زمان مطالعه: 4 دقیقه
ممنوع الخروج کردن افراد

ممنوع الخروج کردن افراد

یک فرد به دلایل مختلف می تواند ممنوع الخروج شود از جمله این که مهریه پرداخت نکند، بدهی داشته باشد ،جرمی انجام دهد و ...

ممنوع الخروج کردن یعنی به وسیله قانون، از خروج شخصی از کشور جلوگیری کنیم. این کار برای فشار آوردن به شخص بدهکار جهت باز پرداخت بدهی های خود و پیشگیری کردن از فرار شخص مورد نظر می باشد. برخی افراد بخاطر دلایل مختلفی مثل بدهی های مالی و مسائل امنیتی و... ممنوع الخروج شدن را تجربه خواهند کرد. حکمی که توسط دادگاه برای ممنوع الخروج کردن افراد صادر می شود دارای 6 ماه اعتبار می باشد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در ادامه مطلب با آسمونی همراه شوید.

چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

  • ممنوع الخروجی بدهکار پس از قطعیت دادنامه از محاکم دادگستری

اگر یک فرد بدهی مالی به کس دیگری داشته باشد اعم از اینکه این بدهی وجه نقد باشد یا هر نوع مال دیگری و به موجب رای دادگاه حکم بدهکاری شخص صادر و قطعی شده باشد، این فرد نمی‌تواند تا زمانی که بدهی خود را به طلبکار پرداخته نکرده از کشور خارج شود. البته فرد بدهکار می‌تواند همانطور که قرار است بدهی خود را تسویه کند با گرفتن رضایت از طلبکار از کشور خارج شود. در این مورد اختیار و اجازه کاملا به طلبکار بستگی دارد و در صورتی که حتی یک نفر از طلبکاران رضایت نداشته باشد، خروج از کشور برای بدهکار لغو می شود.

  • بدهکاران مالیاتی

افرادی که بدهی قطعی به سازمان مالیات کشور را دارند طبق ماده 17 قانون گذرنامه با اقدام دولت از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری خواهد شد. این افراد مانند متخلفان ارزی و بدهکاران محکوم در محاکم قضایی همگی باید تا زمانی که بدهی خود را تسویه نکرده اند،در کشور بمانند. اگر افراد بدهی‌های سنگین مالیاتی داشته باشند، ممکن است حتی گذرنامه هم برای آن ها صادر نشود.
بانک مرکزی اشخاص حقیقی و حقوقی مثل مدیران شرکت‌های دولتی و خصوصی که وام از بانک‌های کشور گرفته‌اند و اقساط خود را پرداخت نکرده اند را نیز ممنوع الخروج خواهند کرد و تا زمانی که بدهی خود را پرداخت نکنند به همین صورت باقی خواهد ماند.

  • ممنوع الخروج کردن مرد توسط زن

در صورتی که زن درخواست مهریه کند و حکم دادگاه هم برای پرداخت مهریه صادر شده باشد، مرد تا‌زمانی که مهریه را نداده یا اجازه همسرقبلی  را کسب نکرده باشد، اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت. در واقع موقعیت مرد برای پرداخت مهریه همسرش که ممکن است جدا شده باشند یا نشده باشند، عین موقعیت بدهکار مالی می باشد.

برای گرفتن مهریه به 2 طریق می توان همسر را ممنوع الخروج کرد:

  1. مراجعه و اقدام از طریق دادگاه
  2. از طریق اجرای اسناد رسمی
  • ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

زن برای گرفتن گذرنامه نیاز دارد تا شوهرش اجازه دهد‌ اجازه حقی برای زن ایجاد نمی کند و به موجب ماده 19 قانون گذرنامه مرد می تواند از اجازه خود عدول و مانع خروج همسرش از کشور شود

  • ممنوع الخروجی به خاطر مصالح اجتماعی و سیاسی

در برخی از موارد هم ممکن است ممنوع الخروج شدن فرد به دلیل مصالح اجتماعی و سیاسی باشد که با سفر خارجی در تعارض است و دستور به صورت مستقیم از مقامات قضایی برای جلوگیری از خروج این فرد صادر می شود. در این مورد هم تا زمانی که دوباره مجوز کسب نکند، امکان خروج از کشور برای فرد مورد نظر وجود نخواهد داشت.

  • ممنوع الخروج شدن دختر مجرد توسط پدر

فرزندان پسر و دختر زیر 18 سال نیاز به اجازه ولی و سرپرست برای خروج از کشور را دارند. بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 اگر سرپرست اجازه خروج فرزند زیر 18 سال خود را ندهد دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت کودک یا نوجوان با گرفتن تضمین اجازه خروج را صادر می کند.

مدت‌زمان اعتبار ممنوع الخروج بودن

ماده 133 قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید در صورتی که دادگاه تشخیص بدهد می‌تواند ضمن صدور حکم مجازات، فرد را ممنوع الخروج کند، این حکم تا 20 روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان بوده و سپس قطعی می‌شود‌ و 6 ماه اعتبار دارد و قابل تمدید نیز خواهد بود. اگر مرجع صادر کننده حکم یا دادگاه تجدیدنظر این قرار را نقض کند، باید سریع دستورات لازم را برای رفع منع خروج از کشور به مراجع مربوطه ارسال کند.

مراجع مربوط به صدور حکم ممنوع الخروج شدن

دادسرا به عنوان اولین مرجع رسیدگی به جرم و جنایت، اجازه صدور دستور ممنوع الخروجی کردن افراد را دارد. در واقع اگر بعد از بازپرسی‌ها، شخص متهم شناخته شده و بازپرس یا دادستان تشخیص دهد که صدور این دستور در آینده پرونده تاثیر می گذارد، به دادستان کل اطلاع داده شده و ایشان دستور ممنوع الخروج کردن شخص متهم را صادر می‌کند.

شرایط استثنایی در ممنوع الخروج بودن

در شرایط‌های استثنایی ممکن است فرد دارای شرایط ممنوع الخروجی که در بالا ذکر شد، باشد و هنوز برای رفع آن اقدامی نکرده باشد اما با این وجود اجازه خروج از کشور را پیدا می‌کند. یکی از این شرایط وجود بیماری‌های صعب العلاجی است که ثابت شود در کشور قابل درمان نیست اما در خارج از کشور امکان درمان وجود دارد در این صورت مجوزهای سفر درمانی ضروری از سوی دادگاه صادر می‌شود و موقتی می باشد.

قوانین ممنوع الخروج شدن

برای ممنوع الخروج کردن افراد به قوانین زیر استناد می شود:

  1. ماده 202 قانون مالیات های مستقیم
  2. ماده واحده لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکها مصوب 1359 شورای انقلاب
  3. ماده 17 قانون گذرنامه
  4. مواد 247 و 509 قانون آیین دادرسی کیفری
  5. بخشنامه شماره 222 اداره ثبت اسناد و املاک
  6. ماده 201 آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی مصوب 1387

راه های استعلام ممنوع الخروجی

  • اینترنتی

اگر شما مشمول یکی از شرایط ممنوع الخروج شدن هستید ولی دقیق نمی‌دانید که طرف مقابل همچین تقاضایی داده است یا نه، می‌توانید به سامانه اینترنتی ممنوع الخروجی مراجعه کرده و با وارد کردن نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد خود از وضعیت ممنوع الخروجی بودن تان مطمئن شوید.
سامانه اینترنتی ممنوع الخروجی:

http://exitban.ssaa.ir

  • مراجعه مستقیم فرد به اداره گذرنامه

برای استعلام ممنوع الخروج بودن بهترین مرجع، اداره گذرنامه است که می تواند بهترین کمک را به شما کند.

نظر خود را درباره «ممنوع الخروج کردن افراد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ممنوع الخروج کردن افراد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.