زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی سریال مهمونی

نقد روانشناختی سریال مهمونی

ميهمانى مجموعه اى است گفتگو محور به نويسندگى و كارگردانى ايرج طهماسب.

شنبه 22 مرداد 1401

نویسنده: مرجان دلپسند


سریال "کلاه قرمزی" را کودکان و نوجوانان دهه شصت و هفتاد به یاد دارند. حتی زوج هنری "ایرج طهماسب" و"حمید جبلی" با هنرنمایی هایشان در این سریال هم هیچ گاه از فکر و ذهن ما نمی روند. کلاه قرمزی شخصیتی که خیلی زود محبوب دلها شد و کودک و نوجوان و بزرگسال و حتی پدر بزرگها و مادربزرگ هایمان را نیز پای تلویزیون نگه می داشت.

اما بعد از سالها دوباره با اثر جدیدی از "ایرج طهماسب" بزرگترها و کوچکترها مجددا همزمان برای دیدن سریال "مهمونی"دور هم جمع می شوند. این بار شخصیت‌های عروسکی جدیدی در این سریال مجری برنامه را همراهی می کنند. شخصیت‌هایی که با گفتگو‌هایشان با مجری و میهمانان برنامه هر کدام درس اخلاقی خاصی را به مخاطب می دهند.

این سریال یک برنامه تلویزیونی گفتگو محور است. مجری این برنامه"ایرج طهماسب" است. نویسندگان این برنامه، پانیذ زنگنه، علی زر مهری، روجا بهبهانی، احمد فیاضی، ایرج طهماسب می‌باشند. بازیگران این سریال سهیل رهبر زارع، سارا صبری، احمد فیاضی، علی زرمهری هستند. این سریال در 30 قسمت تهیه شده است و از تاریخ دوم فروردین سال جاری از شبکه نماوا منتشر شده است. داستان این سریال از جایی شروع می شود که مجری برنامه به تازگی درخانه ای در همسایگی یک تالار عروسی ساکن می شود.در این خانه با شخصیت‌های عروسکی روبرو می شود که اتفاقات متفاوتی را برای او رقم می زند. برخی ازشخصیت‌هایی که در ابتدای ورودش به این خانه با آنها روبرو می‌شود،"شاباش و دیجی" هستند. صداپیشگان این دو عروسک "هوتن شکیبا" و"سهیل مستجابیان" هستند.عروسك ها خواننده و تنظیم کنندگان آهنگ ها يشان هستند.انها جا ومکانی برای زندگی ندارند ، از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی دائما در این تالار عروسی بوده اند.

قیمه خانم در سریال مهمونی
قیمه خانم در سریال مهمونی


از دیگر شخصیت‌های این سریال "قیمه خانم" و آشپز تالار است. صدا پیشه این عروسک" الی امامی"می باشد. زن میانسالی که بسیار خوش سرو زبان است. به سان یک مادر به اطرافیانش توجه می کند. حتی نگران مجری برنامه و ساعت قرص جوشان او می باشد. شخصیت دیگر داستان"کته خانم" است و صدا پیشه او "نازنین شعبانی "است.

از دیگر شخصیت‌های این سریال می‌توان به شخصیت"بچه" اشاره نمود. او فرزندخوانده آشپز تالار" قیمه خانم" است. خیابان محل سابق زندگی او بوده است. شخصیتی که یک کودک کار است و با گل فروشی در کنار خیابان امرار معاش و گذران زندگی می‌کند. نام و نشان و هویتی ندارد. از همان دوران خردسالی با فقر و نداری و وضعیت نابسامان اجتماعی و اقتصادی روبرو بوده است. خودخواه و یک دنده و لجباز است. در گفتارش از کلمات رکیک ونامتناسب با سنش استفاده می کند. بسیار قلدر و نافرمان است و موقعیت‌ها را بوسیله کسب ترحم و دلسوزی از جانب دیگران به نفع خودش تمام می کند. با ارزشها و هنجارهای جامعه هماهنگ نیست، مگر آنکه برایش نفعی داشته باشد. اما لحن کلامش بامزه و بسیار دلنشین است. کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نیز این شخصیت را دوست دارند. دائما در حال غذا خوردن است و غذای مورد علاقه او ساندویچ ماکارانی است.

بادوم (بچه) در سریال مهمونی
بادوم (بچه) در سریال مهمونی

 

شخصیت دیگر این سریال"پشه" است. شبها سرو کله اش پیدا می شود. حضور اجتماعی پررنگی ندارد. پیش بینی رفتارها وعکس العمل‌هایش سخت است. صدا پیشه این شخصیت "کاظم سیاحی" است. تکه کلام او "بده بزنیم" است. اطلاعات فراوانی در مورد بدن انسان دارد و به شدت از انسان های اطراف و احساسات منعکس شده دیگران تاثیر می پذیرد. شاهد این ادعا زمانی است که او یک انسان عاشق دلشکسته را نیش زده است. اطلاعاتی که این شخصیت از بدن انسان دارد، تنها برای انتخاب شخصی است که او می خواهد نیش بزند. به عبارتى ديگر ، هدف این شخصیت از کسب دانش و اطلاعات برای استفاده ابزاری از دیگران برای نفع شخصی اش می‌باشد. به ظاهر از دیگران برای نیش زدن آنها اجازه می گیرد. اما نهایتا برای حفظ ظاهر است و او هم کار خودش را می کند.

بشه در سریال مهمونی
بشه در سریال مهمونی

 

شخصیت دیگر این سریال "مگس" یا "خوشگل بابا" است. صدا پیشه این شخصیت "امیر ادیب"می باشد. شخصیتی غیرانسانی، تخیلی و فانتزی است. اما گاها اعمال و رفتارهای انسان‌های زودگذر وخوشگذران را نشان می دهد. شاهد این ادعا دوستی او با زنبوری است که حتی سبک و سیاق زندگی شان شباهتی بهم ندارد. اما وقت گذرانی با زنبور را برای کسب لذت های مادی گذرا از دست نمی دهد. حتی ممکن است، گاها به خاطر ارتباطش با شخصیت‌هایی به لحاظ اجتماعی بالاتر احساس بزرگ منشی كند. شاهد این ادعا نیز سکانسی از این سریال است که با بستن طنابی به گردن پشه او را حیوان خانگی خود می خواند. حتی درقسمت دوم این سریال از تجربه کوتاه مدتش با زنبور احساس بزرگی می کند. حضور وعدم حضورش نقش کلیدی در این خانه ندارد. ظاهرا بی آزار است.

ادامه این سریال جذاب را در شبکه نماوا می توانید تماشا نمایید.

نظر خود را درباره «نقد روانشناختی سریال مهمونی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی سریال مهمونی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.