زمان مطالعه: 3 دقیقه
مواد غذایی برای تقویت حافظه

مواد غذایی برای تقویت حافظه

مواد غذایی برای تقویت حافظه بسیار موثر است. سبزیجاتی مانند کرفس، کلم بروکلی، کلم و سبزیجات تیره به بهبود حافظه کمک می‌کنند.

مواد غذایی در تقویت حافظه و عملکرد مغز نقش مهمی دارند چرا که منجر به بهتر شدن وضعیت حافظه و هشیاری می‌شود. در ادامه با نکات تغذیه آسمونی باشید تا به معرفی چند ماده غذایی برای عملکرد بهتر حافظه بپردازیم.

جزئیات تقویت حافظه

اگر در زندگی روزمره خود هرازگاهی احساس گیجی و فراموشی می‌‌کنید و یا درگیر یادگیری دروس مدرسه و دانشگاه در فصل امتحانات هستید، ممکن است این مشکل ناشی از کمبود خواب یا دلایل دیگری همچون ژنتیک، سطح فعالیت بدنی و شیوه زندگی و عوامل محیطی باشد با این حال، شکی نیست که رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت مغز و حافظه دارد.

مواد غذایی برای تقویت حافظه

آیا احساس فراموشی می‌کنید؟/چند ماده غذایی که باعث تقویت حافظه می‌شود
مواد غذایی برای تقویت حافظه

اسفناج

اسفناج به دلیل برخورداری از بافت های گیاهی از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد زنانی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگر استفاده می کنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم های موجود در برگ هایش موجب تقویت هوش و حافظه می شود. اسفناج از ماده دارویی به نام فولیک اسید برخوردار است که برای تقویت حافظه موثر است. اسفناج همچنین برای مبتلایان به بیماری قلبی بسیار مفید وحاوی مواد آنتی اکسیدان نیز است. قهوه را دم کنید و بخورید برای تقویت حافظه بسیار مفید است.

تخم مرغ و لبنیات

موادغذایی سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، انواع مغزها، ماست، پنیر، نان های سبوس دار و شیر کم چرب، برای روزهای امتحان بهترین هستند. این خوراکی ها می توانند باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت حافظه شوند.

آب پرتقال

آب پرتقال و سایر مرکبات، هم شیرین هستند و هم اشتهاآور. ویتامین C فراوان موجود در آنها هم می تواند به عملکرد بهتر مغز کمک کند. پس یک لیوان آب مرکبات هم می تواند یکی از بهترین نوشیدنی برای روزهای امتحان باشد.

مربا

مربا از میوه های تازه و با حجم زیادی شکر تهیه شده است. شکر غلیظ شده موجود در مربا می تواند یکی از بهترین منابع تامین سوخت مغز باشد. بهتر است در روزهای امتحان، دور رژیم گرفتن را خط بکشید و کره و مربا را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

انجیر خشک یا تازه

انجیر خشک یا تازه
انجیر خشک یا تازه

انجیر یکی از منابع دریافت مواد قندی است و اگر 3 عدد از آن را با 5 مویز، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 گردو، 2 بادام، 2 پسته و 5 توت خشک مخلوط کنید و بخورید، یک دوپینگ مغزی اساسی برای روز امتحان انجام داده اید.

موز و هندوانه

مصرف برخی میوه ها مانند موز، هندوانه، توت فرنگی، طالبی و پرتقال هم می تواند سوخت کافی برای داشتن تمرکز تامین کند و هم باعث تقویت حافظه برای به خاطر سپردن بیشتر و بهتر درس ها شود. سبزی هایی مانند هویج، اسفناج، بروکلی و مارچوبه هم می توانند باعث تقویت حافظه شوند.

ماهی و گردو

یکی از بزرگ ترین مشکلات روزها و شب های امتحان، اضطراب و استرس است اما امگا3 که به وفور در ماهی های چربی مانند سالمون. قزل آلا و گردو یافت می شود، می تواند باعث کاهش اضطراب و ایجاد تمرکز شود. بهتر است 2 گردو را در صبحانه و هفته ای 3 بار ماهی را در وعده ناهار یا شامتان بخورید.

غلات کامل

خوردن منابع کربوهیدراتی مانند برنج سفید، ماکارونی و سیب زمینی باعث احساس سیری و پری شدید و ایجاد خواب آلودگی می شوند پس بهتر است در روزهای امتحان از مصرف این مواد غذایی پرهیز و نان های سبوس دار یا برنج و ماکارونی قهوه ای که هضم سریع تر و ساده تری دارند، را جایگزین کنید.

 

شکلات تلخ

شکلات
شکلات

شکلات های تلخی که حداقل 75 درصد کاکائو دارند، منبعی بسیار عالی برای دریافت انواع آنتی اکسیدان ها و فلاونوییدها محسوب می شوند. فلاونوییدها باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه می شوند و به یادگیری و به خاطر سپردن مطالب کمک می کنند. به همین دلیل مصرف حدود 15 گرم شکلات تلخ در روزهای امتحان توصیه می شود.

قرص مولتی ویتامین

اگر احساس می کنید در روزهای امتحان به علت استرس و اضطراب بیش از حد، اشتهای چندانی به خوردن تمام گروه های غذایی ندارید و تمام ریزمغذی های مورد نیاز بدنتان را هم دریافت نمی کنید، بهتر است تا پایان آخرین امتحان، روزی یک قرص مولتی ویتامین بخورید. ویتامین B موجود در این قرص ها به کارکرد بهتر مغز کمک می کند. آهن، کلسیم و روی موجود در مولتی ویتامین ها هم علاوه بر افزایش توانایی بدن و قدرت تمرکز، باعث از بین رفتن استرس می شوند.

چای سبز

پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز باعث ایجاد آرامش روانی و تقویت حافظه می شوند. به همین دلیل توصیه می شود در روزهای امتحان حداقل 2 فنجان چای سبز گرم بنوشید.

نظر خود را درباره «مواد غذایی برای تقویت حافظه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مواد غذایی برای تقویت حافظه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.