زمان مطالعه: 1 دقیقه
نظام قدیم و نظام جدید آموزشی در ایران

نظام قدیم و نظام جدید آموزشی در ایران

نظام قدیم یا نظام جدید؟ برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که فارغ التحصیل نظام قدیم هستند یا نظام جدید؟!

نظام قدیم و نظام جدید آموزشی برای افرادی که قصد کنکور دارند مسئله مهمی است زیرا در ابتدا نمی دانند جز کدام دسته هستند و اینکه درس هایشان چه تفاوتی باهم داشته است. در ادامه مطلب اسمونی به معرفی نظام قدیم و جدید آموزشی و در نهایت به بررسی تفاوت نظام قدیم و نظام جدید می پردازیم.

نظام قدیم چیست؟

نظام قدیم آموزشی تا قبل از سال 1398 بوده است، البته درست است که آنقدرها هم مربوط به زمان قدیم نمی شود اما به سیستم آموزشی قبل از سال 1398 نظام قدیم می گویند. بنابراین اگر شما تا قبل از سال 1398 فارغ التحصیل شده اید جزء نظام قدیم آموزشی هستید.
نام دیگر نظام قدیم، نظام ترمی واحدی بوده است (یعنی از کلاس اول تا پنجم، 3 سال راهنمایی،3 سال دبیرستان و 1 سال پیش دانشگاهی)

نظام جدید از چه سالی شروع شد؟

سال 1398 اولین سال نظام جدید آموزشی است. بنابراین افرادی که در نیمه دوم سال 1379 به دنیا آمده اند جزء دسته نظام آموزشی جدید هستند. بنابراین کنکور سال 1398 اولین کنکور نظام جدید بوده است.
به این نظام، نظام 6 – 3 – 3 هم می گویند (یعنی از کلاس اول تا ششم، دوره متوسط اول و دوره متوسط دوم).

تفاوت نظام قدیم و جدید چیست؟

نظام قدیم و جدید همانطور که گفته شد دارای تفاوت هایی در تقسیم بندی دوره های آموزشی هستند، در نظام جدید، دوره راهنمایی حذف شده و در عوض به دوره متوسطه اول تبدیل شده است؛ همچنین دوره پیش دانشگاهی هم حذف شده است اما در هر صورت در هر دو نظام، دانش آموزان 12 سال تحصیلی را می گذرانند و فقط تقسیم بندی دوره های آن تفاوت کرده است.
تفاوت دیگر نظام قدیم و جدید، محتویات کتاب ها است. در نظام جدید تغییرات بسیاری در درس های تمامی واحدها ایجاد شد.

نظر خود را درباره «نظام قدیم و نظام جدید آموزشی در ایران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نظام قدیم و نظام جدید آموزشی در ایران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.