زمان مطالعه: 3 دقیقه
مساجد تاریخی شیراز و اصفهان

مساجد تاریخی شیراز و اصفهان

در این مطلب می‌خواهیم تعدادی از مساجد شیراز و اصفهان که از نظر معماری و تزئینات داخلی جزو شاهکارهای هنر ایرانی محسوب می‌شوند، را معرفی کنیم.

معماران مشهور و بنام ایرانی با به کارگیری اصول معماری این مرزو‌بوم دست به ساخت مساجدی زدند که امروزه در لیست زیباترین بناهای تاریخی جا خوش کرده‌اند. اگر قصد سفر به هر یک از این دو شهر را داشتید، پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی را برای بازدید از تک‌تک این مساجد در نظر بگیرید.

اقامت در شیراز و اصفهان

شیراز و اصفهان از نظر تعداد جاذبه‌های گردشگری در راس شهرهای ایران قرار دارند و سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر خصوصا در هوای خنک و مطبوع پاییز هستند. به همین دلیل پیدا‌کردن محل اقامت مناسب ممکن است کمی پرهزینه و مشکل به نظر برسد، اما کافی است سری به وب سایت‌های معتبر اجاره آنلاین اقامتگاه مانند هومسا بزنید و با چند کلیک و جستجوی ساده، بهترین و مناسب‌ترین اقامتگاه مورد نظر خود را پیدا کنید. امروزه استفاده از این وب‌سایت‌ها توانسته مشکل اجاره هتل، بومگردی، سوئیت، آپارتمان و ... را به سادگی حل کند. پس پیشنهاد می‌کنیم با اجاره روزانه سوئیت در شیراز یا اصفهان، فرصت سفر رفتن در پاییز هزار رنگ را از دست ندهید.  

مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد زیبا که به مسجد صورتی هم شهرت دارد، یکی از شاهکارهای هنر ایرانی- اسلامی محسوب می‌شود که در فاصله بین سال‌های 1294 تا 1305 هجری قمری ساخته شده است. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی فقط برای ثبت تصاویر از شبستان این مسجد لحظه شماری می‌‍کنند. در ساعت‌های خاصی از روز، نور آفتاب از میان شیشه‌های رنگی پنجره‌های چوبی آن عبور می‌کند و با تابیدن روی فرش‌های شبستان مناظری فوق‌العاده خلق می‌شوند که سوژه عکاسی بسیاری از علاقه‌مندان است. تماشای معماری، کاشیکاری و مقرنس‌کاری‌های به کار رفته در این مسجد را از دست ندهید.

مسجد جامع عتیق شیراز 

مساجد تاریخی شیراز و اصفهان
مساجد تاریخی شیراز و اصفهان

چیزی که این مسجد را از سایر مساجد ایران جدا می‌کند وجود بنایی در مرکز حیاط مسجد است که به آن خدایخانه می‌گویند. این بنا در گذشته به عنوان محلی برای کتابت قرآن مورد استفاده قرار می‌گرفته و در واقع به نوعی نقش چاپخانه‌های امروزی را ایفا می‌کرده است. مسجد عتیق شیراز قدیمی‌ترین مسجد شیراز است و به آن مسجد آدینه یا مسجد جمعه هم می‌گویند. از نظر تزئینات به کار رفته، بسیار ساده‌تر از مسجد خواجه نصیر است و تنها در بخش‌هایی از مسجد شاهد کاشی‌هایی به رنگ آبی هستیم.

مسجد امام اصفهان

وقتی قدم در میدان نقش جهان اصفهان می‌گذارید، جریان زندگی را در آن حس می‌‌کنید. این میدان به حق قلب تپنده اصفهان است و امکان ندارد سفری به اصفهان داشته باشید اما سری به این میدان زیبا نزنید. ورودی دو مسجد تاریخی امام و شیخ لطف‌الله در این میدان باز می‌شود که هر یک تاریخی پرفرازونشیب را در حافظه تاریخی خود ثبت کرده‌اند. مسجد امام با آن مناره‌های بلند و کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و لاجوردی خود در ضلع جنوبی این میدان چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود می‌کشاند. شبستان‌ها، ایوان‌ها، گنبد، محراب و منبر، مقرنس‌ها و کتبیه‌های زیبای این مسجد هر یک حرفی برای گفتن دارند و نمی‌توان با یک نگاه گذرا از کنار این همه زیبایی و شگفتی عبور کرد.

با رزرو و اجاره روزانه ویلا و سوئیت در اصفهان با هزینه‌های مناسب و کیفیت عالی، فرصت کافی برای بازدید از تک‌تک بناهای تاریخی و تفریحات هیجان‌انگیز اصفهان را خواهید داشت.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

شاید اگر این از کسانی که این مسجد را دیده‌اند، سوال کنید که گنبد مسجد شیخ لطف الله چه رنگی است، جواب‌های متفاوتی چون خاکستری، صورتی و خاکی بشنوید. دلیل این موضوع این است که کاشی‌های به کار رفته در این گنبد در طول روز و با تغییر شدن نور آفتاب، به رنگ‌های متفاوتی دیده می‌شوند. اما این تنها شگفتی و زیبایی این مسجد نیست. کاشی‌های معرق به کار رفته در بخش‌های مختلف مسجد با آن طرح‌های بی‌نهایت ظریف و زیبایش به حدی چشمگیر است که به گفته باستان شناسان خارجی:" به سختی می‌توان این بنا را محصول دست بشر دانست".

مساجد تاریخی در ایران تنها جنبه عبادت و راز و نیاز ندارند. این مساجد که معمولا صدها سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد، امروزه تبدیل به موزه‌هایی شده‌اند که آثاری از دوران‌های مختلف را در خود جای داده‌اند. یکی از بهترین روش‌های آشنایی با هنر و معماری ایرانی، بازدید از همین مساجد است که می‌تواند سنین مختلف بسیار جذاب و آموزنده باشد.

نظر خود را درباره «مساجد تاریخی شیراز و اصفهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مساجد تاریخی شیراز و اصفهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.