اگرچه دنیای مسائل مالی، هزینه ها و سرمایه گذاری، یک دنیای کاملا بی رحم و جدی است، اما در این بین می توان روزنه هایی از شوخی را پیدا کرد. با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال در طی چند سال اخیر بسیار داغ شده است، چه از روی تجارت و چه از روی رقابت، بسیاری از افراد متمول و سرمایه دار، اقدام به ساخت و راه اندازی ارزهای دیجیتال مختص به خود را کرده اند.

از سال 2009 که ساتوشی ناکاموتو، رمزارز بیت کوین را روانه بازار کرد، رمز ارزها فراز و نشیب های مختلفی را طی کردند. سرمایه گذاری ها و ماین های مختلفی بر روی بیت کوین انجام شد و این بازار پر سود و در عین حال بسیار پر ریسک معروف تر از گذشته شد. این معروفیت باعث شد تا در کنار مسیر اصلی، شعبات فرعی مختلفی شکل بگیرد که برخی از آنها هدفمند هستند و برخی دیگر صرفا به صورت یک مسیر دایروی، به دور خود می چرخند و هدف خاصی را دنبال نمی کنند.

یکی از همین مسیرهای فرعی در دنیای ارز دیجیتال، میم کوین ها هستند. در صورتی که با میم کوین ها آشنایی ندارید، تا پایان این مقاله، همراه آسمونی باشید.

میم کوین چیست؟

میم کوین (Meme Coin)، از ترکیب دو کلمه "Meme" و "Coin" تشکیل شده است. "کوین" به معنی سکه است. از آنجایی که ارزهای دیجیتال از ابتدا به شکل سکه معرفی شدند، تمامی ارزهای دیگر نیز شکل سکه به خود گرفته اند و اغلب از پسوند "کوین" استفاده می کنند. اما کلمه "Meme" داستانی جداگانه دارد که باید در ابتدا به صورت کامل معرفی شود.

"میم"ها، در اصل یک ابراز احساسات و یا روش برخورد می باشد که با انتشار عکس بیان می شود. مطمئنا اگر اکانت های اینستاگرام، توئیتر و یا حتی تلگرامی و واتس اپ داشته باشید، از این دسته از عکس ها، بسیار دیده اید. استفاده از میم ها بیشتر به این منظور است که یک بازخورد و یا احساس را دقیقا آنطور که آنرا حس می کنید، به نمایش بگذارید. برخی از احساسات هستند که نمی توان آنها را با زبان بازگو کرد، اینجاست که میم ها، می توانند آنها را به نمایش بگذارند و حتی باعث شوخی، مزاح و خنده نیز شوند. 

میم معروف دوج کوین
میم معروف دوج کوین

 

حال برگردیم به معرفی کلمه میم کوین، بخش "میم" در این کلمه، اشاره به شوخی ها و عکس های بامزه ای که در سطح اینترنت منتشر شده است دارد. به عنوان مثال، یکی از میم کوین های بسیار معروف، شت کوین دوج است.


در صورتی که با شت کوین ها آشنایی ندارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با شت کوین؛ ویژگی و نحوه سودآوری با سکه هایی بی ارزش


دوج کوین (DogeCoin)، در اصل به صورت یک شوخی در فضای اینترنت معرفی شد و حتی نام آن نیز به شوخی به این صورت انتخاب شده است. طرح اصلی دوج کوین، به صورت سر یک سگ می باشد و به همین دلیل، خالقین این ارز دیجیتال به منظور شوخی، کلمه "Dog" به معنای "سگ" را به کلمه "Doge" تغییر داده اند. در نتیجه می توان این گونه برداشت کرد که میم کوین ها، سکه هایی هستند که به نظر هدف خاصی را دنبال نمی کنند و همانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای بسیار معتبر، از قیمت بالایی نیز برخوردار نخواهند بود. این سکه ها صرفا جهت خالی نبودن عریضه (!)، ایجاد شده اند.

  • معروف ترین میم کوین ها

10 تا از معروف ترین میم کوین ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

نام رمزارز به انگلیسی
دوج کوین Doge Coin
شیبا اینو Shiba Inu
دوجلون مارس Dogelon Mars
سامویدکوین Samoyed Coin
موناکوین Monacoin
نام رمزارز به انگلیسی
دوج دش Doge Dash
بانانو Banano
هوج فایننس Hoge Finance
ووف Woof
داگی Doggy

ویژگی های میم کوین

کسب سود بر اساس دارایی ها، در لغت بسیار جذاب به نظر می رسد، اما روش رسیدن به آن بسیار چالش برانگیز است. آنکه چطور و به چه صورت سرمایه گذاری صورت بگیرد، در پی شناخت ویژگی های مورد معامله ایجاد می شود. در نتیجه برای آنکه روی میم کوین ها سرمایه گذاری صورت بگیرد، لازم است ویژگی های کلی میم کوین ها را از قبل بشناسیم. ویژگی های میم کوین را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  1. پتانسیل سوددهی بالا در مقیاس سرمایه گذاری کلان
  2. احتمال کلاه برداری و ضررهای بسیار زیاد
  3. تبلیغات دروغین و سودجویانه
  4. دستکاری ارزش رمز ارز به روش Pump & Dump

دوج کوین (DogeCoin)
دوج کوین (DogeCoin)

 

البته باید خاطر نشان کرد، که بسیاری از ارزهای دیجیتال هستند که ممکن است ویژگی های اعلام شده را داشته باشند و جزو میم کوین ها نباشند. همچنین برخی از کوین ها نیز هستند که ممکن است میم کوین تلقی شوند اما موارد فوق را شامل نشوند. به صورت کلی از آنجایی که نظارت سازمانی بر روی نحوه کار رمز ارزها وجود ندارد، می توان احتمالات گفته شده را در نظر گرفت.

ارزش میم کوین

از چیزی که به عنوان یک شوخی در فضای اینترنت مطرح می شود، نمی توان انتظار زیادی داشت. میم کوین ها نیز دقیقا همین گونه هستند. اما باید توجه داشت که این ارزهای دیجیتال اغلب پشتوانه ای بسیار قوی دارند و به همین واسطه ارزش آنها به صورت مداوم دستخوش تغییرات می شود. زمانی که یک سرمایه گذار بسیار بلندپایه، از یک ارز دیجیتال تعریف کند و آنرا "آینده" معرفی کند. مطمئنا بسیاری از افراد پیرو، اقدام به سرمایه گذاری بر روی آن خواهند کرد و در نتیجه به علت افزایش تقاضا، قیمت آن ارز دیجیتال نیز افزایش خواهد یافت. 

اگرچه میم کوین های "دوج کوین" و "شیبا اینو" یکی از شناخته شده ترین ارزهای دیجیتال به حساب می روند، اما ارزشی بسیار کم دارند و در سرمایه گذاری های کوچک تاثیر چندانی نخواهند گذاشت. اما این مسئله را در نظر بگیرید، که ارزش کم این ارزهای دیجیتال می تواند در ادامه باعث سود دهی بسیار زیاد شود. به عنوان مثال، قیمت ارز شیبا اینو، عموما بسیار پایین است و حتی ممکن است کمتر از یک تومان نیز برسد، در نتیجه با سرمایه گذاری در کف قیمت، می توان سود حداقلی را متصور شد.

میم کوین ها را می توان در زمره ارزهای بی ارزش و بدون هدف نام گذاری کرد که به آنها شت کوین می گویند. اغلب ارزشمندی میم کوین ها به واسطه افرادی بوجود می آید، که بر روی آن سرمایه گذاری می کنند. به عنوان مثال، ارز دیجیتال دوج کوین، در زمان معرفی صرفا به عنوان یک شوخی با تب و تاب ارزهای دیجیتال معرفی شد، اما به واسطه تایید افرادی چون ایلان ماسک، صاحب شرکت خودروسازی تسلا و چند تن دیگر، به شدت رشد پیدا کرد.

حمایت ایلان ماسک از دوج کوین
حمایت ایلان ماسک از دوج کوین

 

سرمایه گذاری روی میم کوین 

شوخی در یک محیط بسیار جدی ممکن است به دو صورت برداشت شود. یا آنکه بدون دریافت توجه از بین خواهد رفت، یا آنکه به قدری به موقع انجام می شود که ماندگار خواهد بود. در خصوص میم کوین ها نیز می توان همین برداشت را داشت. از آنجایی که بازار کلی ارز دیجیتال فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر می گذارد، سرمایه گذاری در آنها میزان دانش و قدرت ریسک بالایی را می طلبد. 

این موضوع در خصوص شت کوین ها و به صورت جزئی تر، میم کوین ها، بیشتر صدق خواهد کرد. همانطور که اشاره شد، ارزش میم کوین ها بسیار کم است و در حجم بالا است که نمود پیدا خواهد کرد. این در حالیست که آیا سرمایه گذاری کلان بر روی یک ارز دیجیتال که ثبات آنچنانی برای آن قابل تصور نیست، عملکردی عقلانی است یا خیر؟

در جواب باید گفت که بسته به میزان ریسک هر فرد، میزان سوددهی آن سرمایه گذاری مشخص می شود. سرمایه گذاری بر روی میم کوین ها، مصداق بارز ضرب المثل "هرچقدر پول بدهی آش می خوری" است. با این تفاوت که ممکن است پول بدهید اما در نهایت از آش خبری نباشد! در نتیجه اغلب سرمایه گذاری ها بر روی ارزهای دیجیتال و به خصوص میم کوین ها، با دارایی های اضافه انجام میگیرد. به این صورت که در صورت از دست رفتن دارایی، باز هم ضرر آن چنانی به زندگی فرد وارد نشود و در صورت سوددهی نیز، میزان درآمد فرد بیشتر خواهد شد.

 

نظر خود را درباره «آشنایی با میم کوین؛ از ترول شدن تا سرمایه گذاری کلان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با میم کوین؛ از ترول شدن تا سرمایه گذاری کلان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.