زمان مطالعه: 3 دقیقه
تحلیل کارشناس والیبال از رقابتهای باشگاههای آسیا: باشگاههای ایرانی قرارداد ستاره های خود را رسانه ای کنند

تحلیل کارشناس والیبال از رقابتهای باشگاههای آسیا: باشگاههای ایرانی قرارداد ستاره های خود را رسانه ای کنند

جمشید حمیدی نزدیک نیم قرن است که مسابقات والیبال را تحلیل و بررسی می کند. کارشناس خبره والیبال، بهتر از هر کسی می تواند درباره باشگاههای آسیا نظر دهد.

مهدی زارعی- از والیبال باشگاههای آسیا بگویید. اعتبار این رقابتها تا چه اندازه بالاست؟

 

والیبال باشگاههای آسیا از سال 2002 به بعد که ژاپنی از میزبانی و حضور در مسابقات انصراف دادند، اعتبار خود را تا حد زیادی از دست داد. در آن زمان کره جنوبی و چین، بهترین های دنیا بودند و فوق ستاره هایی داشتند که دنیا در حسرت داشتن آنها به سر می بردند. پس از کنار رفتن ژاپنی ها، حکومت والیبال آسیا در دست چینی ها قرار گرفت. اما آنها نتوانستند خوب عمل کنند. با توجه رقابتها و دشمنی های تاریخی که بین کره و ژاپن وجود دارد، کنار رفتن ژاپنی ها عملا سبب شد تا کره هم از مسابقات دور شود.

 

تیم کنونی سانتوری و دیگر تیمهای خارجی مسابقات 2022 چطور بودند؟

 

حتی الان هم ژاپنی ها با صد در صد قدرت در رقابتها شرکت نمی کنند. مثلا در مسابقات اخیر باشگاههای آسیا، آنها بازیکن کوبایی خود را به تهران نیاوردند و بازیکنانی به میدان فرستادند که کوتاهی قد آنها کاملا به چشم می آمد. پینگ سرعتی زن چین، یاناگیدا کاپیتان ژاپن و موزرسکی ستاره روس از جمله بازیکنان باکیفیت حاضر در این رقابتها بودند. با این حال باید پذیرفت که ژاپن و چین به قدری میزبانی مسابقات معتبر والیبال را در سالهای اخیر داشته اند که باشگاههای آسیا هیچ جاذبه ای برای آنها ایجاد نمی کند.

 

با توجه به این که قهرمانان می توانند در رقابتهای باشگاههای جهان شرکت کنند، حضور در آن مسابقات چه اثری بر نمایندگان ایرانی دارد؟

 

تیمهای ما هم بعد از شرکت در جام باشگاههای جهان بود که تشویق شده و انگیزه بیشتری پیدا کردند. امری که موجب سرمایه گذاری بیشتر در والیبال شد. در رقابتهای جام باشگاههای جهان در سال 2013 بود که تیم پیکان با مربیگری پیمان اکبری عنوان سوم مسابقات را نیز کسب کرد. در حالی که نمایندگان آرژانتین،آمریکا و برزیل حضور داشتند. در آن سال محمد موسوی بهترین مدافع رقابتها شد و امیر حسینی هم باید بهترین پاسور می شد اما اولیویرا پاسور برزیلی العربی در حالی این جایزه را از آن خود کرد که خودش در هنگام گرفتن جایزه به حسینی گفت: این جایزه حق تو بوده است. جوایز نقدی دلاری هم انگیزه تیمها را در باشگاههای جهان بالا می برد. البته حضور در این رقابتها نسبت به مسائل مالی اولویت دارد.

 

درباره هزینه هایی که ستاره های والیبال جهان را به ایران کشاند چه نظری دارید؟

 

رقابتهای باشگاههای آسیا عامل یک هفته هیجان بود تا مردم موقتا مشکلات یومیه خود را فراموش کنند. این می تواند جنبه مثبت باشد. همچنین حضور مربیان و بازیکنان مطرح می تواند والیبال ایران را بیشتر رسانه ای کند. اما پیشنهاد می کنم دو باشگاه کشورمان قراردادهای بازیکنان خود را رو کنند. بعید می دانم بازیکنی مثل انگاپت حاضر شود با 15-10 هزار دلار به ایران بیاید. آقایان ممکن است بگویند از اسپانسرهایی مثل ساپکو و چادرملو این پولها گرفته می شود. اما در این شرایط که تیمهای ما تا قبل از امسال 12 بار قهرمان آسیا شده اند- حتی پارسال که سعید رضایی تیمی نیم بند را به مسابقات اعزام کرده بود-  قهرمانی در این رقابتها ارزش این همه هزینه را داشت؟

 

حضور ستاره ها در کنار بازیکنان ایرانی چه تاثیری در والیبال ما خواهد داشت؟

 

به عنوان کسی که والیبال را فنی تر پیگیری می کند، دوست ندارم همراه و همگام با بوقچی ها در بوق و کرنای تبلیغاتی بدمم و واقعیات را بزرگ تر از آنچه هست نشان دهم. درست است امثال سیمون، انگاپت و نیمیر عبدالعزیز به مسابقات آمده اند ولی کدامیک در کنار خود، دو جوان ایرانی را می بیند تا آنها بتوانند در کنار این بزرگان رشد کنند؟ تنها ولی زاده سرعتی زن جوان تیم شهداب در کنار سیمون توانست تجربیات خود را افزایش دهد. من معتقدم نباید دنبال هیاهو باشیم و باید واقعیات را بررسی کنیم. حضور بازیکنان بزرگ، ارزشهای فنی و تبلیغاتی وسیعی دارد. اما به شرطی که یک فصل این ستاره ها را در خدمت داشته باشیم. دیدید که بسیاری از ستاره ها تفریحی بازی می کردند. باید منطق داشته باشیم و نباید سرمایه هایمان را بدون بازدهی اقتصادی هدر بدهیم. این ها را باید گفت حتی اگر فلان مدیر باشگاه یا فلان رسانه خوشش نیاید.

 

حرف آخر؟

 

اعتقاد دارم حضور ستاره ها در والیبال ایران، باعث افتخار و ارتقاء والیبال ماست؛ اما نه برای چهار پنج روز. هزاران نفر بازی فینال را از نزدیک دیدند. اما این ها تحت تاثیرات تبلیغات و بوق و شیپور بودند و کسی دقت نکرد که اروین انگاپت به عنوان یکی از فنی ترین بازیکنان دنیا، چه کاری در زمین والیبال کرد که بچه های ما از آن یاد گرفتند؟ الان در کانون های والیبال ما- مثلا در باشگاه پیکان- چه کسانی با چه مدارکی حضور دارند که از حرکات انگاپت فیلم گرفته و آنها را به رده های پایه آموزش دهند؟ شهداب هم هرچند بخش خصوصی است اما این تیم هم باید از این مسابقات درس بگیرد تا هزینه هایش هدر نرود. از دوستان مطبوعاتی می خواهم تنها همگام با تماشاگران حرکت نکنند و کمی هم نقد و نظر داشته باشند.

 

 

 

 

نظر خود را درباره «تحلیل کارشناس والیبال از رقابتهای باشگاههای آسیا: باشگاههای ایرانی قرارداد ستاره های خود را رسانه ای کنند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تحلیل کارشناس والیبال از رقابتهای باشگاههای آسیا: باشگاههای ایرانی قرارداد ستاره های خود را رسانه ای کنند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.