زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهمترین مسابقه تاریخ فوتبال

مهمترین مسابقه تاریخ فوتبال

روز شنبه 16مارس 1872 جام حذفی بریتانیا اولین فینال خود را تجربه كرد که انقلابی بزرگ در فوتبال دنیا بود. اولین فینال تاریخ فوتبال،با قهرمانی تیمی به پایان رسید

دو هزار تماشاگر در «اووال» واقع در منطقه كنینگتون شاهد دیدار تیمی از «چاتهام» بودند به نام «مهندسان سلطنتی» كه در بین مردم محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشت و تیم «واندررز» (به معنای آوارگان!) این تیم از بهترین بازیكنان مدارس و دانشگاه‌ها تشكیل شده بود و شاید اولین خوشی شانسی فینال‌های تاریخ فوتبال نیز نصیب آنان شد.

ستوان «كرِسوِل» بازیكن حریف تنها ده دقیقه در میدان حاضر بود و شكستگی استخوان‌ ترقوه او موجب شد كه مهندسان سلطنتی مجبور شوند كه تا پایان مسابقه ده نفره رقابت كنند (در آن دوران قانون تعویض در فوتبال وجود نداشت) مصدومیت كرسول اولین مصدومیتی است كه در ورزش فوتبال به شكل رسمی ثبت گردیده است. مسابقه دو تیم مساوی بود تا آن كه «ویدال» بازیكن و اندررز چندین بازیكن حریف را دریبل كرد و توپ را به «مورتون پتو بتس» سپرد. بتس كه در میدان مسابقه با نام اسرار آمیز «آ.اچ.چكر» بازی می‌كرد ـ از زاویه‌ای بسته نخستین گل تاریخ فینالهای F.A.CUP را به ثمر رساند. این گل، تنها گل دیدار فینال بود و تعیین كننده تیم قهرمان.

جالب اینجاست كه در تیم «واندررز» چارلز دبلیو الكوك (دبیراتحادیه فوتبال) كاپیتان بود و او  را در آینده در شش مسابقه بین‌المللی برای تیم انگلستان مسابقه داد. «ویدال» اولین پاسور گل در فینال جام حذفی نیز در همان زمان لقبی شایسته دریافت كرده بود. تماشاگران به این بازیكن اهل «وست مینستر» شاهزاده دریبل می‌گفتند.

 بدنیست بدانید كه بازیكنان تیم واندررز عبارت بودند از:

  1. ولش
  2. الوك تبس
  3. بونسور
  4. بوون
  5. كریك
  6. هومن
  7. لوبوك
  8. تامپسون
  9. ویدال

و ولاستون تیم مهندسان سلطنتی نیز عبارت بود از:

  1. ماریندین
  2. مریمان
  3. لیوت
  4. آدیسون
  5. لیوت
  6. میرهد
  7. لیوت
  8. كوتر
  9. لیوت 
  10. بوگل

داور این رقابت «استیر» از منطقه «آپتون پارك» بود.

اولين قهرمان جام حذفي

در آخرين لحظات مسابقه، مهندسان شانس گلزني داشتند. اما توپي از خط دروازه عبور نكرد تا نيمه (1ـ0) حفظ شود. روزنامه فيلد the Field درباره اين بازي نوشت:

«سريعترين و سنگين‌ترين مسابقه‌اي كه تاكنون در «اووال» برگزار شد.»

 اين روزنامه در تمجيد از بازي دو تيم ادامه داد: «يكي از بهترين بازي‌هاي انفرادي و تيمي كه تاكنون در اتحاديه فوتبال انگلستان برگزار شده است.»

با اين وجود جام قهرماني در پايان مسابقه به قهرمان اعطا نشد! بلكه اين جام يك ماه بعد در مراسمي ويژه در رستوران «پال مال» به تيم قهرمان داده شد.

تفسیری بر نخستین فینال

تیمی با یک مدافع، یک هافبک و هشت مهاجم در تقابل با تیمی که از دو مدافع، یک هافبک و هفت فروارد استفاده می کرد. این یک مسابقه تمرینی یا نمایشی نبود؛ یک رقابت خیلی مهم بود که دقیقا 150 سال قبل در نخستین فینال تاریخ فوتبال برگزار شد.

در فوتبالی که تازه قانونمند شده بود و تیمهای آماتور قرن نوزدهمی انگلیس، مطابق مقرراتی ثابت در سراسر جزیره به میدان می رفتند، شکل گیری جامی به نام « جام حذفی- F.A.CUP » یک انقلاب بزرگ بود؛ انقلابی که به زودی در سراسر دنیا گسترش پیدا می کرد.

نظر خود را درباره «مهمترین مسابقه تاریخ فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مهمترین مسابقه تاریخ فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.