکات منفی این مجموعه باشد. خاص بودن موقعیت های دراماتیک سریال «بازی مرکب» احتمال الگوبرداری از آن را دو چندان می کند. پلیس انگلیس به نوجوانان آن کشور در مورد الگوبرداری از مجموعه «بازی مرکب» هشدار جدی داده است. تعداد بالای ترندها، وایرال ها و کلیپ ها و ... که با عنوان «بازی مرکب» در اینترنت دیده می شود، نشان دهنده علاقه بسیار زیاد کاربران به این مجموعه است.

نکات مثبت و منفی این مجموعه بسیار زیاد است.. شخصیت پردازی های جالب که می توان در مورد هرکدام جداگانه صحبت کرد. موسیقی متفاوت و صدای فلوت که در ذهن می ماند. طراحی صحنه و لباس خاص که در عین سادگی اما با استفاده از اشکال هندسی، رنگ ها، اعداد و نمادهایی مانند جعبه کادو و ... فضاپردازی خاصی برای مجموعه ایجاد کرده است. و سایر عواملی که می توان گفت یک کار حرفه ای تولید نموده اند. حتی می توان در مورد هر قسمت از سریال نقد و تحلیل جداگانه ای نوشت. می توان در مورد علت موفقیت بیش از اندازه و محبیوبیت آن میان مخاطبان و منتقدان فکر کرد. می توان دلایل موافقان و مخالفان سریال را هم بررسی کرد.

اما من جدای از همه موارد دیگر می خواهم به نکته ای بپردازم که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد و آن معرفی بازی های سنتی و کره جنوبی ست. اگر این بازی ها در یک سریال ساده معرفی می شدند، آنچنان مورد توجه قرار نمی گرفتند، ولی وقتی در سریالی با ژانر اکشن و دلهره آور و پر از خشونت و با چنین سطح مخاطبی به تصویر کشیده می شوند، در سراسر جهان میلیون ها مخاطب به تماشای آن می نشینند. فقط در پخش هفتگی آن از نتفلیکس، افراد زیادی در بیش از نود کشور دنیا آن را به صورت همزمان تماشا می کنند. مجموعه «بازی مرکب» با بیش از صد و یازده میلیون بیننده در سطح جهان رکورد پربیننده ترین سریال های جهان را می شکند. این مساله نشان دهنده قدرت بالای رسانه ها برای انتشار فرهنگ و سایرچیزهاست. کمترین تاثیراتی که این سریال می تواند بر مخاطبان خود در سراسر جهان در اقتصاد و تجارت و یا در زمینه واردات و صادرات محصولات کره ای داشته باشد، آشنایی با فرهنگ کره است.
چرا که رسانه ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای دنیای امروز هستند.

نظر خود را درباره «بازی مرکب، نبرد گلادیاتورها در بازی خوبی و بدی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بازی مرکب، نبرد گلادیاتورها در بازی خوبی و بدی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.