زمان مطالعه: 2 دقیقه
نبرد برای بقا در انتهای جدول لیگ های فوتبال

نبرد برای بقا در انتهای جدول لیگ های فوتبال

سقوط به دسته های پایین لیگهای فوتبال، اتفاقی است که تقریبا برای همه تیمهای پرسابقه رخ داده است.

برای مثال در فوتبال انگلیس، چلسی در فصل 88-1987 برای آخرین بار به دسته دوم لیگ انگلیس سقوط کرد، تاتنهامی ها هم آخرین بارطعم سقوط را در فصل 77-1976 چشیدند، سه فصل بعد از آخرین سقوط منچستر یونایتد به دسته پایین تر در فصل 74-1973.  دو تیم مطرح بندر لیورپول هر دو در دهه 50 به دسته دوم سقوط کردند و حتی دربی مرسی ساید را در این دسته هم با هم برگزار کردند؛ اورتونی ها در فصل 51-50 و لیورپول  در فصل 54-53.  آرسنال هم یک قرن قبل و در فصل 13-1912 از دسته اول سقوط کرد و هفت سال طول کشید که دوباره دسته اول را تجربه کند.

Did Denis Law really score "the goal that relegated Manchester United"?

البته اکثر تیمهای سقوط کننده به لیگهای پایین تر، عاقبت خوشی مثل این تیمها ندارند و عموما تبدیل به آسانسورهایی می شوند که فقط به خاطر سقوط نکردن در یک فصل باید جشن بگیرند.

در فوتبال کشورمان هم اکثرا شاهد نبرد سه چهار تیم برای بقا تا آخرین هفته های لیگ هستیم. در فصل 79-78 لیگ، تا هفته آخر معلوم نبود بین تیمهای ابوممسلم مشهد و فولاد خوزستان، کدامیک سقوط می کنند. ابومسلم برای هفته آخر قراردادی یک هفته ای با 4 بازیکن پاس تهران بست تا با کمک آنها در بازی آخر برنده شود و سقوط نکند، اما نتیجه ای بهتر از تساوی(0-0) به دست نیاورد و فولاد در اهواز با برد مقابل برق شیراز، جایش را با نماینده مشهد عوض کرد و در لیگ ماند.

سه سال بعد، وقتی ملوان در هفته ماقبل پایانی لیگ، در تهران پرسپولیس را(3-2) شکست داد، به نظر می رسید این تیم بقای خودش در لیگ را تضمین کرده، ولی تساوی خانگی این تیم در هفته پایانی باعث شد که ملوان سقوط کند و استقلال اهواز امیر قلعه نویی در آخرین هفته لیگ، بقای خودش را جشن بگیرد. در یکی از دراماتیک ترین لحظات لیگ هم در اردیبهشت 1390،  نفت تهران در بوشهر با گل دقیقه 90 بهمن طهماسبی، شاهین را شکست داد تا ناگهان چند پله در جدول بالا بیاید و در عوض پاس همدان و پیکان راهی دسته پایین تر شوند.

در لیگهای خارجی هم موارد مشابه فراوان هستند. یکی از نمونه های جالب مربوط به سقوط منچسترسیتی به دسته اول لیگ انگلیس در فصل 96-95 لیگ برتر است. جایی که سیتی، ساوتهمپتون و کاونتری با 38 امتیاز از 38 بازی به کار خود خاتمه دادند. اما این سیتی بود که به خاطر تفاضل گل، راهی دسته پایین تر شد و تا مدتها به لیگ برتر برنگشت.

سرانجام می رسیم به یکی از جذاب ترین ماندن ها در هفته پایانی که مربوط به فصل  09-2008 لالیگا است. قبل از برگزاری مسابقات هفته های پایانی به نظر نمی رسید تیم اوساسونا شانسی برای بقا در لیگ داشته باشد؛ زیرا دو بازی این تیم در برابر بارسلونا و رئال مادرید بود. اما اوساسونا این شانس را آورد که بارسلونای گواردیولا بعد از مسجل شدن قهرمانی اش در لالیگا در نیوکمپ با بسیاری از بازیکنان ذخیره خود در برابر اوساسونا به میدان رفت و (1-0) شکست خورد. شانس اوساسونا زنده شده بود و این تیم در آخرین هفته لیگ در ورزشگاه السادار مقابل رئال مادرید قرار گرفت. در روزی که تماشاگران ال سادار، پرهیاهوترین لحظه تاریخ لالیگا را با فریادهای خودشان ثبت کردند، اوساسونا(1-0) برنده شد و به امتیاز 43 رسید.  در حالی که اسپورتینگ گیخون و وایادولید هم 43 امتیازی بودند و ختافه و بتیس 42 امتیازی. از بین این تیمها، بتیس آخرین تیم سقوط کننده شد و اوساسونا به شکلی معجزه وار در لیگ باقی ماند. هرچند اوساسونا هم مثل اکثر تیمهایی که به سختی خودشان را در لیگ حفظ می کنند، همیشه در همان رتبه ها باقی ماند و هرگز به جمع بزرگان فوتبال اسپانیا وارد نشد؛ درست مثل سایر تیمهایی که فقط برای بقا در لیگ با هم نبرد می کنند.

نظر خود را درباره «نبرد برای بقا در انتهای جدول لیگ های فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نبرد برای بقا در انتهای جدول لیگ های فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.