زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی کارتون انیمیشن کوآتی

نقد روانشناختی کارتون انیمیشن کوآتی

کارتون انیمیشن "کوآتی" ویژه کودکان و نوجوانان است و در ژانر انیمیشن خانوادگی و ماجراجویی در سال 2021 در کشور آمریکا و مکزیک ساخته شده است.

چهارشنبه ٥ مرداد ١٤٠١
مرجان دلپسند
نقد روانشناختی کارتون انیمیشن کوآتی با نگاهی به شخصیت هایش

کارتون انیمیشن "کوآتی" ویژه کودکان و نوجوانان است. این کارتون انیمیشن به کارگردانی "رودریگو پرز کاستر" در ژانر انیمیشن خانوادگی و ماجراجویی در سال 2021 در کشور آمریکا و مکزیک ساخته شده است. صدا پیشگان این کارتون انیمیشن عبارتند از: سوفیا ورگارا، جومانگا نيلو، ادواردو فرانکو، آدریانا بارازا، اوالونا مونتانر، سباستین ویلا لوبوس و کارول جی.

در این فیلم انیمیشن به مضامین اخلاقی، هویت، خانواده، و برچسپ های اجتماعی و خود جمعی با کاراکترها و شخصیت‌های داستان توجه می شود. با دیدن این فیلم به یاد کتاب "قلعه حیوانات" و نقشی که هر کدام از شخصیت های داستان در روند هدایت یک جامعه و مردمش داشتند، می افتیم. جنگل در این فیلم انیمیشن دچار بحران هایی عظیم از قبل شده و هم اکنون پس لرزه هایش را می گذراند.

کارتون انیمیشن کوآتی
کارتون انیمیشن کوآتی

شخصیت های داستان هر کدام سرگذشتی دارند و در جامعه حیوانات جنگل نگاه خاصی به آنها وجود دارد. هیچکدام از حیوانات جنگل نگاه قهرمانانه به یکدیگر ندارند. به غیر از "بالام" که یک جگوار سیاه است که از خصوصیات او می توان به ابهت و بزرگی، قدرت پیش بینی حوادث به یک نیروی عرفانی و معنوی و مهربان و دلسوز حیوانات ضعیف تر و... اشاره نمود. شخصیتی که با رهنمودهایش به مثابه یک پیر دانا به دیگر حیوانات جنگل سعی بر آن دارد که وحدت و یکپارچگی و اعتماد میان آنها را در جنگل زو برقرار نماید.

بالام از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی
بالام از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی

"بالام" جکوار سیاه را می توان در سمت یک رئيس دانست که سرزمين را اداره می کند. از دیگر شخصیت های این داستان "کوآتی" می باشد که معلوم نیست چگونه گذارش به این جنگل افتاده است و به تنهایی و به دور از خانواده در این جنگل زندگی می کند. شخصیتی که از خصوصیات فیزیکی اش می توان به دم جادوی اش اشاره نمود و خود را خطرناکترین موجود جنگل می داند. اما دیگر حیوانات جنگل اهمیتی به حضور و عدم حضور او نمی دهند. حتی دیگر حیوانات جنگل مایل به ارتباط این شخصیت با بچه هایشان نیستند. آنها از اینکه سبک زندگی این شخصیت روی بچه هایشان تاثیر منفی بگذارد، می ترسند.

ناچی از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی
ناچی از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی

شخصیت دیگر این داستان "ناچی" قورباغه ای شیشه ای است که به همراه مادرش به تنهایی در کنار رودخانه زندگی می کند و همیشه به خاطر ظاهر فیزیکی اش مورد تمسخر دیگر حیوانات قرار می گیرد. این شخصیت بسیار وراج و پرحرف است و بدون فکر حرف می زند. به خاطر زبان درازش در میان حیوانات معروف است.

شخصیت دیگر این داستان پرنده دانایی است که ما را به یاد شخصیت جغد دانا در داستان های اساطیری می اندازد. اما این بار پرنده دانای داستان شبیه سیمرغ پرنده افسانه ای در داستان های اساطیری است. پرنده ای که خود را معلم فرزندان حیوانات جنگل می داند و سعی بر آن دارد تا با پیروی از اهداف و روش های مدیریتی "بالام" جگوارسیاه جنگل امنیت و آرامش ظاهری جنگل زو را حفظ نماید.

زوچی از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی
زوچی از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی

شخصیت دیگر این داستان "زوچی" پروانه ای سلطنتی است که به جهت یابی و یافتن مسیر معروف وشناخت شده است. اما در این داستان با پروانه سردرگمی مواجه هستیم که حتی راه صاف را هم نمی تواند برود و دائما به در و دیوار می خورد. در بخشی از جنگل زندگی می کند که فقط پروانه های سلطنتی در آن هستند و رابطه ای با دیگر حیوانات جنگل ندارند. محیطی را که "زوچی" در آن زندگی می کند را می توان به یک محیط اعيانى نشين دانست فی که هیچ ارتباطی با محیط بیرون و دیگر مردم سطح متوسط جنگل ندارند. زوچی را می‌توان شخصیتی دانست که دائما در جنگل زو و در کنار کوآتی و قورباغه این داستان می باشد. اما از نگاه "ناچی" و دیگر حیوانات جنگل او دائما گیج و منگ، دست و پا چلفتی، فاقد قدرت تصمیم گیری و دنباله رو دیگران می باشد.

زاینا از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی
زاینا از شخصیت های کارتون انیمیشن کوآتی

اما شخصیت منفی این داستان را می توان "زاینا" مار خوش خط و خال و عشوه گر و در عین حال ظالم دانست. شخصیتی که تنها به فکر منافع و حفظ موقعیت اجتماعی و ظاهری خودش است. دروغ و کلک در تمام زندگی این شخصیت وجود دارد. به نحوی برای رسیدن به مراتب بالای اجتماعی و داشتن یک زندگی اعيانى در میان دیگر حیوانات جنگل حاضر است از آنها به عنوان پلکانی برای صعود استفاده كند. حتی برای تحقق اهدافش به انها وعده هاى دروغ مى دهد. شخصیتی که "بالام" جکوار سیاه و رئیس شورا دشمن و مانعی برای رسیدنش به قدرت می داند. حتی سعی دارد خودش را رئیس جنگل معرفی کند. ناچی و زوچی و کوآتی در این داستان قرار است جنگل و مردمش را نجات دهند. قهرمان اصلی این داستان کوآتی است که خودش را قهرمانی می بیند که تنهایی برای زندگیش رقم زده شده است.
این فیلم را می توانید در نماوا به همراه کودکان و نوجوانان خود تماشا نمایید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی کارتون انیمیشن کوآتی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی کارتون انیمیشن کوآتی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.