زمان مطالعه: 2 دقیقه
نتیجه ای که جذابیت جام جهانی را پایین می آورد

نتیجه ای که جذابیت جام جهانی را پایین می آورد

تساوی بدون گل یا(1-0)؟ کدامیک بیشتر باعث کم گل شدن جامهای جهانی می شود؟

مهدی زارعی- تا قبل از جام جهانی 1958 خبری از تساوی های بدون گل در جام جهانی نبود و میانگین گلزنی هر مسابقه در تمام ادوار هم از 3 گل در هر بازی بیشتر می شد. این آمار در جام جهانی 1954 حتی به 5.38 گل برای هر مسابقه هم رسید. اما از جام جهانی 1958 فوتبال با پدیده صفر-صفر هم مواجه شد و اتفاقا همین جام جهانی، آخرین دوره مسابقات بود که معدل گل هر بازی از عدد 3 بیشتر شد.

در جام 1962 چهار مسابقه بدون گل تمام شد و در سالهای 1966 و 1970، تساوی های بدون گل جام سه مسابقه بود. این تعداد نسبت به کل مسابقات جام، آمار زیادی نیست. اما چیزی که میانگین گل بازی ها را به شدت پایین می آورد، مسابقاتی است که در آن گل زده می شود. اما به کمترین میزان ممکن. مثلا در جام 1962 شش مسابقه با نتیجه(1-0) تمام شد و این آمار در جام بعدی به 3 بازی رسید.در حالی که در جام 1970 هشت مسابقه با یک گل به پایان رسید.

چنین آماری با پایان جام ژول ریمه و دفاعی تر شدن فوتبال در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی بیشتر در آمار گلهای جام تاثیرگذار بودند. جام جهانی 1974 حتی مسابقه ای با 9 گل رد و بدل شده هم داشت که در برد(9-0) یوگسلاوی مقابل زئیر رقم خورد. یا حتی برد(7-0) لهستان مقابل هائیتی در این جام به دست آمد. اما با 5 تساوی بدون گل و 6 نتیجه(1-0)، باز هم شاهد سقوط آمار میانگین گل در جام جهانی بودیم.

با افزایش تعداد تیمها و طبیعتا افزایش تعداد مسابقات جام، نتایج کم گل هم بیشتر شدند. مثلا در جام جهانی 1978 شش مسابقه بدون گل شد و هفت دیدار هم (1-0). اما این آمار در جام های 24 تیمی بیشتر شد. در سال 1982 برای اولین بار در تاریخ جام، در یک دوره هفت مسابقه بدون گل تمام شد و 9 دیدار هم تنها یک گل داشت. به این ترتیب در جامی که برد(11-1) مجارستان مقابل السالوادور رقم خورد، باز هم میانگین گل مسابقات به 3 نرسید.

جام جهانی 1986 هم بازیهای پرگل کم نداشت اما 4 بازی بدون گل و ده مسابقه با فقط یک گل، داستان تکراری میانگین گل کمتر از 3 را برای این جام نیز تکرار کرد.

جام جهانی 1990 هم با میانگین 2.21 گل برای هر مسابقه به کم گل ترین جام جهانی تاریخ تبدیل شد. قطعا این آمار به خاطر 5 تساوی بدون گل آن دوره نبود؛ دلیل اصلی 14 دیداری بود که تنها یک گل داشت از جمله دیدار افتتاحیه و مسابقه فینال.

سه تساوی بدون گل و 10 برد(1-0) در جام جهانی 1998، 4 تساوی بدون گل و 12 نتیجه(1-0) در سال 1998 و سه بازی بدون گل و 15 مسابقه تک گله در سال 2002 همگی عواملی بودند تا این مسابقات هم به آمار 3 گل زده به ازای هر مسابقه نرسند.

پس از آن شاهد سه دوره پیاپی جام جهانی بودیم که آمار 7 تساوی بدون گل در هر دوره ثبت شد. در سال 2006 تعداد بازیهای یک گله 13 مسابقه بود، در دوره بعدی 17 و سرانجام در سال 2014 تعداد 12 برد با حداقل گل ثبت شد.

به همین دلیل بود که مسابقات سالهای 2006 و 2010 به دو دوره بسیار کم گل مسابقات تبدیل شد.

سرانجام به جام جهانی 2018 می رسیم. مسابقاتی با آمار عجیب تنها یک تساوی بدون گل. هرچند که 15 نتیجه(1-0) باعث شد که حتی این دوره رقابتها هم به آمار 3 گل در هر مسابقه دست پیدا نکند.

 

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نتیجه ای که جذابیت جام جهانی را پایین می آورد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نتیجه ای که جذابیت جام جهانی را پایین می آورد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.