زمان مطالعه: 3 دقیقه
نسبت کنتراست تلویزیون چیست؟

نسبت کنتراست تلویزیون چیست؟

نسبت کنتراست در حقیقت تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین صفحه نمایش تلویزیون را نشان می دهد.

نسبت کنتراست تلویزیون

نسبت کنتراست در حقیقت تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین صفحه نمایش تلویزیون را نشان می دهد. بیش از رنگ، رزولوشن یا سایر جنبه های کیفیت تصویر، کنتراست بین یک تصویر خوب یا بد است. تلویزیون هایی که کنتراست بهتری دارند، کیفیت تصویر بهتری را به مخاطب خود ارائه می دهند و فراتر از قابلیت هایی تلویزین، روشنایی اتاق، انعکاس صفحه، تنظیمات تصویر و محتویات ویدئویی دیگر، کنتراست اهمیت دارد. بنابراین برای مشاهده یک تصویر واقعی باید به میزان کنتراست آن توجه کرد. از آنجا که نسبت کنتراست را باید یکی از مهمترین جنبه های کیفیت تصویر دانست، بنابراین ما می خواهیم با توضیح دقیق آن شما را به خوبی با این مقوله کیفیت تصویر آشنا سازیم. اصوله اولیه همانطور که در مقدمه گفته شد، نسبت کنتراست تفاوت بین درخشان ترین تلویزیون و کم نورترین تلویزیون محسوب می شود.

روش های بیشماری برای اندازه گیری خروجی نور وجود دارد اما ما در فروشگاه یکنام از پدیده متریک بهره گرفتیم تا شما را به خوبی با اندازه گیری نسبت کنتراست آشنا سازیم. بیایید یک مثالی برای بیان بهتر این اندازه گیری بزنیم: تصور کنید یک تلویزیونی با صفحه نمایش سفید در مقابل شما قرار دارد و یک صدا بلندی از این تصویر شنیده می شود. ما بسیار به متریک علاقمند هستیم. هنگامی که تلویزیون صفحه مشکی را نشان می دهد شما با فلاش کم نوری رو به رو هستید که همچنان قابل مشاهده بوده و شدت روشنایی 3426 کاندلابرمترمربع دارد. این یعنی تلویزیون شما نسبت کنتراست آن 1:100 است. شاید این تلویزیون وحشتناک به نظر برسد اما شما می توانید به خوبی تفاوت بین بدترین و بهتریا را مشاهده کنید.

کارکرد کنتراست تلویزیون

در نسبت کنتراست Dynamic در پس زمینه صفحه نمایش LCD با نور LED شاهد تغییراتی هستیم که موجب بهبود نسبت کنتراست می شود. نور LEDهای پشت صفحه نمایش LCD در صحنه های تاریک کم می شود و هنگام نمایش صحنه های روشن شاهد روشن شدن تصویر هستیم. با تاریک شدن منطقه ای قسمت های تاریک صفحه نمایش تاریک تر می شوند و این در حالی بوده که قسمت های روشن همچنان روشن هستند. صفحه نمایش های کم نور محلی می تواند جلوه بهتری به تلویزیون های LCD ببخشد. صفحه نمایش کم نور منطقه ای به طور کلی دو نوع صفحه نمایش کم نور منطقه ای داریم. نخست کاملا آرایه ای بوده که بدان معناست LED پشت صفحه نمایش مرتب شده هستند و بهترین بخش آن قسمت های کوچکش می باشد.

قسمت های کوچک به طور کلی بهتر بوده و دیگری نیز منطقه ای بوده اگرچه شرکت های سازنده چنین اطلاعاتی ارائه نمی دهند و تقریبا همه چیز شبیه به تصویر زیراست: در تصویر اگر توجه کنید آسمان همچنان تاریک بوده اما مناطق اطراف آتش بازی و پل کاملا تاریک نیست. به همین دلیل بوده که LEDهای پشت این بخش باید روشن باشند، بنابراین اگر بخواهید تصویر را مشاهده کنید متوجه بخش روشن  آن خواهید شد. نوع دیگری از نوردهی منطقه ای از نور پس زمینه لامپ های LED لبه های صفحه نمایش بهره می گیرد، جایی که LEDها در امتداد لبه پنل قرار گرفتند و به طور مستقیم پشت هم جای نگرفتند. چنین شکلی می تواند موثر واقع شود اما به طور کلی کم نور شدن لبه های روشن عملکرد بدتری نسبت به روش کاملا آرایه ای دارد. تقریبا همه روشنایی های منطقه ای نسبت کنتراست آن نسبت به مدل های کم نور بهتر است. تنها بهترین روش های کاملا آرایه ای را می توان در نمایشگرهای OLED مشاهده کرد.

اچ دی آر شبیه به زوم منطقه ای بوده که به شدت عملکرد خوبی دارد. در حالت ایده آل فوق العاده روشن است و انسان های سیاه پوست با عمق رنگ خوبی به نمایش درمی آورند. تلویزیون های HDR نسبت به تلویزیون معمولی روشن تر است اما آنها فقط به مناطق روشن تصویر بسنده می کنند و بنابراین در تصویر مثال بالا، قسمت های تاریک، تاریک بوده و آتش بازی واقعا درخشان است. همانند آن که در زندگی واقعی هستید و با تصاویر حقیقی رو به رو می باشید. HDR حتی وعده داده که در آینده حقیقی تر می شود و شاهد تلویزیون هایی خواهیم بود که از کنتراست بومی بالاتری برخوردار هستند. حتی در سال جاری نیز ممکن است چنین مدل هایی را شاهد باشیم و چنین مدلی دور از انتظار نیست. البته زمانی عملکرد واقعی خود را نشان می دهد که محتوا HDR باشد و فیلم 4K Blu-ray برقرار باشد.

نظر خود را درباره «نسبت کنتراست تلویزیون چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نسبت کنتراست تلویزیون چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.