زمان مطالعه: 2 دقیقه
مسابقات ایران-عراق (بخش اول)

مسابقات ایران-عراق (بخش اول)

تیمهای ایران و عراق یک بار دیگر در انتخابی جام جهانی مقابل هم قرار می گیرند. در سه تقابل اخیر دو تیم، عراق یک بار در دوران مربیگری مارک ویلموتس (2-1) برنده شد.

سابقه تقابل های دو تیم به حدود 6 دهه قبل برمی گردد. در دیدار تدارکاتی یازدهم خرداد ماه 1341  (اول ژوئن 1962) که در ورزشگاه امجدیه و با حضور 10 هزار نفر برگزار شد، اصغر تهرانی داور مسابقه بود. در این دیدار پرویز کوزه کنانی در دقیقه 90 برای ایران و جمیل عباس (47) برای تیم ملی عراق گلزنی کردند.
در اولین بازی دو تیم این بازیکنان به میدان رفتند:

  • ایران: عزیزاصلی، مصطفی عرب، بیوک جدیکار، عارف قلیزاده، غلامحسین نوریان، محمد رنجبر، کامبیزجمالی، منصور امیرآصفی، حمید شیرزادگان، پرویز کوزه کنانی و همایون بهزادی.
  • ذخیره ها: ناصر سلطانی، مجید زرین نام، حسن حبیبی، ایرج دبیر سیاقی، داریوش تهورا و کنستانت داوید خانیان.
  • سرمربی: حسین فکری
  • عراق: محمد طاهر، ساموئل، جمیل عباس، جبار راشیک، شمیل فلیج، محمد ماجد ، خوشا بلاوی، شمیل تیرا، آرمیک شهابیان، یورا اسحابا و شکیر اسماعیل.

در بازی شماره دو تیم که در روز سوم ژوئن 1962 در امجدیه برکزار شد، پرویز کوزه کنانی باز هم گلزنی کرد. اما این بار ایران(2-1) مسابقه را واگذار کرد.

مسابقه شماره سه دو تیم که در روز  12 دسامبر 1963 از سری رقابتهای انتخابی المپیک در ورزشگاه امجدیه تهران انجام گرفت با نتیجه درخشان (4-0) به سود ایران خاتمه یافت. حمید شیرزادگان (3 گل) و مصطفی عرب زننده گلهای ایران بودند. مسابقه برگشت دو تیم در روز دوم ژانویه 1964 در ورزشگاه بغداد (0-0) خاتمه یافت تا ایران سرانجام راهی المپیک شود.

نخستین باری که ایران و عراق در جام ملت های آسیا در برابر هم قرار گرفتند به دهم می سال 1972 بازمی گردد. این اولین مسابقه از پنج نبرد دو تیم در جام ملت ها محسوب می شد.

ایران و عراق در حالی در مرحله گروهی جام ملت های تایلند (1972) همگروه شدند که در آن زمان با توجه به مسایل سیاسی بین دو کشور، کری های فراوانی نیز بین بازیکنان دو تیم وجود داشت. حدود دو دهه قبل،  ناصرحجازی درباره شب قبل از مسابقه دو تیم چنین گفت: بازیکنان ایران برنامه منظمی برای خواب و بیداری نداشتند و هر وقت دوست داشتند، از اردوی تیم ملی به نقاط مختلف بانکوک می رفتند. دروازه بان عراق با دیدن شرایط بازیکنان ایران به من گفت، با این شرایط می خواهید ایران را ببرید؟! در پاسخ همایون بهزادی را به او نشان دادم و گفتم: همین یک نفر برای برد ایران مقابل عراق کفایت می کند. فردا بهزادی سه گل به عراق می زند!

بر اساس این گزارش مسابقه 9 می 1972 با سه گل به سود ایران خاتمه یافت و حسین کلانی اولین هت تریک تاریخ جام ملت ها را در این بازی انجام داد؛ آن هم با سه پاس گل بهزادی.

تا دوره بعدی مسابقات، ایران و عراق در بازیهای آسیایی و انتخابی المپیک مجددا برابر هم ایستادند. روز 13 سپتامبر 1974 در بازی‌های آسیایی تهران، حسن روشن (76) تک گل بازی را به ثمر رساند و چندی بعد در انتخابی المپیک مونترآل، دو تیم در 26 سپتامبر 1975 (هفت شهریور 1354) علیرضا خورشیدی گل پیروزی ایران را وارد دروازه عراق کرد.

چهار سال بعد از تقابل نخست دو تیم در جام ملتهای آسیا، دو تیم بار دیگر در دور گروهی جام ملت ها با یکدیگر همگروه شدند؛ این بار در روز اول ژوئن 1976 و با حضور 50 هزارنفر در ایران. مسابقه دو تیم با دو گل ناصرنورایی (45) و حسن روشن (57) به سود ایران خاتمه یافت. از نکات جالب توجه این بود که داور این مسابقه آسیایی نبود؛ ماریان رایوس داوری از یوگسلاوی بود که توسط AFC برای قضاوت این مسابقه برگزیده شده بود.

ادامه دارد...

نظر خود را درباره «مسابقات ایران-عراق (بخش اول)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مسابقات ایران-عراق (بخش اول) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.