زمان مطالعه: 2 دقیقه
موج گسترده مهاجرت اقلیمی در جهان

موج گسترده مهاجرت اقلیمی در جهان

مهاجرت اقلیمی این روز ها به یکی از دلایل مهم مهاجرت تبدیل شده است. تغییرات اقلیمی عواقب زیان ناپذیری دارد که منجر به مهاجرت اجباری می شود.

عوامل طبیعی همواره بر زندگی انسان ها تاثیر داشته اند. گاهی طبیعت خطراتی را ایجاد می کند که عواقب آن از جنگ نیز بیشتر می شود. پدیده تغییر اقلیم به یکی از دلایل مهم مهاجرت تبدیل شده است. افراد در مواجه با مخاطرات طبیعی مجبور می شوند مکان خود را تغییر دهند تا مشکلات خود را حل نمایند.

تغییرات اقلیمی یکی از روش های سازگاری و جلوگیری از عواقب زیان بار آن است. به عبارت دیگر مهاجرت اقلیمی می تواند فشار ناشی از افزایش جمعیت بر منابع طبیعی در یک منطقه را کاهش دهد. در این بخش از آسمونی دلایل مهم مهاجرت اقلیمی را بررسی می کنیم. 

دلایل مهاجرت اقلیمی

مهاجران اقلیمی افرادی هستند که به دلیل تغییرات ناگهانی یا طولانی مدت دریا و بر هم زدن الگوی فصلی آب و هوا به همراه دارد. میزان وقوع برخی از این تغییرات را می توان با استفاده از پروژه های سازگاری آب و هوا کاهش داد. پناهندگان اقلیمی ممکن است به کشور دیگری پناهنده شوند یا مهاجرت کنند. در مواردی نیز این مهاجران در داخل کشور خود مهاجرت داخلی می کنند. در سال 2018 بیش از 143 میلیون نفر در اثر تغییرات اقلیمی در جهان مجبور به مهاجرت شده اند.

در ژانویه 2020 ، کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که "مهاجرانی که به دلیل تغییرات اقلیمی مهاجرت می کنند، مجبور به بازگشت به کشور خود نخواهند شد.

تا سال 2017 ، هیچ تعریف استانداردی از مهاجرت اقلیمی وجود نداشت. به دلیل دشواری در بازنویسی کنوانسیون 1951 سازمان ملل در مورد مهاجران، سازمان جهانی محیط زیست از مهاجران اقلیمی تحت عنوان "مهاجران محیط زیست" یاد می کند. اگرچه تعریف مشخصی از مهاجرت زیست محیطی وجود ندارد ، اما محققان و دانشمندان محیط زیست معتقدند که مهاجرت به منزله “عدم سازگاری” و یا شکست در سازگاری در برابر شرایط محیطی است.

انواع مهاجرت اقلیمی

مهاجرت اقلیمی اضطراری

افرادی که به دلیل یک فاجعه زیست محیطی یا یک رویداد ناگهانی به طور موقت از محل زندگی خود فرار می کنند. به عنوان مثال، کسی به دلیل طوفان ، سونامی ، زلزله و غیره مجبور به ترک کشور خود شده اند.

مهاجرت اقلیمی اجباری

افرادی که به دلیل بد شدن شرایط زندگی مجبور به ترک کشور خود می شوند. به عنوان مثال: افرادی که به دلیل تخریب محیط زیست دیگر نمی توانند در آن منطقه زندگی کنند. ساکنین روستای ساتابایا در هند پس از اینکه خانه های خود را به خاطر بالا آمدن سطح دریا و فرسایش زمین ها از دست داده اند، به مناطق دیگر مهاجرت کردند.

مهاجرت اقلیمی اقتصادی

افرادی که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده ، مهاجرت را انتخاب می کنند. به عنوان مثال کسی که به دلیل کاهش بهره وری ناشی از بیابان زایی محل زندگی خود را ترک می کند. بر اثر مطالعات انجام شده در سال 2013 ، بخش زیادی از جمعیت آفریقا ، دلایل اقتصادی را دلیل مهاجرت خود عنوان کردند.

نظر خود را درباره «موج گسترده مهاجرت اقلیمی در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره موج گسترده مهاجرت اقلیمی در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.