زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسابقات قهرمانی جوانان آسیا چگونه شکل گرفت؟

مسابقات قهرمانی جوانان آسیا چگونه شکل گرفت؟

مسابقات فوتبال جوانان آسیا تورنمنتی بسیار قدیمی در فوتبال آسیا است و قدمت آن حتی از شش ده نیز بیشتر است.

مهدی زارعی- این رقابت‌ها در دهه 70 میلادی قدرتی جدید را مشاهده كرد كه این تیم، تیم جوانان ایران بوده است. به بهانه برگزاری مسابقات جوانان آسیا در كشور ازبکستان، نگاهی داریم به گذشته فوتبال  جوانان در قاره كهن؛ مسابقاتی كه در دهه اول آن در حالی برگزار شد كه در آن غایب بودیم و اندكی پس از ورود به این بازی‌ها، به قدرت اول مسابقات بدل شدیم. امری كه با پایان نیمه اول دهه 70 میلادی، برای همیشه پایان یافت!

****

دهه 50 میلادی، دهه‌ای تأثیرگذار در تاریخ فوتبال آسیا است. در ابتدای این دهه و در سال 1951، نخستین دوره بازی‌های آسیایی با استقبال كشورهای شرق و جنوب و مركز آسیا در هندوستان برگزار شد و فوتبال نیز از همان دوره نخست، جزء لاینفك بازی‌ها شد، پنج سال بعد و در روزهایی كه در اروپا، حتی خبری از مسابقات جام ملت‌ها نبود، نخستین دوره جام ملت‌های آسیا در كشور كره‌جنوبی برگزار شد و اندكی بعد، نوآوری جدیدی در فوتبال آسیا به چشم خورد. برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در سال 1959 در مالایا(مالزی)

با هم به بررسی مسابقات جوانان آسیا و نتاج كشورمان در ادوار مختلف این بازی‌ها خواهیم پرداخت.

 

1959( مالزی): تولد یك رؤیا

 از روز 18 آوریل1959 زنگ آغاز مسابقات جوانان آسیا در حالی به صدا درآمد كه شرط حضور در این  بازی‌ها،  داشتن  سن كمتر از 20 سال بود و مسابقات نیز در دو نیمه 40 دقیقه‌ای برگزار می‌شد. 9 تیم  برمه، سری‌لانكا، هنگ كنگ، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، كره‌جنوبی و تایلند در رقابت‌ها شركت نموده‌ بودند تا مسابقات،  تورنمنتی  بین كشورهای شرق آسیا باشد.

 مرحله مقدماتی به شكل عجیبی برگزار شد. تایلند ابتدا به مصاف فیلیپین رفت و با برتری(3-2) مقابل این تیم به مرحله حذفی رسید. در دیدارهای این مرحله تایلند(2-0) از كره جنوبی باخت؛ ژاپن نیز(4-0) سنگاپور را شكست داد. برمه(1-2) از هنگ كنگ شكست خورد و مالزی نیز با برتری (12-0) در برابر سیلان (سر‌ی‌لانكا)، 4 تیم مرحله پایانی را تكمیل نمود. دور پایانی به شكل دوره‌ای برگزار شد و نتایج زیر رقم خورد.

مالایا(7-0) هنگ كنگ

مالایا(6-0) ژاپن

ژاپن(6-0) هنگ كنگ

كره‌جنوبی (3-2) ژاپن

كره جنوبی(1-0) هنگ كنگ

كره جنوبی(2-1) مالایا

به این ترتیب كره‌جنوبی نخستین قهرمان مسابقات جوانان آسیا لقب گرفت و مالایا، ژاپن و هنگ‌كنگ دوم تا چهارم شدند.

 

تیمهای شکست خورده در مرحله حذفی هم به صورت گروهی با یکدیگر رقابت کردند: تیم تایلند در گروه پنج تیمی با سه برد و یك مساوی(7 امتیاز) صدرنشین  گروه شد و برمه(7امتیاز)، سنگاپور(3 ) سری‌لانكا(2) و فیلیپین(1امتیاز) در مكان‌های دوم تا پنجم گروه قرار گرفتند.

 

از دیگر اتفاقات جالب این دوره در روز 26 آوریل رخ داد. برگزاری مسابقه ای نمایشی بین کره- قهرمان رقابتها- و بازیکنان منتخب هشت تیم دیگر جام. این مسابقه با برتری(3-2) کره ای ها خاتمه پیدا کرد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مسابقات قهرمانی جوانان آسیا چگونه شکل گرفت؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا چگونه شکل گرفت؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.