کد مطلب: 60495 درج نظر
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نقد روانشناختی فیلم سینمایی تکخال

نقد روانشناختی فیلم سینمایی تکخال

فیلم سینمایی تک خال به کارگردانی مجید مافی، داستان خود را در قالب موضوع تنوع طلبی در روابط خانوادگی بیان می کند.
زمان مطالعه: 2 دقیقه

جمعه 7 آبان 1400
نویسنده : مرجان دلپسند

زن بارگی و تنوع طلبی در ایجاد رابطه با زنان دیگر برای یک مرد مجرد یک ایراد و مشكل محسوب مى شود و از آن بدتر زمانى است كه براى یک مرد متاهل که نقش یک همسر و یک پدر را در خانواده ایفا می کند، صدق كند. در اين صورت می تواند یک خیانت به حساب بیاید. خیانتی که می تواند به لحاظ عاطفی کلامی و جنسی و پنهانی بروز و بنیان خانواده را نیز متزلزل مى كند.خصوصا در مردانی که شغل ومنصبى برای خود دارند و به لحاظ مالی و اقتصادی و حتی تخصصی با زنان بیشتری در ارتباط باشند.

اين موضوع در فیلم سینمایی "تکخال"به نویسندگی و کارگردانی "مجید مافی"پرداخته شده است.

نقد روانشناختی فیلم سینمایی تکخال

بازیگران این فیلم سینمایی پوریا پورسرخ، شبنم قلی خانی، سحر قریشی و... هستند. سکانس های ابتدایی فیلم مى بينيم"مسعود" که یک متخصص زیبایی است با"لادن"با بازی "سحر قریشی"که همسر اوست مشغول گشت و گذار هایشان و وقت گذرانى در پیست اسکی هستند.

شروع فيلم خوب است و براى مخاطب جذابيت دارد، اما زمانی که به بخش میانی فیلم می رسیم مخاطب با این واقعیت مواجه مى شود که مسعود متاهل و دارای همسر و فرزندانی است.تا اينجا كارگردان به خوبي توانسته مخاطب را با خود همراه كند اما در نشان دادن عكس العمل طرف مقابل از شيوه ها يكنواخت و کلیشه ای استفاده كرده.

بودن عکس العمل های كليشه ای زن ها در مواجهه با چنین مشکلاتی را می توان در سکانس ها يى از اين فیلم به وضوح دید. برای مثال اولین عکس العمل یک زن در برخورد با چنین خیانت هایی می تواند پناه بردن به آرایشگاه های زنانه و هزینه های هنگفت باشد .

در فيلم نيز به همين هم مى بينيم اما اغراق شده تر ، از ماسک طلا و تغییر صدو هشتاد درجه رنگ مو و... . همانطور که شیرین به همراه لادن و زن سومی كه همسرش با او در رابطه است اقدام به انجام آن می نماید. اما چرا دقیقا شيرين با زنانی که به نحوی در برهم ریختگی آرامش روحی و روانی و کانون گرم خانواده وی نقش مستقیمی دارند، در یک جبهه قرار می گیرد؟! اولین سوالی که ذهن مخاطب را دچارچالش می کند، برخوردهای دوگانه و سرشار از تناقض لادن در مورد مسعود است. از یک طرف در مواجهه لادن با مسعود عشوه گری هایش و از سوی دیگر برخوردهایش با شیرین همسر اول مسعود و در یک جبهه قرارگرفتنش با وی مواردی هستند که نشان می دهد، شیرین می بایست از این زن بیشتر متنفر باشد تا اینکه به او اعتمادكند.

فیلم سینمایی تکخال

نکته منفی این فیلم سینمایی را می توان نگاه کارگردان نسبت به زنان دانست. به نظر می رسد کارگردان یا نویسندگان این فیلم، زنان را موجوداتی احساسی و فاقد منطق و عقاید با ثبات وفاقد عزت نفس و فاقد برنامه ریزی خردمندانه برای یک زندگی مشترک می داند که با کوچکترین لفظ زبان هایی از سوی مردان مدهوش آنها شده و براحتی بزرگترین و بدترین خیانتی را که به آنها شده است را به بوته فراموشی می سپارند. البته فيلمساز شايد خواسته به اين نگرش كه برخی از افراد جامعه به زنان دارد، اشاره کند. شاهد این ادعا را در سکانسی از فیلم می بينيم که شیرین نهايتا همسرش را مهربانانه مورد عفو خود قرار می دهد.

مورد دیگر که تنها با یک دیالوگ به آن اشاره شد، ادعای مسعود به بیماری است که او برای رابطه داشتنش با زنان دیگر بیان می کند.

موردی که اگر کارگردان اندکی به آن اشاره می كرد ،جذابیت نسبتا بیشتری به فیلم می بخشید و از یکنواخت شدن فیلم فاصله می گرفت. این فیلم سینمایی را می توانید از شبکه نمایش خانگی فیلیمو تماشا نمایید.

معرفی نویسنده:

کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان ، دوره تئاتردرمانی و عضو اصلی انجمن تئاتر درمانی ایران ، شرکت در چند دوره کلاس آنلاین فیلم نامه نویسی استاد فرزانه شبانی و استاد مينو فرشچی
نقد روانشناسی فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی ، تهیه گزارش از نمایشگاه هایی از قبیل (جشنواره موسیقی،کتاب،مد و لباس و جشنواره فیلم فجر

ثبت نظر درباره «نقد روانشناختی فیلم سینمایی تکخال»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

5 * 7 = ?