زمان مطالعه: 2 دقیقه
معافیت تحصیلی دانشجویی

معافیت تحصیلی دانشجویی

معافیت تحصیلی مخصوص دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل را دارند و فعلاً به خدمت سربازی نمی خواهند بروند. اما شرایط آن چیست؟

دانشجویان مشمول سربازی اگر قصد ادامه تحصیل دارند باید معافیت تحصیلی دانشجویی را دریافت کنند. یکی از مهم ترین شرایط دریافت این معافیت، غیبت نداشتن مشمولان است. پسران می توانند پیش از اینکه سنوات سربازی شان تمام شود به تحصیل خود ادامه دهند و دیگر نگران غیبت سربازی خود نباشند، البته این سنوات برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است. در ادامه مطلب آسمونی به نحوه ثبت نام درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان در سامانه سخا می پردازیم.

نحوه ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی

انجام این کار بسیار ساده است؛ در ابتدا باید به سایت https://sakha.epolice.ir (سایت سخا) وارد شوید. طبق تصویر زیر وارد پورتال شوید:

  • ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییاگر تابحال رمز عبور نداشتید، به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و رمز (کد سخا) را دریافت کنید.
  • اگر رمز عبور را فراموش کرده اید پس از طریق فراموشی یا تغییر رمز عبور اقدام کنید.

مرحله اول

باید نام کاربری و شماره موبایل خود را وارد کنید، سپس پیامکی برای شما ارسال می شود. شماره موبایل شما باید از قبل در سامانه وظیفه عمومی ثبت شده باشد، اگر هنوز آن را ثبت نکرده اید باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و شماره موبایل خود را در سامانه ثبت کنید.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییاطلاعاتی که از طریق پیامک برایتان ارسال شده را طبق تصویر وارد کنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییوارد پرتال خود شده و گزینه ثبت درخواست را انتخاب کنید. اطلاعات خود را وارد کرده و در بخش نوع درخواست، گزینه "معافیت تحصیلی دانشجویی داخلی یا خارجی" را برحسب موقعیت خود انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه "افزودن" کلیک کنید.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییسپس پنجره ای مانند زیر برای شما باز می شود که باید تیک ضوابط و مقررات را فعال کنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییپس از آن، وارد مرحله مشخصات فردی می شوید. تمام فیلدهای الزامی و ستاره دار را باید پر کنید و عکس پرسنلی خود را آپلود کنید. درنهایت، گزینه ادامه را بزنید.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییمرحله دوم

این مرحله شامل اطلاعات تحصیلی و ثبت اطلاعات مدرک تحصیلی دانش آموزی (فقط پایه دوازدهم) است و در ادامه گزینه ادامه را بزنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییمرحله سوم

این مرحله، درخواست معافیت تحصیلی دانشجویی است. تمام فیلدهای ستاره دار را پر کرده  و گزینه ادامه را بزنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییپس از پر کردن گزینه ها نوبت به پرداخت معافیت تحصیلی دانشجویی داخلی می رسد. که در صورت داشتن شرایط اولیه باید پرداخت صورت گیرد.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییپنجره پرداخت بانکی برای شما باز می شود که باید اطلاعات بانکی خود را وارد کنید. بعد از پرداخت موفق، درخواست یا وضعیت تائید شرایط اولیه به صورت آنلاین به دانشگاه منتقل می شود.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییپس از انجام پرداخت، پنجره زیر با عنوان عدم صدور مجوز ثبت نام برای شما باز می شود:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییپنجره ای مطابق تصویر زیر باز خواهد شد، چنانچه قصد ثبت درخواست بررسی توجیه عدم صدور را دارید بر روی گزینه "توجیه عدم صدور" کلیک کنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییتوضیحات را وارد کرده و مدارک موردنظر را آپلود کنید و گزینه ذخیره را بزنید:

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییدر صورت دریافت نسخه PDF، گزینه تائید را بزنید.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییطبق تصویر زیر، رسید ثبت درخواست توجیه عدم صدور معافیت تحصیلی برای شما قابل مشاهده خواهد بود و می توانید آن را پرینت بگیرید.

ثبت نام معافیت تحصیلی دانشجوییدر این رسید قید شده است که درخواست توجیه عدم صدور معافیت تحصیلی برای سازمان وظیفه عمومی ارسال خواهد شد و نتیجه آن ظرف یک هفته از طریق پیامک یا مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی به اطلاع شما خواهد رسید.

نظر خود را درباره «معافیت تحصیلی دانشجویی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معافیت تحصیلی دانشجویی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.