زمان مطالعه: 3 دقیقه
مقایسه ای بین دربی استقلال و پرسپولیس با دربی های خارجی

مقایسه ای بین دربی استقلال و پرسپولیس با دربی های خارجی

«دربی» در فرهنگ ورزشی به معنی مصاف ورزشی دو تیم از یک شهر یا یک منطقه  است که سابقه تاریخی، فرهنگی، قومی و قبیله ای در پس این مصاف ها نهفته است .

دربی ها همیشه آبستن حوادث بی شماری بوده و هست. در بسیاری از موارد وضعیت دو تیم در جدول نشانگر تیم پیروز آن نیست. اما دربی از کجا آمده است؟

 معنای دربی

 در واقع سه تئوری در مورد چگونگی پیدایش این کلمه و ورود آن به فوتبال وجوددارد. تئوری نخست این است که این کلمه از شهری به اسم «آشبورن» در ایالت دربی شایرانگلستان پدید آمده است. درقرن 12 که بازی هایی با سبک و سیاق فوتبال برگزار می شد، طی دو روز دو گروه از مردم شهر در روز سه شنبه و چهارشنبه  با هم مسابقه می دادند که از 2 بعد از ظهر تا 10 شب ادامه داشت و اگر تا قبل از ساعت پنج عصر توپی گل می شد، توپی جدید وارد زمین مسابقه کرده و در غیر این صورت رقابت را تعطیل می کردند تا  روز 4 شنبه که مجدداً مسابقه از سر گرفته می شد. البته این بازی همچنان درشهر« آشبورن» برگزار می شود.

تئوری دوم حاکی از این است که این کلمه از مسابقات اسب سواری که در شهر دربی ازسال 1780 برگزار می شده است آمده.

اما تئوری سوم که به نظر معقول تر می نماید، از دیدار قرمز و آبی های بندرلیورپول سر رشته گرفته است.  زمین دو تیم که در آن مسابقات خانگی را برگزار میکردند توسط پارکی به نام «استنلی» از هم جدا می شد که مالک آن پارک یا باغ شخصی بوده به اسم «کنت دربی»  و از آن روز مسابقات ورزشی که تیمهای یک شهر یا یک استان و منطقه با هم برگزار می کنند «دربی» نامیده می شود.

دربی سرخابی های ایران:

در بین تمامی دربی های ایران و جهان چند دربی هستند که همیشه توجهات را به خود جلب میکند. دربی تهران نیز به خاطر استقبال هواداران دو تیم با حضور 80 هزار نفر که در استادیوم حضور داشتند از پر تماشاگرترین دربی های دنیا است. هر چند تعداد تماشاگران دربی تهران، قبلا و به گفته آمار غیررسمی تا 120 هزار نفر هم رفته است.

 دربی تهران سابقه ای 55 ساله دارد اما پیش از آن نیز 25 سال بین تیم های شاهین و تاج برگزار می شد. در دهه های 20 و 30 شمسی تیم تاج به دولت وابسته بود و تیمسار خسروانی رییس این باشگاه چنین کاری کرده بود تا باشگاه از امکانات بیشتری استفاده نماید. اما همین مساله بهانه ای شد برای مبارزه طرفداران و مخالفان حکومت در قالب تیم های تاج و شاهین. بعدها با انحلال شاهین و پیوستن بازیکنان مشهور این تیم به تیم تازه تاسیس «پرسپولیس»، محبوبیت شاهین به پرسپولیس انتقال یافت و جذابیت دربی تهران حفظ شد.

اما با توجه به این که در حال حاضرهر دو تیم زیر نظر وزارت ورزش اداره می شوند، تفاوت های هویتی دو تیم از بین رفته و حساسیت ها کم شده است. پخش بازی های اروپایی از صدا و سیما، تماشاگران نسل جدید را نسبت به این دربی بدبین کرد و با افت کیفیت لیگ، کیفیت این بازی نیز پایین آمد

دربی مادونینا:

وقتی باشگاه آ.ث. میلان در سال 1899 تاسیس شد،  روسونری ها تنها تیم این شهربزرگ بودند ولی  در سال 1908 بود که در پی اختلافاتی که بر سر باند بازی بین بازیکنان داخلی و خارجی وجود داشت، از این تیم جدا شدند و اقدام به تاسیس باشگاه اینترنازیوناله (اینتر میلان) کردند که اکثریت آنها را بازیکنان خارجی همان تیم آ.ث میلان تشکیل می دادند و از آنجا بود که دربی مادونینا کار خود را آغاز کرد.گروهی که اینترنازیوناله را ساختند، مخالف حضور فقط انگلیسیها در تیم آ.ث.میلان بودند و بدین شکل اینترناتزیوناله تاسیس شد.معمولاً طرفداران تیم اینتر را قشر ثروتمند شهر میلان وطرفداران میلان را قشر متوسط و رو به پایین تشکیل می دهند.

مادر دربی ها:

دربی شهر آتن بین المپیاکوس پیرائوس و پاناتینایکوس را خود آتنی ها به نام مادرهمه دربی ها قلمداد می کنند. سبزهای  پاناتینایکوس مربوط به مناطق وسط شهر آتن وقشر متوسط جامعه هستند و قرمز و سفیدهای المپیاکوس مربوط به مناطق بندری پیرائوس هستند که غالباً قشر متوسط رو به پایین جامعه را تشکیل می دهند.

دربی استانبول :

دربی اصلی استانبول را گالاتاسرای و فنرباغچه برگزار می کنند. گالاتاسرای در سال 1905 تاسیس شد و فنرباغچه دو سال دیرتر یعنی سال 1907.

به لحاظ اینکه تنگه بوسفورشهر استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده است، دیدار این دو تیم که هر کدام مربوط به یک بخش از استانبول هستند حساسیت بیشتری دارد تا دیدار یکی از این دو مقابل بشیکتاش.

دربی گلاسکو:

رنجرز در سال 1873 توسط پروتستانهای اسکاتلند تاسیس شد.سلتیک نیز در سال 1888 توسط مهاجرین ایرلندی که کاتولیک بودند توسط کلیسای خود وبه واسطه علاقه شدید کشیش والفرید به فوتبال، باشگاه سلتیک افتتاح شد. از ابتدای تاسیس این باشگاه تا یک قرن بعد بازیکنی پروتستان در این تیم بازی نکرد و از این لحاظ است که بازیهای این تیم مقابل رنجرز همیشه نبرد مرگ وزندگی و یا در حقیقت نبرد مذاهب موجود در گلاسکو است. 

دربی کاپیتاله:

دربی رم یکی از دربی های معروف دنیا است که همیشه دارای حواشی بسیاری بوده است.  لاتزیو در واقع نماینده قشر متوسط رو به بالای جامعه است و رم بیشتر نمایانگر طبقه کارگر شهر رم است.  در این چند ساله اخیر هواداران لاتزیو به دلیل در اختیار داشتن پلاکاردهای نژادپرستی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. از معروفترین هوادارانلاتزیو می توان به موسولینی، فاشیست معروف ایتالیایی اشاره کرد.

نظر خود را درباره «مقایسه ای بین دربی استقلال و پرسپولیس با دربی های خارجی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مقایسه ای بین دربی استقلال و پرسپولیس با دربی های خارجی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.