زمان مطالعه: 2 دقیقه
نگاهی به فیلم سیاه باز

نگاهی به فیلم سیاه باز

سياه باز داستان فردى است كه زندگيش به نوعى با بيت كويين در ارتباط است.

پنجشنبه 16 دى 1400
لاله عالم

سیاه باز، فیلمی است به نویسندگی و کارگردانی حميد همتى و تهيه كنندگى على قائم مقامى.
اين فيلم محصول سال 1399 است و اولين بار در سي و نهمين جشنواره فيلم فجر به نمايش درامده است.
موسيقى فيلم از ان فردين خلعتبري است و فيلمبردار ان اصغر رفيعى جم است.تدوين گران فيلم خشايار موحديان و الهه ايزدي هستند.
بازيگران فيلم عبارتند از: سام قريبيان، افسانه بايگان، شاهد احمدلو، مهدى كوشكى، الميرا دهقانى، على رهبرى، حامد بيسادى و اتيلا پسيانى هستند. توزيع كننده فيلم هدايت فيلم است.تاريخ انتشار ان 30 تير 1400 است.

اول از اسم فيلم شروع مى كنيم، سياهباز در اصطلاح عامه مردم به شخصى اطلاق مى شود كه ديگران را به نحوى بازى مى دهد و در معناى هنرى تر به فردى گفته مى شود كه در نمايش هاى سياه بازى نقش افرينى مى كند.

آتیلا پسیانی در فیلم سیاه باز
آتیلا پسیانی در فیلم سیاه باز

انتخاب اسم فيلم نبايد به نحوى باشد كه داستان فيلم را از همان ابتدا لو بدهد ، خب با ديدن اين اسم قاعدتا مخاطب فكر مى كند يا داستان فيلم درباره يك سياه باز است يا اينكه شخصى ،ديگرى را فريب مى دهد. البته موضوع فیلم با هر دو معنایی که گفتیم در ارتباط است.

داستان با فردی شروع می شود که یک کارمند رده بالا در اداره ای است، فرد مورد نظر مشغول صحبت تلفنی با فرزندش است، از اداره بیرون می اید، سوار ماشین می شود و به راه می افتد تا زودتر خود را به منزل برساند اما در وسط راه زمانی که مشغول صحبت با موبایلش است با پیرزنی تصادف می کند. او به درخواست پیرزن که ادعا می کند ، حالش خوب است و نمی خواهد به بیمارستان برود و تنها می خواهد به منزلش برود وی را به منزل می رساند.

فیلم سیاه باز
مهدی کوشکی و افسانه بایگان در فیلم سیاه باز

از این به بعد مرد کارمند ( با بازی سام قریبیان ) با ماجراهایی روبرو می شود که تقریبا تا انتهای فیلم، ادامه دارد و اما مخاطب از طریق اسم فیلم می تواند حدس بزند که این ماجرا ها تماما سیاه بازی است و مرد کارمند در چنگ عده ای گرفتار شده است. می توان حدس زد که این آدم ها دنبال چه هستند اما اینکه یک عده آدم خفت گیر، در یک ملک ویلایی بسیار وسیع چه کار می کنند با منطق فیلم همخوانی ندارد. به مرور بیشتر و به طور آشکار مخاطب می فهمد که مرد کارمند ( نادر) با عده ای سیاه باز سرو کار دارد.

فیلم از این نظر و نوع پرداخت مخاطب را به یاد فیلم «پرده اخر » واروژ کریم مسیحی می اندازد. همچنین از نظر محتوا و نوع عملکرد شخصیت های داستان ، شبیه فیلم های قیصری است. نود درصد فیلم در یک مکان بسته، یک ویلای وسیع می گذرد. از این نظر فیلم به تاتر شباهت دارد اما کارگردان برای رفع این مشکل و جذب مخاطب تمهیداتی اندیشه است از جمله خود این مکان از نظر بصری جذابیت دارد. ضمن آنکه هر چند مدت یک شخصیت جدید به فیلم اضافه می شود. ضمن آنکه مفهوم فیلم با فرم نمایشی آن هماهنگ است.

سام قريبيان در فیلم سیاه باز
سام قريبيان در فیلم سیاه باز

به هرحال اگر سياهباز را صرفا به چشم یک فیلم سرگرم کننده ببینیم و از بعصى از ايراداتى كه از جنبه منطق به فيلمنامه وارد است، بگذريم، به عنوان کار اول یک کارگردان قابل قبول است. فیلمبرداری فیلم خوب است و توانسته همگام با کارگردانی پیش رود. شاهد بازی های خوبی نیز از بازیگران هستیم. این فیلم می تواند نقطه عطفی در کارنامه مهدی کوشکی باشد. ضمن آنکه شاهد احمد لو، سام قریبیان و افسانه بایگان نیز بازی های بسیار خوبی در این فیلم از خود به جا گذاشته اند.

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم سیاه باز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم سیاه باز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.