زمان مطالعه: 3 دقیقه
اهمیت عضلات شکم در حرکات دیگر اندامها در ورزش

اهمیت عضلات شکم در حرکات دیگر اندامها در ورزش

یکی از مهم ترین بخش های بدن – که هر روز با آن سر و کار داریم- شکم است. اما چگونه باید این بخش بدن را تقویت کرد؟

شکم قوی، لازم برای یک ورزشکار

مهم ترین مساله ای که باید در مورد شکم خود بدانید، این است که در بسیاری از فعالیت ها و ورزشها، عضلات شکم به سایر اندامها کمک می کنند. مثلا اگر می خواهید هیچ وقت کمرتان خم نشود و کمردرد نگیرید، حتما باید شکمی قوی داشته باشید. در رشته هایی مثل دوومیدانی، شنا، ژیمناستیک و...که در ظاهر استفاده چندانی از شکم نمی کنیم، عضلات شکم تاثیر فراوانی در حرکات دیگر اندامها دارند و بدون شکم قوی، هرگز نمی توانیم در هیچ رشته ورزشی موفق باشیم.

****

راههای بی فایده برای کوچک شدن شکم

حتما شما در بین دوستان یا خانواده تان، کسانی را دیده اید که شکمی بزرگ دارند و دنبال این هستند که بدنشان دست نخورده بماند، اما شکم بزرگشان کوچک شود. شاید خیلی ها رژیم غذایی بگیرند و خیلی ها هم به سراغ وسایل  لرزشی( ویبره) بروند که در شبکه های مختلف تبلیغ می شود. دسته سوم هم فقط دنبال ورزش های مخصوص شکم هستند. مثلا هر روز دراز و نشست انجام می دهند تا لاغر شوند. فکر می کنید کدام راه حل، بهتر است؟ جواب ساده است: هیچ کدام!. اما چرا؟

***

محل تجمع چربی ها

قبل از هر چیز یادتان باشد که شکل و ساختار بدن ما با همدیگر متفاوت است. به همین خاطر چربی های بدن ممکن است در نقاط مختلفی جمع شوند. مثلا چربی های یکی در پایین تنه، ران ها و ساق پای او تجمع کنند و چربی های اضافی یک نفر در شکم. فرقی نمی کند این چربی های اضافی در کجای بدن باشند. اما اگر کسی بخواهد از این چربی ها کم کند، باید تمام بدن خود را لاغر کند تا چربی های اضافی شکمش هم کم شده و او لاغر گردد. اگر دوستی را دیدید که فقط حرکات شکم انجام می دهد، حتما به او بگویید با این کار، عضلاتش شکمش قوی می شود اما شکمش فقط وقتی کوچک می شود که ورزش های دیگر را هم انجام دهد!

***

عضلات و ماهیچه های مختلف شکم

نکته مهم دیگر این که شکم از سه عضله جدا از هم تشکیل شده و هر کدام با ورزشی مخصوص و جدا از هم باید تقویت شود. عضله « راست شکمی» عضله ای است دراز. از جایی که شکمتان قرار گرفته تا زیر سینه هایتان محل قرار گرفتن این عضله است.

عضله « عرضی شکم» در پهلوهای تان قرار دارد. حتما دیده اید بعضی آدمها چاق، پهلوهایی بزرگ دارند؟ روی عضله عرضی شکم این افراد، پر از چربی شده که باید آب شود! آخرین بخش عضلات هم « مورب» هستند که در زیر لایه های عضلات شکم قرار دارند.

****  

دراز و نشست و کرانچ

برای قوی شدن عضله راست شکمی خود، می توانید روی سطح صاف، دراز و نشست انجام دهید. اگر مدتی این کار را کردید، این عضله شما تقویت شده و حتی می توانید از سطح های شیبدار برای انجام دراز و نشست استفاده کنید.

روش دوم، حرکت « کرانچ» است. در کرانچ باید روی زمین بخوابید، زانوهای خود را خم کنید و دو دست خود را در کنار دو گوش بگذارید. برخلاف دراز و نشست، موقع بالا آمدن از زمین، لازم نیست کامل بالا بیایید و حدود 45 درجه بالا آمدن کافی است.

مهم نیست چند تا حرکت انجام دهید. مهم این است که به کمرتان فشار نیاورید و تنها با قدرت شکم، خود را به سمت بالا بکشید. اگر دیدید به شکمتان فشار می آید، بدانید حرکت را درست انجام می دهید.

***

انقباض شکم

می رسیم به یک حرکت آسان برای تقویت عضلات داخلی شکم. تا جایی که می توانید شکم را تو( داخل) داده، آن را منقبض کنید. چگونه؟ همان طور که در هنگام نفس کشیدن و زمان« دَم» هوا را به داخل کشیده و شکمتان فرو می رود. این کار را همه جا می توانید بکُنید. چه نشسته، چه ایستاده. حتی خوابیده!

***

چرخش کمر

برای آخرین حرکت، مثل حرکت کرانچ و دراز و نشست، روی زمین دراز کشیده و پاهای خود را خم کرده، زانوهایتان را بالا بیاورید. کف پایتان را اندکی از روی زمین بلند کرده و بالاتنه تان را به نوبت به چپ و راست بچرخانید.

تکرار مجموع این حرکات می تواند عضلات شکمتان را حسابی قوی کند. هرچند که شاید در اولین دفعه های تمرین، شکم دچار گرفتگی شود. اما با تقویت شکم، این مشکل هم حل خواهد شد.

فقط یادتان باشد اگر می خواهید چاق نشوید، باید ورزش های دیگر را هم انجام دهید!

نظر خود را درباره «اهمیت عضلات شکم در حرکات دیگر اندامها در ورزش» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اهمیت عضلات شکم در حرکات دیگر اندامها در ورزش فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.