کد مطلب: 60631 درج نظر
زمان مطالعه: 1 دقیقه
نگاهی به موسیقی فیلم «قهرمان»؛ موسیقی، عنصری خفه شده در فیلم نامه

نگاهی به موسیقی فیلم «قهرمان»؛ موسیقی، عنصری خفه شده در فیلم نامه

«قهرمان» تازه ترین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان پرافتخار کشورمان است که در در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شده است
زمان مطالعه: 1 دقیقه

شنبه 22 آبان 1400
نازنین شادپی

«قهرمان» تازه ترین ساخته اصغر فرهادی که به عنوان نماینده سینمای ایران در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شده است، به مانند اغلب فیلم های پیشین اش، فضای موسیقایی متن ندارد و فقط در چند سکانس نوای بسیار کوتاه موسیقی با صدای «محسن چاووشی» یا از ضبط ماشین با صدای «شهرام ناظری»، نوای دیگری گوش بیننده را در غالب موسیقی متن فیلم، آهنگین نمی کند؛ البته به جز بخش پایانی فیلم، که از کوک کردن سنتور در یک فروشگاه ساز فروشی، به پیانو در موسیقی تیتراژ پایانی فیلم ساخته کامبیز روشن روان ختم می شود.

سالهاست که به عنوان بیننده گوشمان را به دیالوگ های پرمحتوای فیلم های فرهادی عادت داده ایم و توقع فضای آهنگین پر زرق و برق نداریم. در فیلم های فرهادی فیلم نامه باورپذیر و بدون اغراق، حس های القا شده توسط بازیگران کاربلد، قاب بندی های درجه یک و ... جایی برای عرضه اندام موسیقی نمی گذارد و بیشتر، موسیقی عنصری برای همراهی بیننده در تیتراژ پایانی فیلم محسوب می شود تا عنصری برای جریان سازی در باورپذیری فیلم. چرا که داستان های فیلم های فرهادی برآمده از دل جامعه و خانواده های ایرانی است، برای همین اندکی هم ذات پنداری با فضای فیلم کافی است تا بیننده غرق در داستان شود. هر چند نباید قدرتمندی موسیقی بر احساس بیننده را نادیده گرفت، اما تاکنون فرهادی نشان داده که اگر فیلمنامه خوب نوشته شود، بیننده توانایی برقرار کردن یک ارتباط درست با فیلم را دارد و نیازی به هُل دادن بیننده با ایجاد یک فضای موسیقایی ندارد.

زمانی در فیلم های ایرانی موسیقی متن فیلم یکی از کاراکترهای مهم فیلمسازی بود تا مسیر باورپذیری داستان فیلم را برای بیننده صاف و هموار کند و بیننده را با غرق کردن عامدانه در فضای موسیقایی، ناخودآگاه درگیر داستان کند. اما امروزه به خصوص بعد از فیلم های فرهادی بیننده با برقراری ارتباط موثر و درست با فیلم نامه خوب، خلاء فیلم نامه موثر و باورپذیر در سینمای ایران را فریاد زد. چرا که در کنار یک تیم کاربلد فیلم سازی، فیلم نامه خوب است که بیننده را نفس به نفس تا سکانس پایانی فیلم میخکوب می کند و اینجاست که موسیقی می تواند جایگاه مستقل والای خود را دوباره بدست آورد تا اینکه بخواهد همچون یدک کش ،مخاطب را همراه فیلم بکشاند.

معرفی نویسنده:

نازنین شادپی هستم...
اهل جنوب ایران، اهل کارون؛ نوشتن را دوست دارم چرا که مرا به خودم نزدیک تر میکند. موسیقی خوانده ام. از تلفیق نوشتن و موسیقی، نقد موسیقی فیلم را برگزیدم.

ثبت نظر درباره «نگاهی به موسیقی فیلم «قهرمان»؛ موسیقی، عنصری خفه شده در فیلم نامه»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

6 - 3 = ?