زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی مصطفی کارخانه

بیوگرافی مصطفی کارخانه

در بین مربیانی که برای والیبال ایران افتخارآفرینی کرده اند، هیچ کس به گرد مصطفی کارخانه مربی تیمهای باشگاهی و ملی کشورمان نمی رسد.
نام و نام خانوادگی مصطفی کارخانه
تاریخ تولد 2 خرداد 1338
محل تولد ورامین - ایران
حرفه مربی والیبال

درباره مصطفی کارخانه

سال 1377 اولین افتخار والیبال ایران در مسابقات جوانان آسیا رقم خورد. در آن سال، ایران میزبان مسابقات والیبال جوانان آسیا بود و جوان‌هایی مثل بهنام محمودی، علیرضا نادی و محمد ترکاشوند با درخشش در این رقابت‌ها نام خود را بر سر زبان‌ها انداختند. ایران تمام رقابت‌های خود را با اقتدار برد و فقط دو ست را در طول تورنمنت از دست داد تا بالاتر از قدرت‌های شرقی، قهرمانی آسیا را جشن گیرد. چیزی که برای دهه‌ها تنها یک رویای دست نیافتنی به نظر می‌آمد.

مردی که خود را با این قهرمانی در شمار اولین‌ها قرار داد، مصطفی کارخانه بود. مرد 188 سانتی‌متری متولد دوم خرداد 1338 در ورامین که در آن روزها هنوز چهل سالش نشده بود و به اولین مربی والیبال ایران تبدیل می‌شد که قهرمانی آسیا را جشن می‌گرفت.

مربیگری مصطفی کارخانه و افتخارات او

بعدها مربی‌های خارجی زیادی به ایران آمدند. با این حال، همگی آن‌ها آمدند و رفتند و کارخانه در اوج ماند و افتخارات را یکی بعد از دیگری به عناوین قبلی خودش اضافه کرد. بعد از حضور تیم ملی جوانان در رقابت‌های جهانی، کارخانه مربی صنام تهران شد و در سال‌های 1379 و 1380 این تیم را قهرمان لیگ والیبال ایران کرد. در همان زمان تیم ملی نوجوانان ایران آماده حضور در مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا شده بود و باز هم کسی شایسته‌تر از کارخانه برای مربیگری این تیم تشخیص داده نشد. این تیم قهرمانی آسیا را جشن گرفت و یک سال بعد، در مسابقات جهانی در قاهره تمام بزرگان اروپایی را شکست داد و سرانجام نایب قهرمان جهان شد.

مصطفی کارخانه همراه با پسرش (قاسم) که به تیم ملی والیبال نیز دعوت شد

در سال 1381 مسابقات جوانان آسیا برگزار شد و باز هم هدایت تیم ملی ایران به کارخانه سپرده شد. ایران باز هم قهرمانی آسیا را از آن خود کرد و بلافاصله بعد از این افتخار، کارخانه در رده باشگاهی قهرمانی‌های خود را ادامه داد. این بار فتح لیگ با صنام در سال‌های 1382 و 1383 و قهرمانی رقابت‌های باشگاه‌های آسیا در سال 1383 و در حضور پیکان، دیگر نماینده ایران.

از سال 1384 کارخانه مربی پیکان شد و در این تیم هم قهرمانی لیگ را بارها و بارها به دست آورد. این اولین عنوان کارخانه در سال 84 بود و بعد از آن هم سه سال پیاپی دیگر این عنوان را تکرار کرد. به همین شکل هم چهار بار پیاپی با پیکان قهرمان آسیا شد که اولین عنوان او در سال 85 بود و آخرین عنوانش در سال 88.

در این بین هر وقت تیم ملی جوانان هم مسابقه داشت، کارخانه هدایت نسلی از جوانان کشورمان را بر عهده می‌گرفت و آنان را به قله والیبال آسیا می‌رساند. ایران با هدایت کارخانه در سال‌های 85 و 87 دو بار دیگر فاتح رقابت‌های جوانان آسیا شد و در این بین، در سال 1386 در رقابت‌های جوانان جهان که در کازابلانکا (مراکش) برگزار می‌شد، در رده سوم جهان قرار گرفت.

در دهه 90 هم کارخانه مربیگری تیم‌هایی مثل متین ورامین و بانک سرمایه را عهده‌دار شد و با متین در سال 91 و با بانک سرمایه در سال‌های 94 تا 96، سه بار قهرمان ایران شد. در سال‌های 95 و 96 هم عنوان قهرمانی آسیا را با بانک سرمایه به دست آورد تا عناوین و افتخارات او از شمارش خارج شود. کارخانه در طول این سال‌ها 9 بار هم به عنوان مربی سال والیبال ایران برگزیده شد.

نظر خود را درباره «بیوگرافی مصطفی کارخانه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی مصطفی کارخانه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.