زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسابقات ایران-عراق (بخش پایانی)

مسابقات ایران-عراق (بخش پایانی)

تیمهای ایران و عراقپس از سال 1976 و با وقوع انقلاب در ایران و جنگ دو کشور، دو تیم به مدت بیست سال در جام ملت ها مقابل هم قرار نگرفتند.

تیم های ایران و عراق تا 20 سال در جام ملت های آسیا باهم بازی نکردند. دلیل اصلی این امر، عدم صعود عراق به مسابقات 1980، 1984، 1988 و 1992 بود. تقابل ایران و عراق در جام ملت های امارات در شرایطی صورت می گرفت که پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق، دو تیم یک بار در جام صلح و دوستی کویت به مصاف هم رفتند که مسابقه دو تیم (0-0) خاتمه یافت. این مسابقه در ورزشگاه کاظمیه کویت و در روز 5 دسامبر 1989 برگزار شد.

در مقادماتی جام جهانی 1994 هم عراق با نتیجه (2-1) ایران را شکست داد. در روز 22 اکتبر 1993 و در ورزشگاه دوحه احمد راضی (20) و علاء کاظم جابور (37) برای عراق و علی دایی (21) برای ایران گلزنی کردند.

 مسابقه دو تیم در جام ملت های امارات نیز در  روز پنجم دسامبر 1996 در حضور 15 هزار تماشاگر استادیوم المکتوم دوبی برگزار شد. حسام فوزی ناجی در دقیقه 37 اولین گل عراق را از زاویه بسته وارد دروازه ایران کرد. خالد محمد صبار مدافع عراق هم در دقیقه 69 گل دوم عراق را به ثمر رساند و تک گل علی دایی در دقیقه 90 تنها اختلاف دو تیم را کاهش داد.

به این ترتیب ایران برای برتری مقابل عراق تا جام ملت های 2000 انتظار کشید. طی چهار سال، ایران مجددا به یک قدرت بزرگ در فوتبال آسیا بدل شده بود. دو تیم در روز 18 اکتبر 2000 در حضور 8582 تماشاگر استادیوم صیدا لبنان مقابل هم قرار گرفتند و سپیدپوشان ایران موفق شدند با گل دقیقه 77 علی دایی رقیب سیاه پوش را پشت سر بگذارند.

نتایج مسابقات بعدی دو تیم به شرح زیر است:

  • 7 سپتامبر 2001: مقدماتی جام جهانی- ورزشگاه بغداد

عراق 1– ایران 2
گل‌ها: عماد محمد رضا برای عراق ، علی کریمی و علی دایی برای ایران

  • 12 اکتبر 2001: مقدماتی جام جهانی- ورزشگاه آزادی

ایران 2 – عراق 1
گل‌ها: مهدی مهدوی کیا و علی کریمی برای ایران و قطان برای عراق

  • 5 سپتامبر 2002: تورنمنت غرب آسیا- ورزشگاه عباسیون دمشق

 عراق صفر (6) – ایران صفر (5) در ضربات پنالتی

  • 13 آگوست 2003- تورنمنت ال جی- ورزشگاه آزادی تهران

ایران 0– عراق 1
گل: جاسم سوادی (52)

  • 23 ژوئن 2004- تورنمنت غرب آسیا- ورزشگاه آزادی تهران

 ایران 2 – عراق 1
گل‌ها: جواد نکونام (4) و آرش برهانی (54) برای ایران و احمد مناید (35) برای عراق


از نکات قابل توجه در رویارویی های دو تیم به سال 2007 بازمی گردد. در 25 ژوئن آن سال، ایران در حالی در فینال تورنمنت غرب آسیا مقابل عراق قرار گرفت که عراق با تیم اصلی خود در آن مسابقات شرکت کرده بود. در حالی که ایران با تیم دوم خود عازم این رقابت ها شد. بازیکنان تیم دوم ایران موفق شدند با دو گل حسین بادامکی (9) و هاشم بیک زاده (20) عراق را (2-1) شکست دهند. اما اندکی بعد همان تیم عراق فاتح جام ملت های آسیا شد و بازیکنان اصلی ایران از رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیا نیز بازماندند.

نبرد بعدی دو تیم در جام ملت ها به 11 ژانویه 2011 بازمی گردد. در اولین مسابقه دو تیم در جام ملت های قطر، عراق با گل دقیقه 13 یونس محمود از سرخپوشان ایران پیش افتاد اما گل های غلامرضا رضایی (42) و ایمان مبعلی (84) پیروزی را نصیب ایران ساخت تا ایران برای چهارمین بار در جام ملت ها عراق را از پیش روی بردارد.

نبرد روز 23 ژانویه 2015 دو تیم، اولین تقابل دو تیم در مرحله ای غیر از دور گروهی جام ملت ها و نخستین رویارویی عراق با تیم کی روش به شمار می آمد. ایران و عراق در دوران حضور کی‌روش در ایران چهار مسابقه انجام دادند که اولین مسابقه در روز 14 دی 1393 در استرالیا برگزار شد. این دیدار دوستانه با گل سردار آزمون به سود ایران تمام شد. دومین مسابقه دو تیم 19 روز بعد در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا برگزار شد که دو تیم در پایان وقت‌های قانونی و اضافی (3-3) مساوی شدند. سرانجام عراق در ضربات پنالتی ایران را شکست داد و شاگردان کی‌روش از دور مسابقات کنار رفتند. تقابل بعدی دو تیم در روز 28 اسفند 1395 صورت گرفت. در سالی که ایران در 10 مسابقه رسمی هیچ شکستی متحمل نشده بود، عراق در دیداری دوستانه ایران را (1-0) در استادیوم آزادی شکست داد و به سال درخشان کی‌روش در تیم ملی خاتمه داد.

دیدار دور گروهی جام ملتهای 2019 ایران و عراق، می‌توانست اولین برد شاگردان کی‌روش مقابل عراق را در یک تورنمنت رسمی رقم بزند. اتفاقی که تقریباً برای تمامی رقبای آسیایی رخ داده بود و تنها عراق در این مدت، به چنین سرنوشتی دچار نشد.

این مسابقه هم بدون گل خاتمه یافت تا روزهای توقف ایران مقابل عراق ادامه پیدا کند. سرانجام با آغاز دوران مربیگری دراگان اسکوچیچ در تیم ملی ایران، روزهای برتری مجدد ایران مقابل رقیب سنتی آغاز شد...

نظر خود را درباره «مسابقات ایران-عراق (بخش پایانی)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مسابقات ایران-عراق (بخش پایانی) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.